$type=ticker$count=12$cols=4$cate=0

सांकाश्या नगरीको खोजी

SHARE:

 - सञ्जय मित्र
    राजा जनक दुई दाजुभाइ थिए कि ? दुई दाजुभाइको बारेमा स्रोतहरू स्पष्ट छन्।
    राजा जनकको वास्तविक नाम सीरध्वज हो। सीरध्वजका भाइको नाम कुशध्वज हो। कुशध्वजकी दुई पुत्री माण्डवी र श्रुतकीर्ति हुन्।
    सबैलाई थाहा छ, रामको विवाह सीता, लक्ष्मणको विवाह उर्मिला, भरतको विवाह माण्डवी र शत्रुघ्नको विवाह श्रुतकीर्तिसित भएको हो।
    सीरध्वज जनक मिथिला नरेश हुन् र कुशध्वज सांकाश्याका नरेश हुन्।
    रामायणमा सांकाश्य नगरीको भौगोलिक अवस्थिति इक्षुमती नदीको किनारमा भएको बताइएको छ। वास्तवमा यो इक्षुमती नदी कहाँ हो त ?
    इक्षुमती नामका नेपाल र भारतमा दुई अलग नदी देखिन्छन्। नेपालमा काठमाडौं उपत्यकाका नदीहरूमध्ये एक एकको नाम इक्षुमती नदी रहेको छ। यो इक्षुमती नदी बागमती नदीमा मिसिन्छ।
    भारतमा इक्षुमती नदीको विषयमा धेरै स्पष्ट छैन तर विभिन्न शास्त्रहरूमा इक्षुमती नदीको बारेमा भनिएको छ। पाणिनिको अष्टाध्यायीमा सांकाश्या नगरको स्थिति यसै इक्षुमती नदीको किनारलाई बताइएको छ। वाल्मीकीय रामायणमा पनि यही भनिएको छ। महाभारतको भीष्मपर्वमा इक्षुमालिनी नदीको उल्लेख छ।
    भारतमा इक्षुमती नदी भएको विषय एकदम स्पष्ट छ तर ईखन, यमुना र सरस्वतीमध्ये कुन हो ? दाबी आफ्नै रहेको छ तर्क अनुसार। एक ठाउँमा कालिंदी नदीको पुरानो नाम इक्षुमती भएको बताइएको छ। कलिंद पर्वतबाट निस्केकोले कालिंदी भनियो। कालिंदीको आधुनिक नाम यमुना हो। यसैगरी, वाल्मीकीय रामायणमा एक ठाउँमा अयोध्याबाट कैकेय देशमा दूत पठाउने प्रसङ्गमा आएको इक्षुमती नदीको अवस्थितिले कतै सरस्वती नदीलाई सङ्केत गरेको अनुभूति हुन्छ। इक्षुमालिनी भनिएको चाहिं उत्तर प्रदेशको फर्रुखावाद जिल्लाको संकिसामा रहेको ईखन नदी पो हो कि ?

    अब सांकाश्या नगरीको दृष्टिकोणबाट विचार गरौं।
    कुशध्वज सांकाश्याका राजा थिए। सांकाश्यलाई सांकाश्य वा संकश्या पनि भनेको पाइन्छ। सांकाश्यलाई कतै नगरी वा कतै नगर भनेर उल्लेख गरेको पाइन्छ। कतै राज्य नै भनिएको पनि पाइन्छ। नगरी र नगरमा खासै भेद छैन। यसैगरी, पहिले अधिकांश राज्य वा देशको राजधानीको नामबाट पनि देशलाई चिनाइएको पाइन्छ।
    कुशध्वजको सांकाश्या नगरी वर्तमान भारतको उत्तर प्रदेशको एटा जिल्लामा पर्दछ। सांकाश्या नगरीको वर्तमान नाम वसन्तपुर भनिएको छ। एटा जिल्ला अलिगढ मण्डलमा पर्ने एक जिल्ला हो। यो ठाउँ प्राचीन भारतको पञ्चाल जनपद अन्तर्गत रहेको पनि उल्लेख पाइन्छ।
    इतिहासमा सांकाश्या प्रसिद्ध छ। गौतम बुद्धको जीवनकालमा सांकाश्या ख्यातिप्राप्त नगर थियो। पाली कथा अनुसार बुद्ध त्रयस्त्रिंश स्वर्गबाट यहीं अवतरित भएका थिए। चिनियाँ यात्री युवानच्वांगले सांकाश्यको नाम कपित्थ पनि लेखेका छन्। जैन मतावलम्बीहरू सांकाश्यालाई ते–हौं तीर्थकर विमलनाथको ज्ञानप्राप्ति स्थलको रूपमा मान्दछन्।
    कस्तो संयोग ? नेपालको इक्षुमती नदी रहेको भूगोल काठमाडौं उपत्यकामा पनि वसन्तपुर रहेको छ भने भारतको इक्षुमती नदीको सन्दर्भमा पनि वसन्तपुरको नाम आएको छ।
    सीरध्वज जनकका भाइ कुशध्वज कसरी सांकाश्या नगरीको राजा बन्न पुगे त ?
    के उल्लेख पाइन्छ भने सांकाश्याका राजा सुधन्वा थिए। सुधन्वा राजा सीरध्वज जनककी छोरी सीतासित विवाह गर्न चाहन्थे। सीरध्वज जनक सम्भवतः यसको पक्षमा थिएनन्। सुधन्वाले मिथिलामाथि आक्रमण गरे। सीरध्वज जनकले कडा प्रतिकार गरे। मिथिलालाई चारैतिरबाट सुधन्वाको सेनाले घेरेको अवस्थामा आफ्ना भाइ कुशध्वज तथा सम्पूर्ण सेना र नागरिकको सहयोगमा राजा सीरध्वज जनकले युद्ध जिते। युद्धमा सुधन्वा मारिए। सुधन्वा मारिएपछि सुधन्वाले सञ्चालन गरेको राज्य सांकाश्याको शासक सीरध्वज जनकले आफ्नो भाइ कुशध्वजलाई बनाए।
    वाल्मीकीय रामायणमा सीरध्वज जनकले आफ्ना पुरोहित शतानन्दजीलाई छोरी सीताको विवाहको समयमा गरिएको यज्ञको संरक्षक कुशध्वजलाई बनाउन चाहेको उल्लेख छ। सोही क्रममा कुशध्वजका गुणहरूबारे बताइएको छ। सीरध्वज जनकले बताएका छन्– “इक्षुमती नदीको जल पिउँदै त्यसैको किनारमा बसेको कल्याणमयी सांकाश्या नगरीमा कुशध्वज निवास गर्ने गरेको र सांकाश्या नगरीको चारैतिरबाट रक्षाको लागि शत्रु निवारणार्थ समर्थ ठूला ठूला यन्त्र जडान गरिएका छन्। सांकाश्या नगरी पुष्पक विमानजस्तै विस्तृत तथा पुण्यबाट प्राप्त हुने स्वर्गलोकको सदृश सुन्दर छ। त्यहाँ रहने आफ्नो भाइलाई विवाहको शुभ अवसरमा उपस्थित देख्न चाहन्छु किनभने मेरो दृष्टिमा उनी मेरो यस यज्ञका संरक्षक हुन्। महातेजस्वी कुशध्वज पनि मसँगै श्रीसीता–रामको यस विवाहसम्बन्धी यस मङ्गल समारोहको सुख प्राप्त गर्नेछन्।”
    सीरध्वजको राजधानी र कुशध्वजको राजधानीको बीचको दूरी कति हो ? यसबारे खासै केही बताइएको छैन। दूत जान्छन् र कुशध्वजलाई राजाको सन्देश सुनाउँछन्। मिथिलाको सारा वृत्तान्त दूतबाट जानकारी लिएर कुशध्वज मिथिला आउँछन्।
    राजा सीरध्वजले आफ्नो कुलको परिचय दिने क्रममा पिता ह्र्रस्वरोमाका दुई छोरामध्ये जेठो आफू र कान्छो कुशध्वज भएको बताउँछन्। सोही क्रममा सांकाश्या नगरबाट आएर मिथिलालाई चारैतिरबाट घेरा हाली आफ्नो दूत पठाएर शिवजीको परम उत्तम धनुष तथा छोरी सीताको माग गरेको तर आफूले शर्त स्वीकार नगर्दा युद्ध भएको बताएका छन्। युद्धमा आफ्नै हातबाट सुधन्वाको मृत्यु भएको बताउँदै सीरध्वजले सुधन्वाको मृत्युपछि भाइ कुशध्वजलाई सांकाश्या नगरको राज्यमा आफूले अभिषिक्त गरेको स्पष्ट पारेका छन्।
    यस वर्णनको क्रममा पनि मिथिलादेखि सांकाश्या नगरीको दूरी कति तथा कुन दिशामा पर्ने भन्ने कुरा स्पष्ट भएको पाइँदैन।
    अर्को कोणबाट एउटा अर्को प्रसङ्ग हेरौं।
    ततः प्रागुत्तरां गत्वा रामः सौमित्रिणा सह।
    विश्वामित्रं पुरस्कृत्य यज्ञवाटमुपागमत्।।
    अहिल्या उद्धार गरी लक्ष्मणसहित श्रीराम विश्वामित्रजीलाई अगाडि गरी महर्षि गौतम आश्रमबाट इशान कोणतिर हिंडे र मिथिला नरेशको यज्ञमण्डपमा पुगे।
    इशान कोण भनेको उत्तर र पूर्वको बीचको भाग हो। वर्तमान प्रचलित शब्दावलीमा यसलाई पूर्वोत्तर कुना भन्न सकिन्छ। अर्थात् गौतम ऋषिको आश्रमबाट मिथिला जानलाई विश्वामित्र, राम र लक्ष्मण पूर्वोत्तर दिशामा हिंडेका थिए भन्ने स्पष्ट हुन्छ।
    उसो भए ऋषि गौतमको आश्रम कहाँ थियो त ? अथवा, अहिल्या उद्धार कुन ठाउँमा गरिएको थियो त ?
    गौतम आश्रमलाई मिथिलाको उपवनमा गोदावरी नदीको किनारमा रहेको उल्लेख पाइन्छ। अहिले विकिपिडिया हेर्दा गोदावरी नदीलाई दक्षिण भारतको प्रमुख नदीको रूपमा उल्लेख गरेको पाइन्छ। यसलाई दक्षिण गङ्गा पनि भनिएको पाइन्छ। यो महाराष्ट्रमा रहेको मानिन्छ।
    केही ठाउँमा गौतम ऋषिको आश्रम नर्मदा नदीको किनारमा मिथिलाको उपवनमा रहेको भनिएको पनि पाइन्छ। हिन्दीको विकिपिडियाले नर्मदा नदीलाई पनि मध्यभारतको नदी मानिएको पाइन्छ। मध्यप्रदेश, महाराष्ट्र र गुजरातमा यस नदीको मुख्य धारा भएको उल्लेख पाइन्छ।
    अहिल्यास्थानको सङ्केत बिहारको दरभङ्गा जिल्लासित पाइन्छ। दरभङ्गा जिल्लामा अहियारी भन्ने गाउँ छ। त्यसै गाउँलाई अहिल्यास्थान मानिएको पाइन्छ। हिन्दी भाषाको विकिपिडिया अनुसार अहिल्यास्थान सीताको जन्मस्थल सीतामढीभन्दा ४० किलोमिटर पूर्वमा अवस्थित छ। कमतौल रेलवे स्टेशनमा ओर्लेर अहिल्यास्थान पुग्न सकिन्छ। विश्वामित्रको आज्ञाले रामले त्यसै ठाउँमा अहिल्याको उद्धार गरेका थिए।
    ताटका राक्षसको वध गरी सबैजना मिथिला आउने क्रममा अहिल्याको उद्धार गरेका थिए। र भोजपुरको खोजी गर्दा दुई तथ्य आउँछन्।
    नेपालमा पनि भोजपुर जिल्ला छ र भारतमा पनि।
    नेपालको भोजपुर जिल्ला भएर राम मिथिला आए भन्ने कुरामा त्यत्ति विश्वास लाग्दैन किनभने यहाँको भूगोल नै यति पृथक छ कि रामायणमा भनिएको भूगोलसित मेल खाँदैन। र अयोध्याबाट यता आउने मार्गमा पर्ने देखिंदैन।
    भारतको बिहारको भोजपुर जिल्ला भने हो कि ? भोजपुर जिल्लाको बिहारको अवस्थिति राजधानी पटनाभन्दा पश्चिम छ। यसलाई वर्तमानमा कतिपयले आरा पनि भन्दछन्। यद्यपि भोजपुरको एउटा खण्ड आरा भएको देखिन्छ। भोजपुर जिल्लाको सदरमुकाम आरा हो। ताटका वध गरिएको जिल्ला भने भोजपुरलाई मानिएको छ।
    सामान्यतया जनकपुर, दरभङ्गाको अहिल्यास्थान र ताटकाबघ भोजपुरबीच एउटा सम्बन्ध हुने कारण यो पनि देखिन्छ कि विश्वामित्रसहित राम र लक्ष्मण गङ्गा पार गरेपछि एक रात वैशालीका राजा सुमतिको दरबारमा आतिथ्य ग्रहण गरेका थिए। जनकपुर, अहिल्यास्थान, ताटका वध गरिएको ठाउँ गरी यी तीनवटै ठाउँभन्दा निकै स्पष्ट रूपमा वैशालीको बारेमा वाल्मीकि रामायण (सर्ग ४७)मा स्पष्ट पारिएको छ।
    सीरध्वज जनकका भाइ कुशध्वजसित भावनात्मक सम्बन्ध र सरोकार हामी सबैको हुनुपर्छ, उनको राजधानी सांकाश्या नगरीको खोजी तथा सम्बन्धबारे हाम्रो चासोमा वृद्धि हुनुपर्ने देखिन्छ।
neelambAd
Name

(स्थानीय समाचार ,1, %प्रमुख समाचार ,1, खेलकूद ,25, मन्तव्य ,3, सम्पादकीय ,27,(७ अप्रिल–विश्व स्वास्थ्य दिवसको उपलक्ष्यमा),1,(सन्दर्भ: ५८ औं राष्ट्रिय सहकारी दिवस,1,(स्थानीय समाचार,7,%प्रमुख समाचार,3,१५ अगस्त,6,२० चैत्र २०७१),1,२०७७ सालको वार्षिक राशिफल,1,main news,8,pramuk samachar,1,recent,5,अन्तरार्टिय समाचार,10,अन्तराष्ट्रिय समाचार,105,अन्तर्राष्ट्रिय मातृभाषा दिवस,1,अन्तर्वार्ता,28,अर्थ विशेष,129,अर्थ-उद्योग-वाणिज्य,710,अर्थ–उद्योग–वाणिज्य,29,अर्थविशेष,390,असार १५: धान दिवस,1,आइतवार विशेष,441,आजको बहस,16,आयुर्वेद,77,आर्थिक समाचार,136,आलेख,3,इतिहास,11,उपन्यास,11,एकाङ्की,4,एकाङ्की नाटक,2,कथा,55,कबीरा खडा बजार,216,कविता,44,कानुनी परामर्श,61,कुरोको चुरो,41,कृति समीक्षा,3,खेलकूद,1780,खोजीनीति,2,गजब,2,गुड फ्राइडे,1,गुरुनानक जयन्ती,1,गुरुनानक देव जयन्ती विशेष,1,चिठ्ठी,1,चियोचर्चा,1,जनसरोकार,2,जीवनी,2,जीवशास्त्र,1,जीवेम शरदः शतम्,1,जीवेम शरद: शतम्,1,जैव विविधता दिवस,1,टाकन–टुकन,54,टाकनटुकन,18,तथ्याङ्क,1,दृष्टिकोण,1,धन्वन्तरि जयन्ती,1,धर्म दर्शन,5,धर्म संस्कृति,10,धर्म–संस्कृति,115,नारी हस्ताक्षर,3,नारी हस्ताक्षर,6,नियतिको फल,1,नियात्रा,2,नीति वचन,1,पाठक पत्र,54,पाठक प्रतिक्रिया,22,पाठक मञ्च,58,पाठकमंच,42,पुस्तक समीक्षा,10,पोषण,2,पोषण/आहार,3,प्रजापिता ब्रह्माबाबाको ४७ औं अव्यक्ति दिवस,1,प्रतीक दैनिक,2264,प्रमुख समाचार,3585,प्रविधि,3,प्रवृत्ति र मनोवृत्ति,2,प्रसङ्गतरङ्ग,4,प्रसङ्गवश,1,फरक,145,फरक मत,2,फिचर,456,फिचर समाचार,81,फोटो,8,बाटिका,441,बुद्ध जयन्तीको उपलक्ष्यमा,1,बेलाको बोली,1,ब्रह्मा स्मृति दिवस,1,भानु जयन्ती,1,भाषा,1,भाषा/संस्कृति,1,भ्यालेन्टाइन डे,1,मजदुर दिवस विशेषः,1,मतमतान्तर,1,मतान्तर,1,मनोरन्जन,9,मन्तव्य,483,महाभारतबाट सङकलन तथा अनुवाद,231,महाभारतबाट सङकलित,16,महाशिवरात्री,1,महिला सरोकार,1,महिला हस्ताक्षर,1,मानवीय व्यवहार,1,यात्रा,29,यात्रा संस्मरण,3,यात्रानुभव,1,युग परिवर्तन कसरी र कहिले,3,युवा आवाज,1,राशिफल,2,रोचक,18,लघुकथा,32,लोक/संस्कृति,11,लोकविश्वास,2,लोहिया जयन्ती,1,वाटिका,553,वातावरण,1,वि.सं. २०७७ सालको वर्षफल,1,विज्ञान प्रविधि,3,विज्ञापनको लागि सम्पर्क,1,विश्लेषण,1,विश्व एड्स दिवसको उपलक्ष्यमा,1,विश्व सन्दर्भ,3,व्यक्तित्व,1,व्यङग्य,27,व्यङ्ग्य,35,व्यङ्ग्यम्,5,शिक्षा नेपाल,10,शिक्ष्f नेपाल,487,सङ्कलन तथा अनुवाद,35,सन्दभ: विश्व मधुमेह दिवस,1,सन्दर्भ ः विवेकानन्दा दिवस,2,सन्दर्भ - महिला हिंसा,3,सन्दर्भ - मानव अधिकार दिवस,1,सन्दर्भ : क्षयरोग दिवस,1,सन्दर्भ : चुरे दिवस,1,सन्दर्भ : बाल दिवस,1,सन्दर्भ : रमजान,1,सन्दर्भ ६१ औं राष्ट्रिय क्षयरोग दिवस,1,सन्दर्भः अन्तर्राष्ट्रिय हिन्दी दिवस,1,सन्दर्भ गाँधी जयन्ती,1,सन्दर्भः गुरु नानक जयन्ती,1,सन्दर्भ भानुजयन्ती,1,सन्दर्भः भारतको स्वतन्त्र दिवस,1,सन्दर्भ मोती जयन्ती,1,सन्दर्भः योग दिवस,1,सन्दर्भ रक्तसञ्चार सेवा दिवस,1,सन्दर्भ विश्व रेडक्रस दिवस,1,सन्दर्भ- विश्व वातावरण दिवस,1,सन्दर्भ- श्रीकृष्ण जन्माष्टमी,2,सन्दर्भ-विश्व पर्यटन दिवस,1,सन्दर्भ– शहीद दिवस,1,सन्दर्भ: २६ जनवरी,8,सन्दर्भ: नारी दिवस,2,सन्दर्भ: बाल दिवस,2,सन्दर्भ: भारतको ६४औं गणतन्त्र दिवस,1,सन्दर्भ: भारतको ६९औं स्वतन्त्रता दिवस,1,सन्दर्भ: भारतको स्वतन्त्र दिवस,2,सन्दर्भ: रमजान पर्व,1,सन्दर्भ: रेडक्रस दिवस,1,सन्दर्भ: विश्व एड्स दिवस,3,सन्दर्भ: विश्व बाल दिवस,1,सन्दर्भ: विश्व मौसम दिवस,1,सन्दर्भ: विश्व रेडक्रस दिवस,1,सन्दर्भ: वीपी जयन्ती,1,सन्दर्भ: श्री गुरु अर्जुनदेवजी महाराज शहिदी दिवस,1,सन्र्दभ विश्व पर्यावरण दिवस,1,सम–सामयिक,1,समय–सन्दर्भ,9,समयान्तर,301,समसामयिक,28,समाचार विश्लेषण,3,समीक्षा,1,समीक्षा समाहरण,1,सम्पादकीय,3049,सरोकार,46,संस्कृति/साहित्य,3,संस्मरण,15,साहित्यवार्ता,1,साहित्यात्मक,5,सिर्सियाँ नदी प्रदूषण प्रकरण,2,स्तवतन्त्र विचार,254,स्थानीय समाचार,12448,स्मृति,2,स्वतन्त्त विचार,2,स्वतन्त्र विचार,2833,स्वान्त सुखाय,88,स्वान्तः सुखाय,14,स्वान्तः सुखायः,140,स्वान्त सुखाय:,132,स्वान्त–सुखाय,157,स्वायन्त सुखाय,22,स्वास्थ्य चर्चा,49,हाम्रो बारेमा,2,हास्य एकाङ्की,1,हास्यव्यङ्ग्य एकाÍी,1,
ltr
item
Prateek Daily । प्रतीक दैनिक : सांकाश्या नगरीको खोजी
सांकाश्या नगरीको खोजी
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgZrUKGR_MvPg8Ejlm6Qom4aIDciMzM2NVotM8Tv-xk6DfPREB4ApTjIt0df6Ywi1sMRFTKSoIVAqSRa4Q_tf3ewzegHntrZ9NmGeoNevQy12vayWcetGtIROMd5myvNs5ArxRQE4ewcBrE/s1600/sanjay.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgZrUKGR_MvPg8Ejlm6Qom4aIDciMzM2NVotM8Tv-xk6DfPREB4ApTjIt0df6Ywi1sMRFTKSoIVAqSRa4Q_tf3ewzegHntrZ9NmGeoNevQy12vayWcetGtIROMd5myvNs5ArxRQE4ewcBrE/s72-c/sanjay.jpg
Prateek Daily । प्रतीक दैनिक
https://www.prateekdainik.com.np/2020/07/blog-post_697.html
https://www.prateekdainik.com.np/
https://www.prateekdainik.com.np/
https://www.prateekdainik.com.np/2020/07/blog-post_697.html
true
6917042177189007432
UTF-8
सबै हेर्नुहोस् केही भेटिएन थप विस्तृत जवाफ दिनुहोस् Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS सबै हेर्नुहोस सिफारिस गरिएको वर्गीकरण समाचार संग्रह खोज्नुहोस् सबै पोस्ट Not found any post match with your request गृहपृष्ठ Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec भर्खरै एक मिनेट अघि $$1$$ एक मिनेट अघि एक घण्टा अघि $$1$$ एक घण्टा अघि हिजो $$1$$ हिजो $$1$$ एक साताअघि पाँच साताअघि Followers Follow THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy