$type=ticker$count=12$cols=4$cate=0

विदेह, तिरहुत र मिथिला — एक संक्षिप्त चिनारी

SHARE:

बासुदेवलाल दास
प्राध्यापक, इतिहास विभाग
ठाराब क्याम्पस, वीरगंज

गताङ्कको बाँकी...
    विष्णुपुराण, श्रीमद्भागवत, महाभारत जस्ता ग्रन्थहरूमा भगवान् श्रीकृष्ण तीनपटक मिथिला क्षेत्रमा आएका वर्णन गरिएको पाइन्छ । यस्तै, परवर्तीकालमा भगवान् बुद्ध र भगवान् महावीर अनेकपटक मिथिलामा आएका थिए भन्ने जानकारी तत्कालीन साहित्यहरूको अध्ययनबाट पाइन्छ । जैन धर्मका एक्काइसौं तीर्थङ्कर नमिनाथको जन्म मिथिलामा नै भएको तथा चौबीसौं तीर्थङ्कर भगवान् महावीर पनि आप्mना ६ वटा वर्षाबास (वर्षा–ऋतुको समय) मिथिलामा नै बिताएका थिए भनी उल्लेख पाइन्छ । यस्तै, बौद्ध–साहित्य अन्तर्गत मानिएका जातक भनिने ग्रन्थहरूमा मिथिलाको वर्णन पाइन्छ । यीमध्येका महाजनकजातक, निमिजातक, महानारदकस्सपजातक तथा महाउम्मगजातक सदृश ग्रन्थहरू भने पूर्णतः मिथिलासम्बन्धी विषयवस्तुमाथि नै आधारित रहेका छन् । विक्रम संवत्को सातौं शताब्दीमा मानिएका लेखक वराहमिहिरकृत बृहत्संहिता ग्रन्थमा विदेहको उल्लेख पूर्वीय क्षेत्रका जनपद र नगरहरूको सूचीमा गरिएको छ भने यसमा मिथिलाको उल्लेख पनि रहेको छ । त्यस्तै, दण्डी कृत दशकुमारचरित ग्रन्थमा विदेह र मिथिला दुवैको चर्चा गरिएको पाइन्छ ।
    यस्तै, यस भूभागको लागि अर्को प्रचलनमा रहेको नाम हो तिरहुत । यो नामबाट अद्यापि भारतको बिहार राज्यको प्रशासनिक एकाइको रूपमा एउटा प्रमण्डलको नाम विद्यमान रहेको छ । तिरहुत शब्द तीरभुक्ति शब्दको परिवर्तित स्वरूप हो । तीरभुक्तिको “तीर” शब्दबाट नदी–तट एवं “भुक्ति” शब्दबाट प्रान्त वा क्षेत्रको बोध हुन्छ भनी विद्वान्हरू भन्ने गर्दछन् । बृहद्विष्णुृपुराण ग्रन्थको मिथिला–खण्डमा यस क्षेत्रमा प्रवाहित अनेक नदीहरूका नाम उल्लेख गरिएका छन्, जसबाट यो क्षेत्र नदी–तटहरूले परिपूर्ण रहेको थियो भनी मान्यता रहेको देखिन्छ । यसरी मिथिला क्षेत्रको लागि तीरभुक्ति
(तिरहुत) नाम चरितार्थ हुन आउँछ ।  ईसाको पाँचौं शताब्दीपछिको मानिने उपर्युक्त बृहद्विष्णुपुराण ग्रन्थमा उत्तरमा हिमालयदेखि दक्षिणमा गङ्गा नदीसम्म तथा पूर्वमा कोशी नदीदेखि पश्चिममा गण्डकी (सदानीरा वा नारायणी) नदीसम्मका बीचको भूभागलाई “तैरभुक्ति” भनिएको छ । अहिलेसम्ममा भएको अनुसन्धानको आधारमा भनिन्छ कि भारतवर्षको इतिहासमा ईसाको चौथो शताब्दीतिरको कालखण्डमा रहेको गुप्तवंशको शासनकालको अवधिदेखि नै यस भूभागका लागि तीरभुक्ति शब्दको प्रचलन देखा पर्दछ । भारतको बिहार राज्यको वैशाली जिल्लामा पर्ने बसाढ क्षेत्रमा सन् १९०३ ई.मा उत्खनन कार्य गराउँदा गुप्तकालीन चौथो शताब्दी ईसवीयका केही छापहरू प्राप्त भएका थिए, जसमा तीरभुक्ति शब्द उत्कीर्ण थियो । ईसाको आठौं शताब्दीका वामन नामक लेखकले आप्mनो कृति लिङ्गानुशासन ग्रन्थमा तीरभुक्ति शब्द प्रयोग गरेका छन् । ईसाको १२हौं शताब्दीका मानिएका पुरुषोत्तमदेवद्वारा रचित त्रिकाण्डशेष ग्रन्थमा तिरहुत शब्दको उल्लेख विदेह अथवा वैदेह शब्दको पर्यायवाची शब्दको रूपमा गरिएको पाइन्छ । वैशाली क्षेत्र पनि तीरभुक्ति अन्तर्गत नै रहेको कुरा १२हौं शताब्दीको एउटा अभिलेखबाट समेत थाहा पाइन्छ । यसरी नै १४धौं शताब्दी ईसवीयको मानिएको, जिनप्रभसूरिद्वारा रचित विविधतीर्थकल्प नामक जैन–ग्रन्थमा तीरभुक्ति शब्दको प्रयोग भएको छ । भारतको बिहार राज्यको मुजप्mफरपुर जिल्लामा पर्ने कटरागढ निकटको चामुण्डा–स्थानबाट प्राप्त ताम्रपत्रमा गुप्तवंशका परममाहेश्वर रामगुप्तका पुत्र कामेश्वर जीवगुप्तद्वारा ग्राम–दान दिइएको विषय उल्लेख भएको छ । यस ताम्रपत्रमा यस क्षेत्रको नाम तीरभुक्ति रहेको पाइन्छ । यसरी नै पालवंशका शासक विग्रहपालको वनगाँवबाट प्राप्त ताम्रपत्रमा तथा नारायणपालको भागलपुरबाट प्राप्त ताम्रपत्रसमेतमा यस क्षेत्रलाई तीरभुक्ति भनिएको छ । तिब्बतबाट आएका बौद्ध तीर्थयात्री धर्मस्वामीले १३हौं शताब्दी ईसवीयमा तिरहुतका राजा रामसिंहदेवसित राजधानी सिम्रौनगढमा भेट गरेका थिए । मैथिलीका कविकोकिल महाकवि विद्यापतिले आप्mना कीर्तिलता र पुरुषपरीक्षा जस्ता ग्रन्थहरूमा यस क्षेत्रका लागि तिरहुति (तिरहुत) शब्दको प्रयोग गरेका छन् । त्यस्तै, मिथिलाका ओइनवार वंशीय राजा लक्ष्मीनाथदेव
(कंसनारायण)द्वारा स्थापित सन् १५१३ ई.को शिलालेखको छन्द सङ्ख्या ६ मा तीरभुक्ति शब्द प्रयोग भएको छ । यो शिलालेख भारतको बिहार राज्यको मधुबनी जिल्लामा पर्ने भगीरथपुर गाउँनिकट एउटा खेतमा सन् १९५४ ई.मा पाइएको थियो । भारतमा मुगलकालीन शासकहरूले तिरहुत शब्दको नै उल्लेख गरेका छन् । प्रसिद्ध मुगल शासक बाबरको विवरणीमा तिरहुतको चर्चा गरिएको छ । त्यस्तै, अबुल फजल कृत अकबरनामा ग्रन्थमा तिरहुत–सरकारको उल्लेख भएको छ । नेपालको इतिहासमा अत्यन्त महŒवपूर्ण स्थान ओगट्ने ग्रन्थ गोपालराजवंशावलीमा पनि तिरहुतिया शब्दको व्यवहार गरिएको पाइन्छ । यसैगरी, यस सन्दर्भमा यहाँ यो पनि उल्लेखनीय रहेको छ कि यस भूभागमा प्रचलित लिपिलाई “तिरहुता–लिपि” भनिन्छ तथा यस क्षेत्रमा गाइने लोकगीतमा प्रचलित एउटा रागको नाम नै “तिरहुत–राग” रहेको छ । वर्तमान नेपालको धनुषा जिल्लामा स्थित प्रसिद्ध तीर्थस्थल जनकपुरधाम अन्तर्गत एउटा क्षेत्रविशेषको नाम “तिरहुतिया–गाछी” भनेर प्रसिद्ध रहेको छ ।
    यस भूभागका लागि ईसवीय सन्को आरम्भिक समयदेखि नै तिरहुत शब्दको प्रयोग हुँदै आएको भए तापनि मिथिला शब्दको प्रयोग पनि साथसाथै भएकै पाइन्छ । यस क्षेत्रमा सन् १०९७ ई.मा कर्णाटवंशको शासन स्थापना गर्ने शासक नान्यदेवले तयार पारेका भरतनाट्यशास्त्र विषयक टीकाग्रन्थमा आप्mनोविरुद्धमा “मिथिलेश्वर”, “मिथिलेश” जस्ता शब्दहरू प्रयोग गरेका छन् । ईसवीय सन्को १२हौं शताब्दीका बङ्गालका शासक बल्लालसेनले सम्पादन गरेका अद्भुतसागर ग्रन्थमा आप्mनोविरुद्धमा “मिथिला महीमहेन्द्र...” भनेर उल्लेख गरेका छन् तथा उनीद्वारा अधिकृत भनिएका पाँचवटा प्रदेशहरूमा मिथिलाको नाम पनि रहेको छ । यस्तै, कर्णाटवंशीय अन्तिम शासक हरिसिंहदेव (सन् १३०७–१३२४ ई.)को शासनकालमा महामहत्तक गणेश्वर ठाकुरद्वारा रचित सुगतिसोपान ग्रन्थमा “मैथिल भूमिनाथ पतिभिः” जस्ता शब्दावलीको प्रयोग भएको छ । यसरी नै ईसवीय सन्को १४धौं शताब्दीमा ओइनवार वंशीय ब्राह्मण कामेश्वर ठाकुरलाई तिरहुतको शासनाधिकारको पट्टा दिइएको थियो । यिनको विषयमा वर्धमान रचित कृति गङ्गाकृत्यविवेक ग्रन्थमा “कामेशो मिथिलामशासत” अर्थात् “कामेश्वरले मिथिलाको शासन गरे” भनी उल्लेख गरिएको पाइन्छ । मैथिली भाषाका कविकोकिल महाकवि विद्यापति लिखित पुरुषपरीक्षा ग्रन्थमा “मिथिलाका कर्णाटकुलका नान्यदेव राजा” भनी उल्लेख रहेको छ । यस ग्रन्थमा अनेक स्थानमा मिथिला शब्दको प्रयोग पाइन्छ । विद्यापतिका अनेक गीत तथा पदहरूमा पनि मिथिला शब्द पाइन्छ । अर्कोतिर, यस भूभागका निवासी ब्राह्मणलाई “मैथिल–ब्राह्मण” भनिन्छ, जुन भारतवर्षमा निवास गर्ने दश प्रकारका ब्राह्मणहरूमध्येका एउटा हुन् । यस्तै, यस क्षेत्रमा प्रचलित भाषालाई पहिले “मिथिला भाषा” भनिन्थ्यो, जसलाई अहिले “मैथिली भाषा” भनिन्छ । कवीश्वर चन्दा झा
(सन् १८३१–१९०७ ई.)द्वारा रचित मैथिली भाषामा लेखिएको रामायण ग्रन्थको शीर्षक “मिथिला भाषा रामायण” रहेको छ । यसरी नै यस भूभागमा प्रचलित पञ्चाङ्गलाई “मिथिलादेशीय–पञ्चाङ्ग” भनिन्छ । यस प्रकार निष्कर्षको रूपमा भन्न सकिन्छ कि यस क्षेत्रको भूभागलाई अभिहित गर्न विदेह, तीरभुक्ति (तिरहुत) तथा मिथिला–यी तीनवटै संज्ञा प्रयुक्त रहेका देखिन्छन् । समाप्त
neelambAd
Name

(स्थानीय समाचार ,1, %प्रमुख समाचार ,1, खेलकूद ,25, मन्तव्य ,3, सम्पादकीय ,27,(७ अप्रिल–विश्व स्वास्थ्य दिवसको उपलक्ष्यमा),1,(सन्दर्भ: ५८ औं राष्ट्रिय सहकारी दिवस,1,(स्थानीय समाचार,7,%प्रमुख समाचार,3,१५ अगस्त,6,२० चैत्र २०७१),1,२०७७ सालको वार्षिक राशिफल,1,main news,8,pramuk samachar,1,recent,5,अन्तरार्टिय समाचार,10,अन्तराष्ट्रिय समाचार,105,अन्तर्राष्ट्रिय मातृभाषा दिवस,1,अन्तर्वार्ता,28,अर्थ विशेष,129,अर्थ-उद्योग-वाणिज्य,710,अर्थ–उद्योग–वाणिज्य,29,अर्थविशेष,390,असार १५: धान दिवस,1,आइतवार विशेष,441,आजको बहस,16,आयुर्वेद,77,आर्थिक समाचार,136,आलेख,3,इतिहास,11,उपन्यास,11,एकाङ्की,4,एकाङ्की नाटक,2,कथा,55,कबीरा खडा बजार,216,कविता,44,कानुनी परामर्श,61,कुरोको चुरो,41,कृति समीक्षा,3,खेलकूद,1780,खोजीनीति,2,गजब,2,गुड फ्राइडे,1,गुरुनानक जयन्ती,1,गुरुनानक देव जयन्ती विशेष,1,चिठ्ठी,1,चियोचर्चा,1,जनसरोकार,2,जीवनी,2,जीवशास्त्र,1,जीवेम शरदः शतम्,1,जीवेम शरद: शतम्,1,जैव विविधता दिवस,1,टाकन–टुकन,54,टाकनटुकन,18,तथ्याङ्क,1,दृष्टिकोण,1,धन्वन्तरि जयन्ती,1,धर्म दर्शन,5,धर्म संस्कृति,10,धर्म–संस्कृति,115,नारी हस्ताक्षर,3,नारी हस्ताक्षर,6,नियतिको फल,1,नियात्रा,2,नीति वचन,1,पाठक पत्र,54,पाठक प्रतिक्रिया,22,पाठक मञ्च,58,पाठकमंच,42,पुस्तक समीक्षा,10,पोषण,2,पोषण/आहार,3,प्रजापिता ब्रह्माबाबाको ४७ औं अव्यक्ति दिवस,1,प्रतीक दैनिक,2264,प्रमुख समाचार,3585,प्रविधि,3,प्रवृत्ति र मनोवृत्ति,2,प्रसङ्गतरङ्ग,4,प्रसङ्गवश,1,फरक,145,फरक मत,2,फिचर,456,फिचर समाचार,81,फोटो,8,बाटिका,441,बुद्ध जयन्तीको उपलक्ष्यमा,1,बेलाको बोली,1,ब्रह्मा स्मृति दिवस,1,भानु जयन्ती,1,भाषा,1,भाषा/संस्कृति,1,भ्यालेन्टाइन डे,1,मजदुर दिवस विशेषः,1,मतमतान्तर,1,मतान्तर,1,मनोरन्जन,9,मन्तव्य,483,महाभारतबाट सङकलन तथा अनुवाद,231,महाभारतबाट सङकलित,16,महाशिवरात्री,1,महिला सरोकार,1,महिला हस्ताक्षर,1,मानवीय व्यवहार,1,यात्रा,29,यात्रा संस्मरण,3,यात्रानुभव,1,युग परिवर्तन कसरी र कहिले,3,युवा आवाज,1,राशिफल,2,रोचक,18,लघुकथा,32,लोक/संस्कृति,11,लोकविश्वास,2,लोहिया जयन्ती,1,वाटिका,553,वातावरण,1,वि.सं. २०७७ सालको वर्षफल,1,विज्ञान प्रविधि,3,विज्ञापनको लागि सम्पर्क,1,विश्लेषण,1,विश्व एड्स दिवसको उपलक्ष्यमा,1,विश्व सन्दर्भ,3,व्यक्तित्व,1,व्यङग्य,27,व्यङ्ग्य,35,व्यङ्ग्यम्,5,शिक्षा नेपाल,10,शिक्ष्f नेपाल,487,सङ्कलन तथा अनुवाद,35,सन्दभ: विश्व मधुमेह दिवस,1,सन्दर्भ ः विवेकानन्दा दिवस,2,सन्दर्भ - महिला हिंसा,3,सन्दर्भ - मानव अधिकार दिवस,1,सन्दर्भ : क्षयरोग दिवस,1,सन्दर्भ : चुरे दिवस,1,सन्दर्भ : बाल दिवस,1,सन्दर्भ : रमजान,1,सन्दर्भ ६१ औं राष्ट्रिय क्षयरोग दिवस,1,सन्दर्भः अन्तर्राष्ट्रिय हिन्दी दिवस,1,सन्दर्भ गाँधी जयन्ती,1,सन्दर्भः गुरु नानक जयन्ती,1,सन्दर्भ भानुजयन्ती,1,सन्दर्भः भारतको स्वतन्त्र दिवस,1,सन्दर्भ मोती जयन्ती,1,सन्दर्भः योग दिवस,1,सन्दर्भ रक्तसञ्चार सेवा दिवस,1,सन्दर्भ विश्व रेडक्रस दिवस,1,सन्दर्भ- विश्व वातावरण दिवस,1,सन्दर्भ- श्रीकृष्ण जन्माष्टमी,2,सन्दर्भ-विश्व पर्यटन दिवस,1,सन्दर्भ– शहीद दिवस,1,सन्दर्भ: २६ जनवरी,8,सन्दर्भ: नारी दिवस,2,सन्दर्भ: बाल दिवस,2,सन्दर्भ: भारतको ६४औं गणतन्त्र दिवस,1,सन्दर्भ: भारतको ६९औं स्वतन्त्रता दिवस,1,सन्दर्भ: भारतको स्वतन्त्र दिवस,2,सन्दर्भ: रमजान पर्व,1,सन्दर्भ: रेडक्रस दिवस,1,सन्दर्भ: विश्व एड्स दिवस,3,सन्दर्भ: विश्व बाल दिवस,1,सन्दर्भ: विश्व मौसम दिवस,1,सन्दर्भ: विश्व रेडक्रस दिवस,1,सन्दर्भ: वीपी जयन्ती,1,सन्दर्भ: श्री गुरु अर्जुनदेवजी महाराज शहिदी दिवस,1,सन्र्दभ विश्व पर्यावरण दिवस,1,सम–सामयिक,1,समय–सन्दर्भ,9,समयान्तर,301,समसामयिक,28,समाचार विश्लेषण,3,समीक्षा,1,समीक्षा समाहरण,1,सम्पादकीय,3049,सरोकार,46,संस्कृति/साहित्य,3,संस्मरण,15,साहित्यवार्ता,1,साहित्यात्मक,5,सिर्सियाँ नदी प्रदूषण प्रकरण,2,स्तवतन्त्र विचार,254,स्थानीय समाचार,12448,स्मृति,2,स्वतन्त्त विचार,2,स्वतन्त्र विचार,2833,स्वान्त सुखाय,88,स्वान्तः सुखाय,14,स्वान्तः सुखायः,140,स्वान्त सुखाय:,132,स्वान्त–सुखाय,157,स्वायन्त सुखाय,22,स्वास्थ्य चर्चा,49,हाम्रो बारेमा,2,हास्य एकाङ्की,1,हास्यव्यङ्ग्य एकाÍी,1,
ltr
item
Prateek Daily । प्रतीक दैनिक : विदेह, तिरहुत र मिथिला — एक संक्षिप्त चिनारी
विदेह, तिरहुत र मिथिला — एक संक्षिप्त चिनारी
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjhI_3GRkBx23lTiLkQDoRcWVMSWUqDK4TKZ8wDrtm5YOvJzzy_-9e5ZTWxI776CMPnm6IeQ5B17hmYR8XScnj9em8H3829-AL0a3RqBVIAHixlMQg3botsceUE_sMIK3eCl2PdAPmhzqd2/s1600/basudev+lal+das.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjhI_3GRkBx23lTiLkQDoRcWVMSWUqDK4TKZ8wDrtm5YOvJzzy_-9e5ZTWxI776CMPnm6IeQ5B17hmYR8XScnj9em8H3829-AL0a3RqBVIAHixlMQg3botsceUE_sMIK3eCl2PdAPmhzqd2/s72-c/basudev+lal+das.jpg
Prateek Daily । प्रतीक दैनिक
https://www.prateekdainik.com.np/2019/11/blog-post_549.html
https://www.prateekdainik.com.np/
https://www.prateekdainik.com.np/
https://www.prateekdainik.com.np/2019/11/blog-post_549.html
true
6917042177189007432
UTF-8
सबै हेर्नुहोस् केही भेटिएन थप विस्तृत जवाफ दिनुहोस् Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS सबै हेर्नुहोस सिफारिस गरिएको वर्गीकरण समाचार संग्रह खोज्नुहोस् सबै पोस्ट Not found any post match with your request गृहपृष्ठ Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec भर्खरै एक मिनेट अघि $$1$$ एक मिनेट अघि एक घण्टा अघि $$1$$ एक घण्टा अघि हिजो $$1$$ हिजो $$1$$ एक साताअघि पाँच साताअघि Followers Follow THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy