$type=ticker$count=12$cols=4$cate=0

मिथिलाका केही अनौठा परम्पराहरू

SHARE:

बासुदेवलाल दास
सहप्राध्यापक, इतिहास विभाग
ठाकुरराम बहुमुखी क्याम्पस, वीरगंज
    मिथिला क्षेत्र पूर्वकालदेखि नै दार्शनिक, चिन्तक र विचारकहरूको भूमि रहेको मानिन्छ । यहाँको समाजमा विविध प्रकारका प्रचलन तथा परम्पराहरू रहेका पाइन्छन् । यस्ता परम्पराप्रति लोकमा विश्वास रहेको देखिन्छ । सामान्यत: यसबारे वैज्ञानिकरूपले विचार गर्दा अनावश्यक पनि लाग्न सक्दछ, तथापि यस्ता प्रचलनहरूमा अन्तर्निहित व्यक्तिगत तथा सामाजिक भावबोध विषयक कुरा महत्त्वपूर्ण ठानिन्छ । यस्तै कतिपय प्रचलन अथवा परम्परामा लोककल्याणको भावना पनि रहेको हुन्छ । यस्तै प्रथा र परम्पराहरू मिलेर मिथिलाको संस्कृतिलाई सम्पन्नता प्रदान गरेको देखिन्छ । यस सन्दर्भमा मिथिला क्षेत्रमा हाँस्ने, रुने, रगत खुवाउने तथा गाली सुनाउनेजस्ता केही परम्पराहरू रहेका पाइन्छन्, जसलाई यसो हेर्दा केही अनौठो लाग्न सक्दछ ।
    हाँस्नु भनेको मानव शरीर र स्वास्थ्यका लागि समेत आवश्यक मानिन्छ । यसबाट प्रसन्न तथा प्रफुल्ल हुनुका साथै स्फूर्ति पनि आउँछ । यसो त मानिस प्राय: हाँस्ने नै गर्छन्, परन्तु मिथिला क्षेत्रमा एउटा विशेष अवसरमा हाँस्ने परम्परा रहेको पाइन्छ । यस क्षेत्रको ग्रामीण भागमा सबैका घरमा माटोको चुलो हुन्छ, जसलाई मुहूत्र्त जुराएर बनाउने गरिन्छ । चुलोलाई मैथिली भाषामा चुलहा अथवा चुलही भनिन्छ, तथा यसलाई बनाउने कार्यलाई ‘चुलही पारब’ एवं यसको मुहूत्र्तलाई ‘दिन देखाएब’ भनिन्छ । नयाँ चुलो स्थापन गर्दा मुहूत्र्त जुराउने गरिन्छ, एवं चुलोलाई सामान्यत: पूर्वाभिमुख अथवा पश्चिमाभिमुख पारेर मात्र स्थापना गरिन्छ । चुलोमा अग्नि स्थापन हुन्छ, तथा यसबाट भोजन पाक्ने गर्दछ । भोजनले शरीर कायम रहन्छ । यस प्रकार शरीरलाई अति आवश्यक पर्ने भोजनका वस्तु पकाउने कार्यमा उपयोग गरिने भएकोले अग्निलाई देवताको रूपमा मानेर पूजा गर्ने गरिन्छ । त्यस्तै अग्निको स्थान भएकोले चुलोलाई समेत देवताको रूपमा मानेर सदैव लिपपोत गरिन्छ । चुलो पुरानो भएपछि त्यसलाई फुटाएर अर्को नयाँ चुलो स्थापना गरिन्छ । यस बखत भने पुरानो चुलोलाई घरका पुरुषपात्रले आफ्नो दाहिने खुट्टाको पैतालाद्वारा हानेर फुटाउने प्रचलन रहेको देखिन्छ ।
    नयाँ चुलो स्थापना गर्ने अवसरमा हाँस्ने परम्परा रहेको पाइन्छ । यस अवसरमा नयाँ चुलोमा प्रथमत: आगो सल्काउँदा हाँस्ने गरिन्छ । चुलोमा आगो सल्काउनुलाई मैथिली भाषामा ‘चुलहा पजारब’ भनिन्छ । यसका लागि घरका बालबालिकाहरूलाई हातमा गुड (मीठा) दिएर राखिन्छ तथा आगो सल्कने बित्तिकै सबैजनालाई हाँस्न भनिन्छ तथा यसरी सबैले हाँस्ने र मीठा खाने गर्दछन् । वस्तुत: नयाँ चुलोमा अग्नि स्थापित गर्नुलाई अग्नि देवताको आगमन मानेर उनको हाँसेर अथवा प्रसन्नतापूर्वक, सहर्ष स्वागत गरिएको मानिन्छ । यसबाट अग्निदेवता प्रसन्न रहने एवं घरमा कहिले पनि चुलो बन्द हुने अवस्था नआउने अर्थात् कहिले पनि भोकै बस्ने अवस्था नआउने विश्वास गरिन्छ । अर्को शब्दमा अग्निदेवताको प्रसन्नताले घरमा भोजन विषयक सम्पन्नता अर्थात् समृद्धि भइरहने मानिन्छ ।
    यस्तै प्रकारले सामान्यत: रुँदा बखत आँखामा आँसु आउने गर्दछ । रोदनका पनि अनेक आयाम देखिन्छन् । साना बालबालिका रुनु भनेको अत्यन्त स्वाभाविक मानिन्छ । यस्तै कुनै व्यथा, वेदना, दु:ख, वियोग, आघात आदि पर्दा आँखाबाट आँसु आउँदछ । अर्कोतिर हर्षको अतिरेक भएको अवस्थामा पनि आँखामा आँसु आउने गर्दछ, जसलाई ‘हर्षको आँसु भनिन्छ । परन्तु मिथिला क्षेत्रमा अवसर विशेषमा रुने परम्परा रहेको देखिन्छ । यस सन्दर्भमा कन्यादान गरी बिदा गर्ने बेलामा छोरी तथा घरका मानिसहरू रुने गर्दछन् । यो वास्तवमा सन्तानको बिछोडको असर हुन्छ । यस बखत घरका व्यक्तिहरूका साथै समाजका व्यक्तिहरूको आँखा पनि अश्रुपूरित भइहाल्छ । त्यस्तै छोरी ससुरालीबाट माइत आउँदा मिलनको अवसर हुन्छ । यस बखत हर्षको आँसु आउने गर्दछ । अर्कोतर्फ छोरी आफ्नो ससुरालीमा रहेको बखत माइत तिरबाट पिता, दाजुभाइ सदृश कुनै व्यक्ति त्यहाँ पुगेमा उनीहरूलाई सुनाएर छोरीद्वारा रुने परम्परा देखिन्छ । यसरी रुने बेलामा माइतमा रहेका सबैको, यथा पिता, माता, काका, काकी, दाजु, भाउजू इत्यादि यथासम्भव सबैको, नाम उच्चारण गरी रुने गरिन्छ । यसलाई माइतपट्टिका व्यक्तिहरूप्रतिको अनुरागको प्रतीक मानिन्छ । यस्तो बेला जब छोरीको ससुराली पुगेका ती व्यक्ति आफ्नो घरमा फर्केर आउँछन्, तब उनीलाई सोध्ने गरिन्छ कि के मेरो नाम लिएर पनि छोरी रोएकी थिइन् ? यसको सकारात्मक जवाफ पाएर यता भावाभिभूत भएर उनको पनि आँखा रसाएर आउने गर्दछ ।
    यसरी नै जब कसैको देहान्त हुन्छ, त्यस बखत प्राय: शोकाकुल भएर आँखामा आँसु आउने गर्दछ, जसलाई स्वाभाविक भनिन्छ । परन्तु मिथिला क्षेत्रमा एउटा यस्तो परम्परा रहेको पाइन्छ, जसमा भनिन्छ कि घरका व्यक्तिहरूको रोदनको आवाजले मृत पितृले स्वर्गमा वास पाउँछन् । यस सन्दर्भमा पितृको श्राद्धकर्मको समापन भएको अवसरमा अर्थात् द्वादशा कर्मको समापन पश्चात् (क्रियापुत्र (कर्ता) आँगनमा आउँछन् तथा उनको चुमाओन विधि गरिन्छ । यस बेला उनको आँगनमा प्रवेश गर्ने समयमा रुने गरिन्छ । यसरी यस बखतको रोदन कार्यमा प्राय: घरका महिलावर्गको सहभागिता रहने गर्दछ । यस रोदन कार्यको लागि पहिलेदेखि नै तयारी गरिराखिएको हुन्छ । यसमा जति धेरैजनाको रोदन कार्यमा सहभागिता हुन्छ, पितृलाई त्यति भाग्यमानी मानिन्छ । यस परिप्रेक्ष्यमा मिथिला क्षेत्रमा कसैलाई अति कुपित भएर कुवाक् भन्नुपर्दा ‘तोरा कुलमें कोई कननाहरि नहिं रहतौ’ भनेर भनिन्छ, अर्थात् ‘तेरो कुलमा रुने कोइ नरहोस्’ । अर्को शब्दमा यस गालीलाई कुलको विनाश होओस् भन्ने मनसायको बोधक मानिन्छ ।
    त्यस्तै मिथिला क्षेत्रमा रगत
(शोणित) खुवाउने परम्परा रहेको छ, जसलाई ‘सिनेह’ भनिन्छ । यसमा शुभ विवाहको अवसरमा ‘नहछ’ु भन्ने एउटा विधि गरिन्छ । मिथिलाको लोकबोलीमा यसलाई ‘लहछु’ पनि भनिन्छ । यो विधि विवाह हुनुभन्दा पहिले वर र कन्या दुवै पक्षमा गरिन्छ । यस विधिमा हजामद्वारा वरको दाहिने हातको तथा कन्याको देब्रे हातको कान्छी (कनिष्ठा वा कनगुरिया) औंलामा अलिकति काटेर रगत निकालिन्छ । त्यस रगतलाई रातो रंगमा रंगिएको कपासको सानो टुक्रामा लगाएर राखिन्छ । विवाहका लागि वर र जन्ती प्रस्थान गर्दा त्यो रगत लगाइएको कपासलाई सुरक्षितपूर्वक पठाइन्छ । अर्कोतर्फ कन्यातर्फको रगतको कपास पनि सुरक्षित राखिएको हुन्छ । वर र कन्याको विवाह सम्पन्न भएपछि वरको रगतको कपास विधिकरीलाई दिइन्छ । विधिकरी भनेको वैवाहिक विधिहरू सम्पन्न गराउने महिला हुन्छिन् । ती विधिकरीले, वरको रगतको कपास कन्यालाई तथा कन्याको रगतको कपास वरलाई खुवाइदिने गर्दछिन् । यसलाई ‘सिनेह खुआएब’ अर्थात् स्नेह खुवाएको भनिन्छ । यसरी खुवाउँदा वर वा कन्यालाई थाहा गराउनुहुँदैन । यसका लागि मिठाई सदृश कुनै वस्तुभित्र हालेर गोप्य तरिकाले खुवाइने गरिन्छ । यसरी परस्पर एक अर्काको रगत खानाले दुवैको रगत एकाकार हुने तथा परस्पर दाम्पत्य जीवनमा प्रेम, स्नेह र मधुरताको वृद्धि हुने विश्वास रहेको पाइन्छ ।
    यसरी नै मिथिला क्षेत्रमा गाली सुनाउने प्रथा रहेको छ । यसरी सुनाइने गालीलाई मनोरञ्जनको रूपमा लिइने गरिन्छ । समाजमा साला–सालीवर्ग एवं भिनाजुवर्गबीच ख्याल–ठट्टा गर्दा केही अश्लील शब्दहरूको प्रयोग गरिने सामान्य प्रचलन छ । अर्कोतिर शुभ सांस्कारिक अवसरहरूमा गीत गाइने गर्दा ‘डहकन’ भन्ने गीत गाइने गरिन्छ । यो गीतलाई अर्को शब्दमा गाली–गीत भन्न सकिन्छ । यस प्रकारको गीतमा विभिन्न प्रकारका अश्लील शब्दहरू तथा भावहरूको अभिव्यक्ति गरिएको हुन्छ । यस्ता गीत खास गरेर मुण्डन तथा चूडाकरण संस्कार एवं शुभविवाह संस्कारका अवसरहरूमा गाइने गरिन्छन् । वैवाहिक संस्कार अन्तर्गतका कुमरम, लाबा भूजब, बिलौकी, चतुर्थी आदि विधिहरू सम्पन्न गरिंदाको बखत डहकन गीत गाइन्छ । त्यस्तै जन्तीको भोजनकालमा विशेषगरी यो गीत गाइन्छ । मिथिलाको परम्परामा विवाह सम्पन्न भएको भोलिपल्ट जन्तीलाई विशेष व्यवहार गरेर निमन्त्रण दिइने र भोजन गराइने प्रथा रहेको छ । यसरी विशेषरूपमा निमन्त्रण गर्न जाँदा एउटा थालमा सुपारी राखेर सादर निमन्त्रण गरिन्छ । यस अवसरमा वर र कन्या गरी दुवै पक्षका मान्यजन उपस्थित रहने गर्दछन् एवं यस बखत परस्पर पदीय र स्तरीय मर्यादा विषयक विशेष विवेचन हुने गर्दछ । यसपछि जन्तीलाई भोजन गराइन्छ, जसलाई ‘मर्याद–भोजन’ भनिन्छ । जन्तीमा समधिवर्गका व्यक्तिहरू हुने गर्दछन् ।     मिथिलाको सामाजिक परम्परामा समधिवर्गलाई ‘परमाराध्य बहुविनयसाध्य’ जस्ता प्रशस्तिद्वारा अभिहित गर्ने परम्परा रहेको छ । यसरी समधिवर्गलाई अत्यधिक मान्यजनको रूपमा स्वीकार गरिएको पाइन्छ । यस्ता मान्यजनहरूलाई मर्यादापूर्वक भोजन गराइने अवसरमा डहकन गीत गाएर सुनाइने परम्परा रहेको छ । यस अवसरमा सुनाइने यस्ता गाली–गीतलाई प्रसन्नतापूर्वक मनोरञ्जनको रूपमा स्वीकार गरिन्छ ।    
    यस प्रकार मिथिला क्षेत्रमा हाँस्ने, रुने, रगत खुवाउने तथा गाली सुनाउने जस्ता परम्पराहरू रहेका देखिन्छन् । विद्वान्हरूको विचारमा वस्तुत: यी परम्पराहरू आकाङ्क्षा, कामना, श्रद्धा, अभिलाषा, प्रफुल्लता, सहृदयता सदृश मानवीय भावनाका हार्दिक अभिव्यक्ति हुन् । यस्ता परम्पराहरूबारे विस्तृत शोध, खोज र अनुसन्धान हुनुपर्ने आवश्यकता देखिन्छ, जसबाट मिथिलाको सांस्कृतिक चेतना विषयक अझ बढी जानकारी प्राप्त हुनेछ ।
neelambAd
Name

(स्थानीय समाचार ,1, %प्रमुख समाचार ,1, खेलकूद ,25, मन्तव्य ,3, सम्पादकीय ,27,(७ अप्रिल–विश्व स्वास्थ्य दिवसको उपलक्ष्यमा),1,(सन्दर्भ: ५८ औं राष्ट्रिय सहकारी दिवस,1,(स्थानीय समाचार,7,%प्रमुख समाचार,3,१५ अगस्त,6,२० चैत्र २०७१),1,२०७७ सालको वार्षिक राशिफल,1,main news,8,pramuk samachar,1,recent,5,अन्तरार्टिय समाचार,10,अन्तराष्ट्रिय समाचार,105,अन्तर्राष्ट्रिय मातृभाषा दिवस,1,अन्तर्वार्ता,28,अर्थ विशेष,129,अर्थ-उद्योग-वाणिज्य,710,अर्थ–उद्योग–वाणिज्य,29,अर्थविशेष,390,असार १५: धान दिवस,1,आइतवार विशेष,441,आजको बहस,16,आयुर्वेद,77,आर्थिक समाचार,136,आलेख,3,इतिहास,11,उपन्यास,11,एकाङ्की,4,एकाङ्की नाटक,2,कथा,55,कबीरा खडा बजार,216,कविता,44,कानुनी परामर्श,61,कुरोको चुरो,41,कृति समीक्षा,3,खेलकूद,1780,खोजीनीति,2,गजब,2,गुड फ्राइडे,1,गुरुनानक जयन्ती,1,गुरुनानक देव जयन्ती विशेष,1,चिठ्ठी,1,चियोचर्चा,1,जनसरोकार,2,जीवनी,2,जीवशास्त्र,1,जीवेम शरदः शतम्,1,जीवेम शरद: शतम्,1,जैव विविधता दिवस,1,टाकन–टुकन,54,टाकनटुकन,18,तथ्याङ्क,1,दृष्टिकोण,1,धन्वन्तरि जयन्ती,1,धर्म दर्शन,5,धर्म संस्कृति,10,धर्म–संस्कृति,115,नारी हस्ताक्षर,3,नारी हस्ताक्षर,6,नियतिको फल,1,नियात्रा,2,नीति वचन,1,पाठक पत्र,54,पाठक प्रतिक्रिया,22,पाठक मञ्च,58,पाठकमंच,42,पुस्तक समीक्षा,10,पोषण,2,पोषण/आहार,3,प्रजापिता ब्रह्माबाबाको ४७ औं अव्यक्ति दिवस,1,प्रतीक दैनिक,2264,प्रमुख समाचार,3585,प्रविधि,3,प्रवृत्ति र मनोवृत्ति,2,प्रसङ्गतरङ्ग,4,प्रसङ्गवश,1,फरक,145,फरक मत,2,फिचर,456,फिचर समाचार,81,फोटो,8,बाटिका,441,बुद्ध जयन्तीको उपलक्ष्यमा,1,बेलाको बोली,1,ब्रह्मा स्मृति दिवस,1,भानु जयन्ती,1,भाषा,1,भाषा/संस्कृति,1,भ्यालेन्टाइन डे,1,मजदुर दिवस विशेषः,1,मतमतान्तर,1,मतान्तर,1,मनोरन्जन,9,मन्तव्य,483,महाभारतबाट सङकलन तथा अनुवाद,231,महाभारतबाट सङकलित,16,महाशिवरात्री,1,महिला सरोकार,1,महिला हस्ताक्षर,1,मानवीय व्यवहार,1,यात्रा,29,यात्रा संस्मरण,3,यात्रानुभव,1,युग परिवर्तन कसरी र कहिले,3,युवा आवाज,1,राशिफल,2,रोचक,18,लघुकथा,32,लोक/संस्कृति,11,लोकविश्वास,2,लोहिया जयन्ती,1,वाटिका,553,वातावरण,1,वि.सं. २०७७ सालको वर्षफल,1,विज्ञान प्रविधि,3,विज्ञापनको लागि सम्पर्क,1,विश्लेषण,1,विश्व एड्स दिवसको उपलक्ष्यमा,1,विश्व सन्दर्भ,3,व्यक्तित्व,1,व्यङग्य,27,व्यङ्ग्य,35,व्यङ्ग्यम्,5,शिक्षा नेपाल,10,शिक्ष्f नेपाल,487,सङ्कलन तथा अनुवाद,35,सन्दभ: विश्व मधुमेह दिवस,1,सन्दर्भ ः विवेकानन्दा दिवस,2,सन्दर्भ - महिला हिंसा,3,सन्दर्भ - मानव अधिकार दिवस,1,सन्दर्भ : क्षयरोग दिवस,1,सन्दर्भ : चुरे दिवस,1,सन्दर्भ : बाल दिवस,1,सन्दर्भ : रमजान,1,सन्दर्भ ६१ औं राष्ट्रिय क्षयरोग दिवस,1,सन्दर्भः अन्तर्राष्ट्रिय हिन्दी दिवस,1,सन्दर्भ गाँधी जयन्ती,1,सन्दर्भः गुरु नानक जयन्ती,1,सन्दर्भ भानुजयन्ती,1,सन्दर्भः भारतको स्वतन्त्र दिवस,1,सन्दर्भ मोती जयन्ती,1,सन्दर्भः योग दिवस,1,सन्दर्भ रक्तसञ्चार सेवा दिवस,1,सन्दर्भ विश्व रेडक्रस दिवस,1,सन्दर्भ- विश्व वातावरण दिवस,1,सन्दर्भ- श्रीकृष्ण जन्माष्टमी,2,सन्दर्भ-विश्व पर्यटन दिवस,1,सन्दर्भ– शहीद दिवस,1,सन्दर्भ: २६ जनवरी,8,सन्दर्भ: नारी दिवस,2,सन्दर्भ: बाल दिवस,2,सन्दर्भ: भारतको ६४औं गणतन्त्र दिवस,1,सन्दर्भ: भारतको ६९औं स्वतन्त्रता दिवस,1,सन्दर्भ: भारतको स्वतन्त्र दिवस,2,सन्दर्भ: रमजान पर्व,1,सन्दर्भ: रेडक्रस दिवस,1,सन्दर्भ: विश्व एड्स दिवस,3,सन्दर्भ: विश्व बाल दिवस,1,सन्दर्भ: विश्व मौसम दिवस,1,सन्दर्भ: विश्व रेडक्रस दिवस,1,सन्दर्भ: वीपी जयन्ती,1,सन्दर्भ: श्री गुरु अर्जुनदेवजी महाराज शहिदी दिवस,1,सन्र्दभ विश्व पर्यावरण दिवस,1,सम–सामयिक,1,समय–सन्दर्भ,9,समयान्तर,301,समसामयिक,28,समाचार विश्लेषण,3,समीक्षा,1,समीक्षा समाहरण,1,सम्पादकीय,3049,सरोकार,46,संस्कृति/साहित्य,3,संस्मरण,15,साहित्यवार्ता,1,साहित्यात्मक,5,सिर्सियाँ नदी प्रदूषण प्रकरण,2,स्तवतन्त्र विचार,254,स्थानीय समाचार,12448,स्मृति,2,स्वतन्त्त विचार,2,स्वतन्त्र विचार,2833,स्वान्त सुखाय,88,स्वान्तः सुखाय,14,स्वान्तः सुखायः,140,स्वान्त सुखाय:,132,स्वान्त–सुखाय,157,स्वायन्त सुखाय,22,स्वास्थ्य चर्चा,49,हाम्रो बारेमा,2,हास्य एकाङ्की,1,हास्यव्यङ्ग्य एकाÍी,1,
ltr
item
Prateek Daily । प्रतीक दैनिक : मिथिलाका केही अनौठा परम्पराहरू
मिथिलाका केही अनौठा परम्पराहरू
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhAsTMF7mtDOvuBGLbZn8Wo0YGSH80acx0KsLJ21VOtAkwJUGjv43jblNNNSZMZXWt_Q7eo_6tJdaxIvwW46iOj63t4X7GV7s2cCMQwema7RLzNGqqHhr8Ji3nuhNIAu5icgwjPJ6TblUWT/s1600/basudevlal+das.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhAsTMF7mtDOvuBGLbZn8Wo0YGSH80acx0KsLJ21VOtAkwJUGjv43jblNNNSZMZXWt_Q7eo_6tJdaxIvwW46iOj63t4X7GV7s2cCMQwema7RLzNGqqHhr8Ji3nuhNIAu5icgwjPJ6TblUWT/s72-c/basudevlal+das.jpg
Prateek Daily । प्रतीक दैनिक
https://www.prateekdainik.com.np/2014/10/blog-post_297.html
https://www.prateekdainik.com.np/
https://www.prateekdainik.com.np/
https://www.prateekdainik.com.np/2014/10/blog-post_297.html
true
6917042177189007432
UTF-8
सबै हेर्नुहोस् केही भेटिएन थप विस्तृत जवाफ दिनुहोस् Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS सबै हेर्नुहोस सिफारिस गरिएको वर्गीकरण समाचार संग्रह खोज्नुहोस् सबै पोस्ट Not found any post match with your request गृहपृष्ठ Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec भर्खरै एक मिनेट अघि $$1$$ एक मिनेट अघि एक घण्टा अघि $$1$$ एक घण्टा अघि हिजो $$1$$ हिजो $$1$$ एक साताअघि पाँच साताअघि Followers Follow THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy