$type=ticker$count=12$cols=4$cate=0

जनकलाल शर्माको प्रबन्धमा मानवपूर्खा–२

SHARE:

- सुशील मुडभरी
गताङ्कको बाँकी
    यस्ता अश्मीभूत अस्थि अवशेषको अध्ययनमा काल निर्धारणको पनि ठूलो महत्त्व हुन्छ । काल निर्धारण दुई प्रकारले गरिन्छ, जसलाई सापेक्ष र निरपेक्ष वा स्वतन्त्र काल निर्धारण विधि भनिन्छ । सापेक्ष काल निर्धारण विधिमा त्यस्ता अश्मीभूत अस्थि अवशेषका साथ पाइएका अन्य जीवजन्तु र वनस्पतिसित तुलना गरेर हेरिन्छ । यस्ता जीवजन्तु र वनस्पतिको अध्ययनबाट भूगर्भशास्त्री र पुरासत्वशास्त्रीहरूले काल निर्धारण गरिसकेका छन् । यस्तै वस्तुसित आफूले प्राप्त गरेका वस्तुको तुलना गरेर काल निर्धारण गरिन्छ । यस्ता विधिबाट भूगर्भको कालो काललाई निर्धारण गर्न समर्थ भए तापनि यदाकदा यसमा पनि समस्या पर्न आउँछ । उदाहरणका लागि युरोप र अफ्रिकामा पाइने ठूला हात्ती वा महागजलाई नै लिन सकिन्छ । जुन समयमा यस्ता हात्ती अफ्रिकामा जीवित अवस्थामा प्राप्त हुन्छन्, त्यस समयभन्दा धेरै पहिले युरोपमा त्यस्ता प्राणी विलुप्त भइसकेका देखिन्छन् । त्यसै प्रकार अफ्रिका र एसियाको अवस्था पनि हुन सक्तछ । वनस्पतिको परिवर्तनको अवस्था योभन्दा पनि छोटो हुन्छ, जसले गर्दा हामीले चाहेको ठीक समय निकाल्न कठिन हुन्छ । यसकारण स्वतन्त्र काल निर्धारण विधिका विषयमा पनि चर्चा गरेर हेर्नु आवश्यक होला । सापेक्ष काल विधिभन्दा स्वतन्त्र काल निर्धारण विधि निकै भरपर्दो देखिन आउँछ । यस विधिको पहिलो आविष्कर्ता ‘मिलानको भिच’ नै हुन्, जसले गणितका आधारमा सौररश्मिविकिरणको हिसाब गरेर प्रातिनूतनाश्मभित्रको हिमयुगको समयलाई स्थिर गरेर देखाए । उनको सिद्धान्तअनुसार प्राचिनूतनाश्मभित्र पर्ने प्रथम हिमयुग आजभन्दा ६ लाख वर्ष पहिले प्रारम्भ भएर अन्तिम हिमयुग आजभन्दा पच्चीस हजार वर्ष पहिले आएर टु·िन्छ । आजको हिसाबमा प्रातिनूतनाश्मभित्र पर्ने अन्तिम हिमयुग आजभन्दा पच्चीस होइन, दस हजार वर्ष पहिले समाप्त हुन्छ ।
    उनको यो गणना त्यसभन्दा पहिलेका भूगर्भशास्त्रीहरूले स्थिर गरेको आजभन्दा साठी हजार वर्ष पहिले प्रारम्भ हुने प्राचिनूतनाश्मको प्रथम हिमयुगको आयुभन्दा धेरै टाढा गएको छैन । हिमनदीको वार्षिक द्विमलावसाद (ख्भचखभ)  गणनाबाट काल निर्धारण गर्न सकिन्छ । यस विधिका आविष्कर्तामध्ये फिनल्यान्डका पुरासत्वशास्त्री ‘कर्टेन’ पनि एक हुन् । उनले दक्षिणी जर्मनीका हिमनदीको अध्ययन गरेर तीनको अवस्थाको नाम पनि स्थानीय भाषामा नै राखे, जसलाई क्रमश: गुन्ज, मिन्डेल, रिस र बुर्म भनिन्छ । उनले अध्ययन गरेको समय पनि प्रातिनूतनाश्मकै हो । यी चार हिमयुगका बीचमा पर्ने अन्तर्हिमयुगलाई क्रमश: प्रथम अन्तर्हिमयुग, द्वितीय अन्तर्हिमयुग र तृतीय अन्तर्हिमयुग भनिन्छ । प्रातिनूतनाश्मभित्र पर्ने चार हिमयुग र तीन अन्तर्हिमयुगभन्दा पहिले पर्ने प्रातिनूतनाश्मको समयलाई पूर्वहिमानी र तीनभन्दा पछि आउने युगलाई हिमान्यत्तर भनिन्छ । अहिले प्रस·वश चर्चा गरिएका ‘मिलानको भिच’ र कर्टेनको हिसाबले आजभन्दा पचास लाखदेखि चालीस लाख वर्ष पहिले प्रारम्भ भएर आजभन्दा दस हजार वर्षपहिले समाप्त हुने हिमयुगको समयलाई मात्र प्रतिनिधित्व गर्छ । अत: यस सिद्धान्तले त्यसभन्दा पहिलेको काल निर्धारणलाई सघाउ पुर्‍याउँदैन । स्वतन्त्रकाल निर्धारणमा वृक्षवृत्त गणना विधि आदि अनेक विधि छन्, जसको चर्चा यहाँ त्यति आवश्यक छैन । कारण यी विधिका आधारमा पनि हामी धेरै अघि पुग्न सक्दैनौं । अहिलेसम्म काल निर्धारणका लागि जति विधि आविष्कार भएका छन्, तिनमा परमाणु भौतिक विज्ञानद्वारा प्रतिपादन गरिएको स्वतन्त्र काल निर्धारण सबभन्दा भरपर्दो देखिन आएको छ । यस विधिको आविष्कर्तामा संयुक्त राज्य अमेरिकाले पुरातत्वको क्षेत्रमा एउटा काल निर्धारण विधिको आविष्कार गर्‍यो, जसलाई तेजोदगिर प्रा·रिक काल निर्धारण विधि भनिन्छ । तेजोदगिर प्रा·रिक काल निर्धारण विधिको ज्ञातांशको संस्थानी चौध भएको हुँदा यो प्रा·ार– १४
(ऋबचदयल(ज्ञद्ध) को नामले प्रसिद्ध छ । यस सिद्धान्तअनुसार हरेक जैविक पदार्थमा प्रा·ारिक अंश हुन्छ र त्यसमा कति ज्ञातांश तेजोदगिर संस्थानीको क्षय भयो । त्यसको हिसाब गरेर यो यस कालको हो भन्ने निर्णय गरिन्छ । भनाइको तात्पर्य हो हरेक जीवित पदार्थको आफ्नो जीवनकालमा वातावरणबाट तेजोदगिर प्रा·ार–१४ संस्थानी लिन छाड्ने मात्र होइन, अपितु संस्थानीको क्षय पनि बिस्तारै भएर जान्छ । हामीलाई क्षय हुने अवधि थाहा भएको हुँदा त्यस्ता वस्तुको मृत्युको समय बाँकी रहेको संस्थानीका आधारमा गणना गर्न सकिन्छ । यसरी गणना गर्दा त्यसमा हुन गएको क्षय निस्कन्छ । क्षय हुन लागेको समयको गणना गर्दागर्दै यस्तो अवस्थामा पुगिन्छ, जहाँ गएर संस्थानीको उपस्थिति ज्यादै कम अथवा त्यसको अभाव नै हुन पुगेको अवस्था आउँछ । संस्थानी जस्तै अवस्थाको गणनाबाट एउटा युक्तिस·त समय निकाल्न सकिन्छ । यस्तो परिणाम साधारण तथा चार हजारदेखि पचास हजारभित्रको हुन्छ र त्यसलाई बढाएर सत्तरी हजार वर्षसम्म पनि पुर्‍याउन सकिन्छ । बितेको समय जति लामो हुँदै जान्छ त्यसमा त्यति नै समयमा अशुद्धिको मात्रा पनि बढेर जान्छ । तर बीस हजार वर्षको गणनामा अशुद्धिको मात्रा दुई सय वर्षको अन्तर आउनु कुनै अक्षम्य कुरा होइन । किन्तु मध्यकालीन इतिहासको गणनाका लागि भने यो काल निर्धारण विधि अनुपयोगी नै सिद्ध भएको छ ।
    पुरातत्वको क्षेत्रमा प्राप्त भएका सबै वस्तु प्रा·ारिक–१४ को परीक्षणका लागि उपयोगी सिद्ध हुँदैनन् । प्रा·ारिक–१४ को परीक्षणमा आगो लागेको वा आगो बालेको ठाउँमा गोल अर्थात् कोइला, हाड, मृगको सि·, घुँगी वा सीपीको खपडा लिइन्छ । तर यसमा घुँगी वा सीपीको वस्तुहरू त्यति उपयुक्त मानिंदैन ।
    प्रा·ारिक परीक्षणमा त्यसका लागि जम्मा गरिएको नमुनाको ठूलो महत्त्व हुन्छ । यस्तो नमुना सङ्ग्रह गर्दा त्यसमा कति सावधानी राखिएको छ, त्यसले पनि मान्यताप्राप्त परिणाममा प्रभावित पार्दछ । यसको पहिलो कारण हो, नमुना प्राप्त गर्दा हुन आउने वातावरणको संसर्गबाट हुने प्रदूषण । संसर्गजन्य प्रदूषणबाट जोगाउन संसर्ग गराउने कारण जान्नु आवश्यक हुन्छ । नमुना सङ्ग्रह गर्दा त्यस्ता वस्तुले त्यहाँ भएको वर्तमान वातावरणबाट प्रा·ार–१४ तत्काल ग्रहण गर्न सक्तछ । त्यस कारण नमुनालाई हातले नछोइकन उपयुक्त पात्रमा तुरुन्त बन्द गर्नुपर्दछ । यसो नगर्नाले पनि काल निर्धारणमा प्रभाव पार्दछ । उदाहरणका लागि रूखका जरालाई नै लिन सकिन्छ । आधुनिक रूखका जराले प्रशस्त पानी ग्रहण गरेको हुन्छ । त्यस्ता रूखको जरा भएको ठाउँको नमुना काल निर्धारणका लागि उपयुक्त मानिंदैन । कस्तो वस्तुमा नमुना पोको पारिएको छ वा राखिएको छ, त्यसले र जहाँबाट नमुना सङ्ग्रह गरिएको छ, त्यस ठाउँदेखि प्रयोगशालामा नमुना नपुगेसम्म त्यहाँ पुर्‍याउन कस्तो परिवहनको साधन प्रयोग भएको छ, प्रदूषित भएको छ कि हेलचेक्रयाई गरिनुहुँदैन । जुन समय प्रा·ारिक काल निर्धारणको विधिको आविष्कार भयो, त्यसबेला त्यस्ता गल्तीहरू भएका थिए, जसबाट प्रा·ारिक परीक्षणमा पत्याउनै नसकिने नयाँ–नयाँ काल पनि आउन थाले । काल निर्धारणमा यस्ता अविश्वसनीय परिणाम आउनुमा तिनै गल्तीहरूको प्रभाव हो भन्ने निष्कर्षमा वैज्ञानिकहरू पुगे । त्यस कारण आजकल नमुना सङ्ग्रह, पोको पार्ने तरिका र प्रयोगशालामा पुर्‍याउने साधन आदिमा सावधानीपूर्वक ध्यान दिइन्छ । सावधानीपूर्वक पुर्‍याइएको नमुनाबाट स्वीकारयोग्य काल आउन सक्तछ ।
    पुरातत्त्व र पुरासत्त्वको क्षेत्रलाई प्रा·ारिक–१४ को काल निर्धारण विधिले त्यस क्षेत्रको लामो समयमा ज्यादै नयाँ अवस्थाको १० प्रतिशत समयलाई मात्र ओगटेको पाइन्छ । साधारण तथा प्रा·ार–१४ को परीक्षण विधिले चार हजारदेखि पचास हजार वर्षसम्मको समयलाई ओगटेको हुन्छ भने यसको सबभन्दा माथिल्लो काल सत्तरी हजार वर्षसम्म पुग्दछ ।
    प्रा·ार–१४ विधिको आविष्कार हुनुभन्दा पहिले स्वतन्त्र काल निर्धारणका क्षेत्रमा दहातुमन्दानि परीक्षण विधि प्रसिद्ध भयो । तर अचम्मको कुरा के छ भने जहाँ प्रा·ार–१४ को सबभन्दा पुरानो काल करिब ७०–५० हजार वर्ष हुन्छ, त्यहाँ दहातुमन्दातिको काल निर्धारण सबभन्दा नयाँ काल करिब ६ लाख वर्षको हुन्छ र सबभन्दा पुरानो काल साढे चार अर्ब वर्ष अर्थात् पृथ्वीको सृष्टि भएको समयसम्म पनि पुग्दछ । प्रा·ार–१४ र दहातुमन्दाति–४० को काल निर्णय विधिले ल्याएको सत्तरी हजारभन्दा ६ लाख वर्षभन्दा यताको समयभित्र करिब पाँच लाख वर्षको अन्तर देखिन आयो । यसै अन्तरभित्र रहेको समय मानिसको सांस्कृतिक र शारीरिक विकासका लागि ज्यादै महत्त्वपूर्ण मानिन्छ । यस अन्तरको समयलाई काल निर्धारण गर्न वैज्ञानिकहरूले दहातुमन्दाति परीक्षण विधिकै आधारमा अर्को संस्थानी विधिको आविष्कार गरेका छन् । जसलाई ह्रसातु/किरणातु र स्तनपोषियाश्म/ह्रसातु संस्थानी विधि भनिन्छ । यस विधिबाट पहिले उल्लेख गरिएको ५ लाख वर्षको अन्तरलाई पूरा गरिन्छ । दहातुमन्दाति ४० र प्रा·ार १४ को काल निर्धारण विधिले काम नदिएका ठाउँमा यो अर्को परीक्षण विधि बढी उपयोगी सिद्ध भएको छ ।
    स्वतन्त्र काल निर्धारण विधिका क्षेत्रमा भूगर्भशास्त्री र पुरासत्त्वशास्त्रीका लागि अर्को विधि पनि छ, जसलाई पूराचुम्बकीय विधि भनिन्छ । यस विधिमा चुम्बकीय यन्त्रद्वारा जुन वस्तुको काल निर्णय गर्नुछ, त्यसमा चुम्बकीय आकर्षण कति छ, त्यसको हिसाब यन्त्रले देखाएको जति पहिले टिपिन्छ । यसपछि त्यस वस्तुको केही भाग आगोमा राखेर तताइन्छ । यसरी तताउँदा त्यसलाई तताउने तापक्रम क्यूरीबिन्दुसम्म पुर्‍याइन्छ र त्यसलाई पुन: यन्त्रद्वारा परीक्षण गरिन्छ । तताउनुभन्दा पहिलेको र तताइसकेपछिको अवस्थामा चुम्बकीय शक्तिमा कति अन्तर पर्‍यो, त्यसमा क्षयांशको हिसाब गरेर काल निर्धारण गरिन्छ । प्रा·ार–१४, दहातुमन्दाति र ह्रसातु परीक्षण विधिको तुलनामा यसको हिसाब केही हचुवा किसिमको देखिन्छ । तर भर पर्नै नसकिने काल निर्धारण विधि भने यो होइन । क्रमश:
neelambAd
Name

(स्थानीय समाचार ,1, %प्रमुख समाचार ,1, खेलकूद ,25, मन्तव्य ,3, सम्पादकीय ,27,(७ अप्रिल–विश्व स्वास्थ्य दिवसको उपलक्ष्यमा),1,(सन्दर्भ: ५८ औं राष्ट्रिय सहकारी दिवस,1,(स्थानीय समाचार,7,%प्रमुख समाचार,3,१५ अगस्त,6,२० चैत्र २०७१),1,२०७७ सालको वार्षिक राशिफल,1,main news,8,pramuk samachar,1,recent,5,अन्तरार्टिय समाचार,10,अन्तराष्ट्रिय समाचार,105,अन्तर्राष्ट्रिय मातृभाषा दिवस,1,अन्तर्वार्ता,28,अर्थ विशेष,129,अर्थ-उद्योग-वाणिज्य,710,अर्थ–उद्योग–वाणिज्य,29,अर्थविशेष,390,असार १५: धान दिवस,1,आइतवार विशेष,441,आजको बहस,16,आयुर्वेद,77,आर्थिक समाचार,136,आलेख,3,इतिहास,11,उपन्यास,11,एकाङ्की,4,एकाङ्की नाटक,2,कथा,55,कबीरा खडा बजार,216,कविता,44,कानुनी परामर्श,61,कुरोको चुरो,41,कृति समीक्षा,3,खेलकूद,1780,खोजीनीति,2,गजब,2,गुड फ्राइडे,1,गुरुनानक जयन्ती,1,गुरुनानक देव जयन्ती विशेष,1,चिठ्ठी,1,चियोचर्चा,1,जनसरोकार,2,जीवनी,2,जीवशास्त्र,1,जीवेम शरदः शतम्,1,जीवेम शरद: शतम्,1,जैव विविधता दिवस,1,टाकन–टुकन,54,टाकनटुकन,18,तथ्याङ्क,1,दृष्टिकोण,1,धन्वन्तरि जयन्ती,1,धर्म दर्शन,5,धर्म संस्कृति,10,धर्म–संस्कृति,115,नारी हस्ताक्षर,3,नारी हस्ताक्षर,6,नियतिको फल,1,नियात्रा,2,नीति वचन,1,पाठक पत्र,54,पाठक प्रतिक्रिया,22,पाठक मञ्च,58,पाठकमंच,42,पुस्तक समीक्षा,10,पोषण,2,पोषण/आहार,3,प्रजापिता ब्रह्माबाबाको ४७ औं अव्यक्ति दिवस,1,प्रतीक दैनिक,2264,प्रमुख समाचार,3585,प्रविधि,3,प्रवृत्ति र मनोवृत्ति,2,प्रसङ्गतरङ्ग,4,प्रसङ्गवश,1,फरक,145,फरक मत,2,फिचर,456,फिचर समाचार,81,फोटो,8,बाटिका,441,बुद्ध जयन्तीको उपलक्ष्यमा,1,बेलाको बोली,1,ब्रह्मा स्मृति दिवस,1,भानु जयन्ती,1,भाषा,1,भाषा/संस्कृति,1,भ्यालेन्टाइन डे,1,मजदुर दिवस विशेषः,1,मतमतान्तर,1,मतान्तर,1,मनोरन्जन,9,मन्तव्य,483,महाभारतबाट सङकलन तथा अनुवाद,231,महाभारतबाट सङकलित,16,महाशिवरात्री,1,महिला सरोकार,1,महिला हस्ताक्षर,1,मानवीय व्यवहार,1,यात्रा,29,यात्रा संस्मरण,3,यात्रानुभव,1,युग परिवर्तन कसरी र कहिले,3,युवा आवाज,1,राशिफल,2,रोचक,18,लघुकथा,32,लोक/संस्कृति,11,लोकविश्वास,2,लोहिया जयन्ती,1,वाटिका,553,वातावरण,1,वि.सं. २०७७ सालको वर्षफल,1,विज्ञान प्रविधि,3,विज्ञापनको लागि सम्पर्क,1,विश्लेषण,1,विश्व एड्स दिवसको उपलक्ष्यमा,1,विश्व सन्दर्भ,3,व्यक्तित्व,1,व्यङग्य,27,व्यङ्ग्य,35,व्यङ्ग्यम्,5,शिक्षा नेपाल,10,शिक्ष्f नेपाल,487,सङ्कलन तथा अनुवाद,35,सन्दभ: विश्व मधुमेह दिवस,1,सन्दर्भ ः विवेकानन्दा दिवस,2,सन्दर्भ - महिला हिंसा,3,सन्दर्भ - मानव अधिकार दिवस,1,सन्दर्भ : क्षयरोग दिवस,1,सन्दर्भ : चुरे दिवस,1,सन्दर्भ : बाल दिवस,1,सन्दर्भ : रमजान,1,सन्दर्भ ६१ औं राष्ट्रिय क्षयरोग दिवस,1,सन्दर्भः अन्तर्राष्ट्रिय हिन्दी दिवस,1,सन्दर्भ गाँधी जयन्ती,1,सन्दर्भः गुरु नानक जयन्ती,1,सन्दर्भ भानुजयन्ती,1,सन्दर्भः भारतको स्वतन्त्र दिवस,1,सन्दर्भ मोती जयन्ती,1,सन्दर्भः योग दिवस,1,सन्दर्भ रक्तसञ्चार सेवा दिवस,1,सन्दर्भ विश्व रेडक्रस दिवस,1,सन्दर्भ- विश्व वातावरण दिवस,1,सन्दर्भ- श्रीकृष्ण जन्माष्टमी,2,सन्दर्भ-विश्व पर्यटन दिवस,1,सन्दर्भ– शहीद दिवस,1,सन्दर्भ: २६ जनवरी,8,सन्दर्भ: नारी दिवस,2,सन्दर्भ: बाल दिवस,2,सन्दर्भ: भारतको ६४औं गणतन्त्र दिवस,1,सन्दर्भ: भारतको ६९औं स्वतन्त्रता दिवस,1,सन्दर्भ: भारतको स्वतन्त्र दिवस,2,सन्दर्भ: रमजान पर्व,1,सन्दर्भ: रेडक्रस दिवस,1,सन्दर्भ: विश्व एड्स दिवस,3,सन्दर्भ: विश्व बाल दिवस,1,सन्दर्भ: विश्व मौसम दिवस,1,सन्दर्भ: विश्व रेडक्रस दिवस,1,सन्दर्भ: वीपी जयन्ती,1,सन्दर्भ: श्री गुरु अर्जुनदेवजी महाराज शहिदी दिवस,1,सन्र्दभ विश्व पर्यावरण दिवस,1,सम–सामयिक,1,समय–सन्दर्भ,9,समयान्तर,301,समसामयिक,28,समाचार विश्लेषण,3,समीक्षा,1,समीक्षा समाहरण,1,सम्पादकीय,3049,सरोकार,46,संस्कृति/साहित्य,3,संस्मरण,15,साहित्यवार्ता,1,साहित्यात्मक,5,सिर्सियाँ नदी प्रदूषण प्रकरण,2,स्तवतन्त्र विचार,254,स्थानीय समाचार,12448,स्मृति,2,स्वतन्त्त विचार,2,स्वतन्त्र विचार,2833,स्वान्त सुखाय,88,स्वान्तः सुखाय,14,स्वान्तः सुखायः,140,स्वान्त सुखाय:,132,स्वान्त–सुखाय,157,स्वायन्त सुखाय,22,स्वास्थ्य चर्चा,49,हाम्रो बारेमा,2,हास्य एकाङ्की,1,हास्यव्यङ्ग्य एकाÍी,1,
ltr
item
Prateek Daily । प्रतीक दैनिक : जनकलाल शर्माको प्रबन्धमा मानवपूर्खा–२
जनकलाल शर्माको प्रबन्धमा मानवपूर्खा–२
Prateek Daily । प्रतीक दैनिक
https://www.prateekdainik.com.np/2013/09/blog-post_4190.html
https://www.prateekdainik.com.np/
https://www.prateekdainik.com.np/
https://www.prateekdainik.com.np/2013/09/blog-post_4190.html
true
6917042177189007432
UTF-8
सबै हेर्नुहोस् केही भेटिएन थप विस्तृत जवाफ दिनुहोस् Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS सबै हेर्नुहोस सिफारिस गरिएको वर्गीकरण समाचार संग्रह खोज्नुहोस् सबै पोस्ट Not found any post match with your request गृहपृष्ठ Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec भर्खरै एक मिनेट अघि $$1$$ एक मिनेट अघि एक घण्टा अघि $$1$$ एक घण्टा अघि हिजो $$1$$ हिजो $$1$$ एक साताअघि पाँच साताअघि Followers Follow THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy