$type=ticker$count=12$cols=4$cate=0

उपनिषद्को प्रश्न

SHARE:

-शीतल गिरी
आरुणिको समय आफ्नो शिष्य याज्ञवल्क्य (६५०ई.)भन्दा केही पहिले होला र आरुणिको गुरु हुनाले प्रवाहण जैवलिलाई हामी त्योभन्दा केही पहिलेको मान्दछौं । प्रवाहण पञ्चालको क्षत्रिय राजा थिए । प्रवाहणको बारेमा उपनिषद्भन्दा बाहिरको कुरो मलाई थाहा छैन । उसलाई त्यसैगरी बुझ्नुपर्दछ जसरी उपनिषद्ले बताएको छ । यस कारण उपनिषद् प्रति आस्थाको प्रश्नले मलाई लोभ्याएको छ, धर्मप्रतिको आस्थाले होइन । धर्मलाई जीविकोपार्जनको माध्यम बनाएर धर्मप्रति आस्था देखाउँदैमा कोही पनि विशिष्ट बन्न सक्दैन । त्यस्तो विशिष्टको चर्चा पनि मलाई गर्नुछैन । त्यहाँ लोभ, लालच र द्वेषसँग स·त गर्नुपर्ने हुन्छ । वास्तवमा धर्मको मत–मतान्तरबाट द्वेषको जन्म हुन्छ । म त्यस्तो धर्मको बाटोबाट एकदम पृथक छु । यसरी पृथक बस्दा मेरो कुनै अहित भएको छैन । अत: स्वार्थपूर्ण धार्मिक चर्चाहरूबाट टाढा एकान्तमा बसी स्वअध्ययनमा रम्न रुचाउँछु ।
    आस्थालाई म बुझ्ने कोशिश गर्दैछु । तर प्रेमलाई त सबैले जानेकै छ । त्यस प्रेमको रहस्य कसैले बुझ्न सकेको छैन । ‘ढाई अक्षर प्रेम’ पढेर कसैले पनि पार पाउन सकेको छैन । तर पनि अनुभवमा सबैले यो जानेकै छ । प्रेमबाट पूर्णत: रित्तो कोही पनि हुनै सक्दैन । यसबाट रित्तिएकोलाई नै हामी मरेको भन्दछौं । जसलाई जड भन्दछौं, शायद प्रेम त्यहाँ पनि सुषुप्त अवस्थामा रहन्छ होला । अथवा यस्तो हुँदो हो, प्रेम उसको अणुहरूमा रहन्छ, तर पिण्ड (जड)लाई मात्र थाहा हुँदैन होला । प्रवाहण जैवलिको नजिक रिसले–जैवलिलाई राजन्यबन्धु (वृहदारण्यक उपनिषद् ६।२।३, छान्दोव्य ५।३।५) भनेर तिरस्कार गर्नाले पनि उनी क्षत्रिय भएको प्रमाणित हुन्छ । अनि गौतम आरुणि राजा प्रवाहण जैवलिको नजिक गए ब्रह्मविद्या सिक्नका लागि ।
    यो विद्या आरुणिभन्दा पहिले ‘कुनै ब्राह्मणलाई ज्ञात थिएन’ तर यहाँ पनि जोड दिइएको छ ? पञ्चाहुति, फेरि देवयान, पितृयाण र पितृयाणबाट फर्केर फेरि यस लोकमा छान्दोग्य अनुसार ब्राह्मण–क्षत्री आदि योनहरू र बृहदारण्यक अनुसार कीट–पत· आदिमा पनि जन्मिन्छ । आरुणि शतपथ १।४।१२ अनुसार कुरू पञ्चालका ब्राह्मण थिए । आरुणि ब्रह्म विद्याका ज्ञाता बने । उनले यो ज्ञान आफूसम्म मात्र सीमित राखेनन्, चारैतिर प्रचार गर्दै हिंडे ।
    जसको उनले प्रचारित गरे, त्यो के हो ? एउटी आइमाईले एक सयको गन्ती गर्न सकिनन् । तिनलाई जब पाँच बीस सोधियो त सहजै गन्ती गरिन् । आरुणिले पञ्चालराज प्रवाहण जैवलिबाट पञ्चाग्निविद्या, देवयाण पितृयाण (पुनर्जन्म) तत्त्वको शिक्षा ग्रहण गर्नुको साथै राजा अश्वपति कैकय र चित्र गाम्र्यायणिसँग पनि दर्शनको शिक्षा ग्रहण गरेका थिए । आरुणिले पञ्चमाहुति (देवयाण पितृयाण) र वैश्वानर–आत्माको ज्ञान आफ्ना क्षत्रिय गुरुहरूबाट सिकेका थिए, तर उसको आफ्नो दर्शन त्यही थियो, जुन उनले आफ्नो छोरा श्वेतकेतुलाई ‘तत्त्वमसि’ — अथवा ब्रह्म–जगत् अभेदवादद्वारा बताए ।
    आरुणिको मतमा तेज (अग्नि) पहिलो भौतिक तत्त्व थियो जसले दोस्रो तत्त्व–जल बनायो । जलबाट अन्न बन्यो । उसको मतमा तेज र जल नै प्रमुख हो । अर्थात् तेजको लागि व्यष्टि त उपलक्ष्य नै हो, लक्ष्य टाढा छ । लक्ष्य शायद समष्टि हो । उपलक्ष्य उपलब्ध भइरहन्छ र सधैं उल्लङ्घित पनि हुँदै रहन्छ । जल अमुकलाई आवश्यकतानुसार तृप्त पारिरहन्छ र कतिपय अतृप्त पनि रहन्छन् । तृप्ति वास्तवमा त्यहाँ उपलक्ष्यमा राखिएको छ कहाँ, त्यो त उप हो, लक्ष्य जोडिएको छ । यस कारण दर्शन, जसले उपलक्ष्य खोज्दैन, लक्ष्यतर्फ एकाग्र छ, सहज अडिग बन्दछ । यसैलाई भनिन्छ आस्था ।
    तब आस्था त्यो प्रेम हो जो व्यक्तिगत नभएर, निर्वैयक्तिक हो । जो वस्तुगत नभएर, निर्वास्तविक हो । आस्थाको लागि आवश्यक छ, बरु अनिवार्य छ, त्यो निरवास्तविक होस् । यो मूलको अवास्तविक नै त्यस आस्थाको बल हुन्छ । अर्थात् त्यस आस्थाको आधार स्वयं बाहिर कतै हुँदैन । आस्था यस किसिमबाट स्वयं प्रतिष्ठा हो, यो स्वयम्भु पनि हो । यसलाई बनाउन सकिंदैन, यो जान पनि सक्दैन । त्यसलाई सहनु, झेल्नु नै पर्छ । त्यो आस्था होइन, जसलाई सहनुभन्दा धेरै गर्ने गरिन्छ । जसको दाबी हुने गर्छ, घोष र विवाद हुने गर्छ, त्यो मतवादको विषय हो । आस्थाको त्योसँग सम्बन्ध छैन । “मर्न लागेको (प्राणी) वाणी मनमा मिल्दछ, मन प्राणमा, प्राण तेज (अग्नि) मा, तेज परम देवतामा ।” आरुणि सद्ब्रह्म (शारीरिक ब्रह्म) वादी थिए, र भौतिक तत्त्वमा अग्निलाई पहिलो मान्दथे ।
    डाक्टर श्रीधर व्यंकटेश केतकरले जनक वैदेहको गुरु भएको हुँदा याज्ञवल्यक्यलाई विदेह (तिरहुत)का निवासी मानेका छन् । वृहदारण्यक ३।१ अनुसार उनी कुरू–पञ्चालवासी भएको सड्ढेत गर्छ । यस कुरालाई मान्ने हो भने जैवली, आरुणि, याज्ञवल्क्य यी तीनै उपनिषद्कालीन दिग्गज दार्शनिक कुरू पञ्चालकै वासी थिए । उपनिषद्कालीन दिग्गज यी तीनै दार्शनिकप्रति आस्था छ । वस्तुगत जे छ, वास्तविक हुन सक्दछ । स्पष्ट छ कि अडिग त्यो होइन, जो वास्तविक हो । त्यसो भएको हुँदा यस जगत्मा सबभन्दा अवास्तविक परमेश्वर हो । उसलाई यथार्थमा कसैले दार्शनिक अथवा धार्मिक अहिलेसम्म बनाउन सकेको छैन । धेरै गुण, धेरै नाम, धेरै आकार, धेरै रूपमा आस्था प्रकट गरियो, तर त्यो क्रमश: खस्किंदै गयो । यस सार सत्यलाई अन्तमा नास्तिकले नै आविष्कृत र उद्घाटित गर्दछ कि परमेश्वर नितान्त अवास्तविक हो । नास्तिकको यो नै महान् महिमा हो कि उसले आस्तिकलाई आफ्नो आस्थाको वास्तविक आधार दिने गर्छ । उसले यो ठूलो सत्य प्रकट गर्दछ कि ईश्वरको आफ्नो कुनै भाषा अथवा वर्तमानता हुँदैन । आस्थामा नै उसको वर्तमानता र वस्तुता छ । आस्था जहाँ छ त्यहीं छ ईश्वर ।
    विज्ञ मित्रले आफ्नो आस्था जहाँ मान्दछन् र भन्दछन्, अर्थात् मानव र मानवतामा अझ गहिरो अध्ययन गरेर हेर्दा थाहा हुन्छ कि उनको खोज वस्तुबाट अवस्तुमा मिसिंदै गइरहेको छ । यदि उनलाई आफ्नो आस्थामा, आफ्नो धारणामा, अडिग रहनु छ भने त अवश्य थाहा हुनेछ ती धारणाहरूलाई कठोर बन्न नदिएर पीडाको साथमा त्यसलाई तत्सम बनाउनुपर्छ । तब उसको आस्था निराकार र निर्गुण भएर यज्ञमय, आनन्दमय, व्यथामय रहने छ । पीडा र आनन्द एउटा वस्तु हो । ऋग्वेदको समयदेखि (१५००ई.पू.) जुन प्रधानता कुरू पञ्चालले पाएको थियो, त्यो याज्ञवल्क्यको समयसम्म कायम रहयो, यद्यपि यसैबीच कैकय (पञ्जाब), काशी र विदेहमा पनि ज्ञान चर्चा हुन थालेको थियो । याज्ञवल्क्यसँग सुन्दर रथहरू–घोडा, हात्ती, दासी, धन–सम्पत्ति थियो । याज्ञवल्क्यका सुन्दरी दासीहरू माम तृप्तिका साधन पनि थिए ।
    उनका दुई पत्नीमा मैत्रेयी ब्रह्मवादी थिइन्, तर कात्यायनी मात्र घर गृहस्थी समाल्ने सामान्य । सन्तान नभएको कारण गृह त्याग गर्न लाग्दा ब्रह्मवादी मैत्रेयी पनि पतिजस्तै धनबाट विरक्तिएकी थिइन् । आनन्दको सीमा ब्रह्म अथवा ब्रह्मलोक हो— त्यो अभावात्मक गुणहरूको मात्र धनी होइन — यो उनको दर्शनको निचोड हो । नित्य नाशको लीलाको पछाडि जुन सनातन भावले छ, त्यस परम–चरणलाई वस्तुको भाषामा लेओस् त कसरी लेओस्, देओस् त कसरी देओस् ? अन्तमा याज्ञवल्क्यसँग यही भन्ने कुरा मात्र बचेको थियो कि त्यही परम वास्तव हो, किनभने त्यही परम अवास्तव हो । कालमा त्यो छैन, अवकाशमा त्यो छैन, किनभने यी दुवै आयाम स्वयं त्यसमा छ । आयाममात्र त्यहाँबाट आउँदछ र त्यो सबै आयामहरूमा अतीत हो । इन्द्रियहरूले जे पाउँछ आउँद छ र ऊ सबै आयामहरूमा अतीत हो । इन्द्रियहरूले जे पाउँछ सब त्यसैबाट पाउँछ । तर विषय आफूमा माया हो, वास्तवमा त्यो तब छ जब अवास्तवबाट युक्त हुन्छ ।
    माथिको भाषा केही अगम लाग्न सक्दछ । तर आस्थाको उद्गम वास्तवमा नै अगम हो । यो ज्ञानमा नभएर जिज्ञासामा छ, अर्हन्तमा नभएर अकिञ्चनतामा छ, विज्ञतामा नभएर अज्ञतामा छ । अन्तमा याज्ञवल्क्यले आनन्द त्यागे, घरबार त्यागे र सन्तानविहीन वृद्ध अवस्थामा गृहत्याग गरी श्रमण र तापस बने ।
    त्यतिखेरका ब्राह्मणहरू यस कुरोमा अडेका थिए कि — यज्ञबाट लौकिक पारलौकिक सम्पूर्ण सुख प्राप्त हुन्छ । यसबारे याज्ञवल्क्य भन्दथे — ज्ञान नभएमा कर्मले एकदम थोरैमात्र फल दिन्छ । ज्ञान सर्वोच्च साधन हो, त्यस अक्षर ब्रह्मलाई हामी हेर्न सक्दैनौं, तर त्यो छ, त्यसको सामान्य छनक हामीले गहिरो निद्रा (सुषुप्ति)मा पाउँदछौं । सर्वश्रेष्ठ ब्रह्मज्ञानी याज्ञवल्क्य यज्ञको वेद (यजुर्वेद)लाई मुख्य आधार तथा यजुर्वेदको कर्मकाण्डीय ब्राह्मण–शतपथ ब्राह्मण–को महान कर्ता भए । कारण उनको समग्र आस्था अभेदमा छ । यस अभेदमा जसको श्रद्धा पुग्न सक्छ, भेद मात्रको लागि ऊ स्वीकार भाव राख्न सक्दछ । यस किसिमबाट दर्शनको प्रारम्भिक उत्कर्ष युगमा दार्शनिकहरूबीच फूलको रूपमा यी तीन दार्शनिकहरू मगमगाइरहे ।
neelambAd
Name

(स्थानीय समाचार ,1, %प्रमुख समाचार ,1, खेलकूद ,25, मन्तव्य ,3, सम्पादकीय ,27,(७ अप्रिल–विश्व स्वास्थ्य दिवसको उपलक्ष्यमा),1,(सन्दर्भ: ५८ औं राष्ट्रिय सहकारी दिवस,1,(स्थानीय समाचार,7,%प्रमुख समाचार,3,१५ अगस्त,6,२० चैत्र २०७१),1,२०७७ सालको वार्षिक राशिफल,1,main news,8,pramuk samachar,1,recent,5,अन्तरार्टिय समाचार,10,अन्तराष्ट्रिय समाचार,105,अन्तर्राष्ट्रिय मातृभाषा दिवस,1,अन्तर्वार्ता,28,अर्थ विशेष,129,अर्थ-उद्योग-वाणिज्य,710,अर्थ–उद्योग–वाणिज्य,29,अर्थविशेष,390,असार १५: धान दिवस,1,आइतवार विशेष,441,आजको बहस,16,आयुर्वेद,77,आर्थिक समाचार,136,आलेख,3,इतिहास,11,उपन्यास,11,एकाङ्की,4,एकाङ्की नाटक,2,कथा,55,कबीरा खडा बजार,216,कविता,44,कानुनी परामर्श,61,कुरोको चुरो,41,कृति समीक्षा,3,खेलकूद,1780,खोजीनीति,2,गजब,2,गुड फ्राइडे,1,गुरुनानक जयन्ती,1,गुरुनानक देव जयन्ती विशेष,1,चिठ्ठी,1,चियोचर्चा,1,जनसरोकार,2,जीवनी,2,जीवशास्त्र,1,जीवेम शरदः शतम्,1,जीवेम शरद: शतम्,1,जैव विविधता दिवस,1,टाकन–टुकन,54,टाकनटुकन,18,तथ्याङ्क,1,दृष्टिकोण,1,धन्वन्तरि जयन्ती,1,धर्म दर्शन,5,धर्म संस्कृति,10,धर्म–संस्कृति,115,नारी हस्ताक्षर,3,नारी हस्ताक्षर,6,नियतिको फल,1,नियात्रा,2,नीति वचन,1,पाठक पत्र,54,पाठक प्रतिक्रिया,22,पाठक मञ्च,58,पाठकमंच,42,पुस्तक समीक्षा,10,पोषण,2,पोषण/आहार,3,प्रजापिता ब्रह्माबाबाको ४७ औं अव्यक्ति दिवस,1,प्रतीक दैनिक,2264,प्रमुख समाचार,3585,प्रविधि,3,प्रवृत्ति र मनोवृत्ति,2,प्रसङ्गतरङ्ग,4,प्रसङ्गवश,1,फरक,145,फरक मत,2,फिचर,456,फिचर समाचार,81,फोटो,8,बाटिका,441,बुद्ध जयन्तीको उपलक्ष्यमा,1,बेलाको बोली,1,ब्रह्मा स्मृति दिवस,1,भानु जयन्ती,1,भाषा,1,भाषा/संस्कृति,1,भ्यालेन्टाइन डे,1,मजदुर दिवस विशेषः,1,मतमतान्तर,1,मतान्तर,1,मनोरन्जन,9,मन्तव्य,483,महाभारतबाट सङकलन तथा अनुवाद,231,महाभारतबाट सङकलित,16,महाशिवरात्री,1,महिला सरोकार,1,महिला हस्ताक्षर,1,मानवीय व्यवहार,1,यात्रा,29,यात्रा संस्मरण,3,यात्रानुभव,1,युग परिवर्तन कसरी र कहिले,3,युवा आवाज,1,राशिफल,2,रोचक,18,लघुकथा,32,लोक/संस्कृति,11,लोकविश्वास,2,लोहिया जयन्ती,1,वाटिका,553,वातावरण,1,वि.सं. २०७७ सालको वर्षफल,1,विज्ञान प्रविधि,3,विज्ञापनको लागि सम्पर्क,1,विश्लेषण,1,विश्व एड्स दिवसको उपलक्ष्यमा,1,विश्व सन्दर्भ,3,व्यक्तित्व,1,व्यङग्य,27,व्यङ्ग्य,35,व्यङ्ग्यम्,5,शिक्षा नेपाल,10,शिक्ष्f नेपाल,487,सङ्कलन तथा अनुवाद,35,सन्दभ: विश्व मधुमेह दिवस,1,सन्दर्भ ः विवेकानन्दा दिवस,2,सन्दर्भ - महिला हिंसा,3,सन्दर्भ - मानव अधिकार दिवस,1,सन्दर्भ : क्षयरोग दिवस,1,सन्दर्भ : चुरे दिवस,1,सन्दर्भ : बाल दिवस,1,सन्दर्भ : रमजान,1,सन्दर्भ ६१ औं राष्ट्रिय क्षयरोग दिवस,1,सन्दर्भः अन्तर्राष्ट्रिय हिन्दी दिवस,1,सन्दर्भ गाँधी जयन्ती,1,सन्दर्भः गुरु नानक जयन्ती,1,सन्दर्भ भानुजयन्ती,1,सन्दर्भः भारतको स्वतन्त्र दिवस,1,सन्दर्भ मोती जयन्ती,1,सन्दर्भः योग दिवस,1,सन्दर्भ रक्तसञ्चार सेवा दिवस,1,सन्दर्भ विश्व रेडक्रस दिवस,1,सन्दर्भ- विश्व वातावरण दिवस,1,सन्दर्भ- श्रीकृष्ण जन्माष्टमी,2,सन्दर्भ-विश्व पर्यटन दिवस,1,सन्दर्भ– शहीद दिवस,1,सन्दर्भ: २६ जनवरी,8,सन्दर्भ: नारी दिवस,2,सन्दर्भ: बाल दिवस,2,सन्दर्भ: भारतको ६४औं गणतन्त्र दिवस,1,सन्दर्भ: भारतको ६९औं स्वतन्त्रता दिवस,1,सन्दर्भ: भारतको स्वतन्त्र दिवस,2,सन्दर्भ: रमजान पर्व,1,सन्दर्भ: रेडक्रस दिवस,1,सन्दर्भ: विश्व एड्स दिवस,3,सन्दर्भ: विश्व बाल दिवस,1,सन्दर्भ: विश्व मौसम दिवस,1,सन्दर्भ: विश्व रेडक्रस दिवस,1,सन्दर्भ: वीपी जयन्ती,1,सन्दर्भ: श्री गुरु अर्जुनदेवजी महाराज शहिदी दिवस,1,सन्र्दभ विश्व पर्यावरण दिवस,1,सम–सामयिक,1,समय–सन्दर्भ,9,समयान्तर,301,समसामयिक,28,समाचार विश्लेषण,3,समीक्षा,1,समीक्षा समाहरण,1,सम्पादकीय,3049,सरोकार,46,संस्कृति/साहित्य,3,संस्मरण,15,साहित्यवार्ता,1,साहित्यात्मक,5,सिर्सियाँ नदी प्रदूषण प्रकरण,2,स्तवतन्त्र विचार,254,स्थानीय समाचार,12448,स्मृति,2,स्वतन्त्त विचार,2,स्वतन्त्र विचार,2833,स्वान्त सुखाय,88,स्वान्तः सुखाय,14,स्वान्तः सुखायः,140,स्वान्त सुखाय:,132,स्वान्त–सुखाय,157,स्वायन्त सुखाय,22,स्वास्थ्य चर्चा,49,हाम्रो बारेमा,2,हास्य एकाङ्की,1,हास्यव्यङ्ग्य एकाÍी,1,
ltr
item
Prateek Daily । प्रतीक दैनिक : उपनिषद्को प्रश्न
उपनिषद्को प्रश्न
Prateek Daily । प्रतीक दैनिक
https://www.prateekdainik.com.np/2012/11/blog-post_815.html
https://www.prateekdainik.com.np/
https://www.prateekdainik.com.np/
https://www.prateekdainik.com.np/2012/11/blog-post_815.html
true
6917042177189007432
UTF-8
सबै हेर्नुहोस् केही भेटिएन थप विस्तृत जवाफ दिनुहोस् Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS सबै हेर्नुहोस सिफारिस गरिएको वर्गीकरण समाचार संग्रह खोज्नुहोस् सबै पोस्ट Not found any post match with your request गृहपृष्ठ Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec भर्खरै एक मिनेट अघि $$1$$ एक मिनेट अघि एक घण्टा अघि $$1$$ एक घण्टा अघि हिजो $$1$$ हिजो $$1$$ एक साताअघि पाँच साताअघि Followers Follow THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy