$type=ticker$count=12$cols=4$cate=0

सजिलोसँग कोपिला लेख्ने तरीका

SHARE:


वैधनाथ ठाकुर

    कोपिला नेपाली साहित्यमा नयाँ प्रयोग भएपनि यो अत्यन्तै सजिलो र सरस छ। सजिलोभन्दा सजिलो कुरा पनि लेख्न जानिएन भने कठिनाइ हुनु स्वाभाविक हो। कोपिलामा दुर्ईवटा पातको बीचमा मुना रहेको हुन्छ। पहिलो हरफ माथिल्लो पात हो र तेस्रो हरफ तल्लो। बीचको हरफ मुना हो। मुनामा कोपिलाको मूल भाव रहेको हुन्छ र पातहरूले त्यो मूलभावलाई स्पष्ट पार्ने, समर्थन वा विरोध गर्ने, उपमा दिने, व्यङ्ग्य गर्ने, रस भर्ने आदि कार्य गर्दछन्। मुना स्वतन्त्र हरफ हो र पातहरू अनुप्रास र स्थायीयुक्त सरस हरफहरू हुन्। मुना र पातबीच भावगत घनिष्टता हुन्छ।


    सजिलोसँग कोपिला लेख्ने हो भने सबैभन्दा पहिले मुना लेख्नुपर्छ। शुरूमा आफूलाई घत परेको कुनै विषयमा  १० र १२ अक्षरको कवितात्मक मुना बनाउनुपर्छ। त्यसपछि त्यस विषयलाई समर्थन वा विरोध वा व्यङ्ग्य वा उदाहरण वा रस– के दिने, सोही अनुसार दुईवटा ८ र १० अक्षरका अनुप्रास र स्थायीयुक्त पातहरू लेख्नुपर्छ। ती पातहरूमध्ये एउटालाई मुनाभन्दा अगाडि र अर्काेलाई पछाडि राखेपछि कोपिला तयार हुन्छ।
    जस्तै बिहान उठ्नासाथ झ्यालबाट बाहिर हेर्दा पर डाँडामा घाम उदाएको देख्नुभयो र तर आफूलाई अल्छी लागेको छ भने यसै विषयमा कोपिला लेख्न सकिन्छ। जस्तो– घाम उदाइसकेछ, कति अल्छी भएछु। यसैलाई अलिकति कवितात्मक बनाएर मुना लेख्न सकिन्छ–
    आज पनि म अल्छीमा दरिएँ
    यो ११ अक्षरको मुना बन्यो। अब कोपिला पूरा गर्न दुईवटा अनुप्रास र स्थायीयुक्त पातहरू लेख्नुपर्छ। हजुरलाई मुनाको समर्थन गर्ने पातहरू लेख्न मन लाग्यो भने यसरी लेख्न सक्नुहुन्छ –
    रवि टाँगामा चढिसकेछन्
    चरी हाँगामा चढिसकेछन
    यी प्रत्येक पातमा १० अक्षर छन्। यहाँ ‘टाँगामा’ र ‘हाँगामा’ अनुप्रास हुन् र दुवै पातको अन्तमा आएको चढिसकेछन् स्थायी हो। अब पात र मुनालाई मिलाएर राख्नुस्–
    रवि टाँगामा चढिसकेछन
    आज पनि अल्छीमा दरिएँ म
    चरी हाँगामा चढिसकेछन्

    हेर्नुस् त कति मीठो कोपिला तयार भयो। त्यस्तै कुनै फूल फुलेको देख्दा र त्यसको अनुभूति गर्दा भन्नुहुन्छ – आहा १ कति राम्रो फूल। यसैलाई मुना बनाउनुस्–
    आहा १ कति सुन्दर छन् फूलहरू
    यो १० अक्षरको मुना बन्यो। अब यसलाई सिंगार्ने पातहरू लेख्नुस्। जस्तै–
    टिपूँटिपूँ मन भयो
    जति हे–र्या झन् भयो
    यी ७ अक्षरका पात भए। यिनमा ‘मन’ र ‘झन’ अनुप्रास भए, ‘भयो’ स्थायी भयो। अब पात–मुना–पात मिलाएर लेख्नुस्–
    टिपूँटिपूँ मन भयो
    आहा १ कति सुन्दर छन् फूलहरू
    जति हे–र्याे झन् भयो

    हेर्नुस् त कति सजिलै अर्काे कोपिला तयार भयो। यसैगरी जुनसुकै विषय, भाव, घटना, कल्पना, चिन्तन आदिमा पनि सजिलै कोपिला लेख्न सकिन्छ। जस्तै राजनीतिसँग रिस उठ्यो र मनमा यस्तो भाव आयो – यो राजनीति हो कि विकृति हो ? अब यसैलाई अर्काे मुना बनाउनुस् –
    यो राजनीति पनि विकृति हो कि
    यो १२ अक्षरको मुना बन्यो। अब यसलाई व्यङ्ग्य गर्ने दुईवटा पात लेख्नुस्। जस्तै यस्तो लेख्नुभयो –
    नेतैमात्र  मोटाउँछन्  कति
    जनतालाई लोटाउँछन् कति
    यी भए १० अक्षरका पातहरू।  यहाँ ‘मोटाउँछन्’ र ‘लोटाउँछन’ अनुप्रास हुन् र ‘कति’ स्थायी हो। अब पात– मुना – पात मिलाउनुस् –
    नेतैमात्र मोटाउँछन् कति
    यो राजनीति पनि विकृति हो कि
    जनतालाई लोटाउँछन् कति

    अर्काे कोपिला तयार भयो। अब अर्काे प्रयास गरौं। फूटपाथमा लडिरहेको अनाथ बालक देखेर दया आयो र मनमा यस्तो भाव आयो – यो धरामा सबैको समान अधिकार छैन र ?
यो धरामा सबैको अधिकार समान किन छैन
    यो १६ अक्षरको मुना बन्यो। १८ अक्षरसम्मको मुना बनाउन पाइन्छ। अब यसै मुनामा करुण रसका दुईवटा पातहरू लेख्नुस्। यस्तो लेख्नुभयो –
यी अनाथहरूका नाथ कहाँ गए खै
को दिन्छ यिनलाई साथ कहाँ गए खै
    यी १२ अक्षरका पात भए। ‘नाथ’ र ‘साथ’ अनुप्रासको रूपमा आएका छन्, ‘कहाँ गए खै’ स्थायीको रूपमा प्रयोग भएको छ। मिलाएर राख्दा यस्तो बन्छ–
यी अनाथहरूका नाथ कहाँ गए खै
यो धरामा सबैको अधिकार समान किन छैन
को दिन्छ यिनलाई साथ कहाँ गए खै

    अर्काे खासाको कोपिला बनेन त ? यसरी सजिलै बन्छन् कोपिलाहरू। लेख्नको बेर मात्र हो, कोपिला बन्न बेर लाग्दैन। अर्काे पनि प्रयास गरौं। यो कोरोनाको कहरमा हजुरलाई दिक्क लागेको हुन सक्छ र यस्तो भाव फुर्न सक्छ – यो कोरोना किन अझै जाँदैन ?
    यही ११ अक्षरको मुना भयो। अब पातहरू लेख्नुस्। जस्तै हजुरले यस्तो लेख्नुभयो –
    महीनाहरू गए याम गयो
    गरिखानेहरूको काम गयो
    यी भए १० अक्षरका पातहरू। मुनाभन्दा पातहरू मुनाको लम्बाइ सुहाउँदो १ देखि ५ अक्षरसम्म छोटा हुनुपर्छ। यहाँ ‘यामै र ‘काम’ अनुप्रास भए ’गयो’ स्थायी भयो। अब मिलाएर लेख्नुस् –
    महीनाहरू गए याम गयो
    यो कोरोना किन अझै जाँदैन
    गरिखानेहरूको काम गयो

    बनेन त गज्जबको कोपिला ? अर्काे रमाइलो कुरा पनि हजुरलाई भन्छु। माथि लेखिएका कुनै पनि कोपिलामा पातहरू उल्टोपल्टो गरेर राखिहेर्नुस् त के हुन्छ। कोपिलाको भाव र सौन्दर्यमा कुनै परिवर्तन आउँदैन। यो खासियत केवल कोपिलामा मात्र पाइन्छ।
    कोपिलामा अनुप्रास र स्थायीबारे केही कुरा –
    कोपिलामा स्थायीको प्रयोग र आवश्यकताका विषयमा केही प्रश्नहरू र केही असहजताहरू देखिएका छन्। यसबारे केही चर्चा गर्दैछु।
    स्थायी भनेको कोपिलाका दुवै पातमा अनुप्रासपछि आउने शब्द वा शब्दसमूह हो। यसले पातलाई र कोपिलालाई पनि सरस बनाउँछ, वाचन गर्दा तथा गाउँँदा लय दिन्छ। यसमा स्वरको अवनति हुन्छ। जस्तै पातहरूमा उडेर र गुडेर अनुप्रास छन् भने तिनीहरूमा ‘जान्छन्’ भन्ने स्थायी थपेपछि उडेर जान्छन् र गुडेर जान्छन् बन्दछ। अब यी अनुप्रास र स्थायीका संयोजनहरू वाचन गर्दा सरस सुनिन्छ।
    जुनसुकै पातको अन्तमा स्थायी सजिलै थप्न सकिन्छ। लेख्दालेख्दै यसको अभ्यास हुन्छ। मालीहरूले विनास्थायी पात लेखेर पछि सजिलै थप्न सक्छन्। त्यसैले स्थायीलाई कोपिला लेख्दा काँडाको रूपमा नलिइदिनुहुन विनम्र अनुरोध छ। स्थायी कोपिलाको महत्वपूर्ण विशेषता हो। यसलाई छोड्यौं भने कोपिलाको मौलिकतामा ह्रास आउँछ।
    अर्काे प्रश्न छ स्थायी केकस्तो राख्न सकिन्छ। स्थायी शब्द वा शब्दहरूको समूह हो, माथि नै भनिएको छ। शब्द भनेपछि एकाक्षरी, निपात पनि हुन सक्छ। जस्तै नै, पो, त, ... यिनीहरूलाई पनि स्थायीको रूपमा प्रयोग गर्दा कोपिलामा रस बढ्छ। स्थायी धेरै अक्षरको पनि हुन सक्छ। यसलाई मालीको रुचि र कोपिलाको भाव अनुसार प्रयोग गर्ने हो, जबर्जस्ती थोपरेको स्थायी सुहाउँदैन। त्यसैले स्थायी यति नै अक्षरको हुनुपर्छ भनेर सीमित गर्नु ठीक हुँदैन।
    शब्द समूहमा कुन अनुप्रास हो र कुन स्थायी र कुन हैन भन्ने विषयमा जाऔं। वर्णानुप्रास र स्वरानुप्रास गरी दुर्ई किसिमका अनुप्रास हुन्छन्। वर्णानुप्रासमा व्यञ्जन र स्वर दुवै लयमा हुन्छन्। जस्तै– गरेर, परेर, भरेर ...आदि वर्णानुप्रास हुन्। यहाँ ‘अरेर’ साझा भएर अनुप्रास बनेको छ। स्वरानुप्रास भनेको अन्तिम स्वरमात्र साझा हुने अनुप्रास हो। जस्तै मकै, अझै, कसै... आदि स्वरानुप्रास हुन्। यहाँ ‘ऐ’ स्वर मात्र साझा छ। सकेसम्म कोपिला लेख्दा वर्णानुप्रास नै राख्नुपर्छ किनकि यसमा मीठो लय हुन्छ। तर स्वरानुप्रास वर्जित छैन।
    स्थायी भनेको त्यस्तो शब्द वा शब्द समूह हो, जसलाई छुट्टै लेख्न सकिन्छ। तर कतिपय शब्द व्याकरणका नियम अनुसार अघिल्लो शब्दमा जोडिने हुन्छ। कतिपय शब्द समास भएर जोडिन्छ। विभक्ति लागेका शब्दहरूमा विभक्तिलाई पनि स्थायीको रूपमा लिन सकिन्छ। जस्तै पानामा र खानामा भन्ने शब्दहरूमा पाना र खानालाई अनुप्रास मानेर ‘मा’ विभक्तिलाई स्थायी मान्न सकिन्छ। मरिरहेछ र झरिरहेछ भन्ने शब्दमा मरि र झरि अनुप्रास हुन, रहेछ स्थायी हो। किनभने झरिरहेछ भन्ने शब्द झरि  रहेछ भन्ने शब्द मिलेर बनेको हो। रहेछ भन्ने शब्द छुट्टै लेख्दा पनि त्यसको अर्थ आउँछ। घामपानी र दामपानी भन्ने शब्दहरूमा घाम र दाम अनुप्रास हुन् र पानी स्थायी हो। यी शब्दहरू समास भएर बनेका हुन्। यहाँ पानीको छुट्टै अर्थ हुन्छ। यसरी स्थायी त्यो शब्द हो जुन छुट्टै लेख्दा पनि अर्थ हुन्छ। तर अति छोटा स्थायी कमै प्रयोग गर्नु राम्रो हुन्छ।
    स्थायी पातको अन्तमा नै राखिन्छ। अन्यत्र राखेको स्थायीले कोपिलाको शोभा बढाउँदैन।
    स्थायी छुटेका कोपिला छन् भने पछि सुहाउँदो स्थायी थपेर पूर्ण कोपिला बनाउन सकिन्छ। यो उदाहरण हेरौं।
    यो कस्तो कर्म
    पापै हुन्छ धर्म गर्दा पनि
    को बुझ्ला मर्म।

    यसमा धर्म र मर्म अनुप्रास हुन्। त्यसपछि स्थायी छैन। तर यसलाई सजिलै सुधार्न सकिन्छ।
    यो कस्तो कर्म मेरो
    पापै हुन्छ धर्म गर्दा पनि
    को बुझ्ला मर्म मेरो।

    यहाँ दुवै पातमा ‘मेरो’ भन्ने शब्द स्थायीको रूपमा थपिएको छ। पछिल्लो कोपिला अघिल्लोभन्दा सरस छ र बढी भावुक पनि। यसो गर्दा कहिलेकाहीं पातभन्दा मुना छोटो हुन सक्छ। त्यस्तो अवस्थामा मुनामा पनि सुहाउँदो शब्द वा शब्दहरू थप्न सकिन्छ।

neelambAd
Name

(स्थानीय समाचार ,1, %प्रमुख समाचार ,1, खेलकूद ,25, मन्तव्य ,3, सम्पादकीय ,27,(७ अप्रिल–विश्व स्वास्थ्य दिवसको उपलक्ष्यमा),1,(सन्दर्भ: ५८ औं राष्ट्रिय सहकारी दिवस,1,(स्थानीय समाचार,7,%प्रमुख समाचार,3,१५ अगस्त,6,२० चैत्र २०७१),1,२०७७ सालको वार्षिक राशिफल,1,main news,8,pramuk samachar,1,recent,5,अन्तरार्टिय समाचार,10,अन्तराष्ट्रिय समाचार,105,अन्तर्राष्ट्रिय मातृभाषा दिवस,1,अन्तर्वार्ता,28,अर्थ विशेष,129,अर्थ-उद्योग-वाणिज्य,710,अर्थ–उद्योग–वाणिज्य,29,अर्थविशेष,390,असार १५: धान दिवस,1,आइतवार विशेष,441,आजको बहस,16,आयुर्वेद,77,आर्थिक समाचार,136,आलेख,3,इतिहास,11,उपन्यास,11,एकाङ्की,4,एकाङ्की नाटक,2,कथा,55,कबीरा खडा बजार,216,कविता,44,कानुनी परामर्श,61,कुरोको चुरो,41,कृति समीक्षा,3,खेलकूद,1780,खोजीनीति,2,गजब,2,गुड फ्राइडे,1,गुरुनानक जयन्ती,1,गुरुनानक देव जयन्ती विशेष,1,चिठ्ठी,1,चियोचर्चा,1,जनसरोकार,2,जीवनी,2,जीवशास्त्र,1,जीवेम शरदः शतम्,1,जीवेम शरद: शतम्,1,जैव विविधता दिवस,1,टाकन–टुकन,54,टाकनटुकन,18,तथ्याङ्क,1,दृष्टिकोण,1,धन्वन्तरि जयन्ती,1,धर्म दर्शन,5,धर्म संस्कृति,10,धर्म–संस्कृति,115,नारी हस्ताक्षर,3,नारी हस्ताक्षर,6,नियतिको फल,1,नियात्रा,2,नीति वचन,1,पाठक पत्र,54,पाठक प्रतिक्रिया,22,पाठक मञ्च,58,पाठकमंच,42,पुस्तक समीक्षा,10,पोषण,2,पोषण/आहार,3,प्रजापिता ब्रह्माबाबाको ४७ औं अव्यक्ति दिवस,1,प्रतीक दैनिक,2264,प्रमुख समाचार,3585,प्रविधि,3,प्रवृत्ति र मनोवृत्ति,2,प्रसङ्गतरङ्ग,4,प्रसङ्गवश,1,फरक,145,फरक मत,2,फिचर,456,फिचर समाचार,81,फोटो,8,बाटिका,441,बुद्ध जयन्तीको उपलक्ष्यमा,1,बेलाको बोली,1,ब्रह्मा स्मृति दिवस,1,भानु जयन्ती,1,भाषा,1,भाषा/संस्कृति,1,भ्यालेन्टाइन डे,1,मजदुर दिवस विशेषः,1,मतमतान्तर,1,मतान्तर,1,मनोरन्जन,9,मन्तव्य,483,महाभारतबाट सङकलन तथा अनुवाद,231,महाभारतबाट सङकलित,16,महाशिवरात्री,1,महिला सरोकार,1,महिला हस्ताक्षर,1,मानवीय व्यवहार,1,यात्रा,29,यात्रा संस्मरण,3,यात्रानुभव,1,युग परिवर्तन कसरी र कहिले,3,युवा आवाज,1,राशिफल,2,रोचक,18,लघुकथा,32,लोक/संस्कृति,11,लोकविश्वास,2,लोहिया जयन्ती,1,वाटिका,553,वातावरण,1,वि.सं. २०७७ सालको वर्षफल,1,विज्ञान प्रविधि,3,विज्ञापनको लागि सम्पर्क,1,विश्लेषण,1,विश्व एड्स दिवसको उपलक्ष्यमा,1,विश्व सन्दर्भ,3,व्यक्तित्व,1,व्यङग्य,27,व्यङ्ग्य,35,व्यङ्ग्यम्,5,शिक्षा नेपाल,10,शिक्ष्f नेपाल,487,सङ्कलन तथा अनुवाद,35,सन्दभ: विश्व मधुमेह दिवस,1,सन्दर्भ ः विवेकानन्दा दिवस,2,सन्दर्भ - महिला हिंसा,3,सन्दर्भ - मानव अधिकार दिवस,1,सन्दर्भ : क्षयरोग दिवस,1,सन्दर्भ : चुरे दिवस,1,सन्दर्भ : बाल दिवस,1,सन्दर्भ : रमजान,1,सन्दर्भ ६१ औं राष्ट्रिय क्षयरोग दिवस,1,सन्दर्भः अन्तर्राष्ट्रिय हिन्दी दिवस,1,सन्दर्भ गाँधी जयन्ती,1,सन्दर्भः गुरु नानक जयन्ती,1,सन्दर्भ भानुजयन्ती,1,सन्दर्भः भारतको स्वतन्त्र दिवस,1,सन्दर्भ मोती जयन्ती,1,सन्दर्भः योग दिवस,1,सन्दर्भ रक्तसञ्चार सेवा दिवस,1,सन्दर्भ विश्व रेडक्रस दिवस,1,सन्दर्भ- विश्व वातावरण दिवस,1,सन्दर्भ- श्रीकृष्ण जन्माष्टमी,2,सन्दर्भ-विश्व पर्यटन दिवस,1,सन्दर्भ– शहीद दिवस,1,सन्दर्भ: २६ जनवरी,8,सन्दर्भ: नारी दिवस,2,सन्दर्भ: बाल दिवस,2,सन्दर्भ: भारतको ६४औं गणतन्त्र दिवस,1,सन्दर्भ: भारतको ६९औं स्वतन्त्रता दिवस,1,सन्दर्भ: भारतको स्वतन्त्र दिवस,2,सन्दर्भ: रमजान पर्व,1,सन्दर्भ: रेडक्रस दिवस,1,सन्दर्भ: विश्व एड्स दिवस,3,सन्दर्भ: विश्व बाल दिवस,1,सन्दर्भ: विश्व मौसम दिवस,1,सन्दर्भ: विश्व रेडक्रस दिवस,1,सन्दर्भ: वीपी जयन्ती,1,सन्दर्भ: श्री गुरु अर्जुनदेवजी महाराज शहिदी दिवस,1,सन्र्दभ विश्व पर्यावरण दिवस,1,सम–सामयिक,1,समय–सन्दर्भ,9,समयान्तर,301,समसामयिक,28,समाचार विश्लेषण,3,समीक्षा,1,समीक्षा समाहरण,1,सम्पादकीय,3049,सरोकार,46,संस्कृति/साहित्य,3,संस्मरण,15,साहित्यवार्ता,1,साहित्यात्मक,5,सिर्सियाँ नदी प्रदूषण प्रकरण,2,स्तवतन्त्र विचार,254,स्थानीय समाचार,12448,स्मृति,2,स्वतन्त्त विचार,2,स्वतन्त्र विचार,2833,स्वान्त सुखाय,88,स्वान्तः सुखाय,14,स्वान्तः सुखायः,140,स्वान्त सुखाय:,132,स्वान्त–सुखाय,157,स्वायन्त सुखाय,22,स्वास्थ्य चर्चा,49,हाम्रो बारेमा,2,हास्य एकाङ्की,1,हास्यव्यङ्ग्य एकाÍी,1,
ltr
item
Prateek Daily । प्रतीक दैनिक : सजिलोसँग कोपिला लेख्ने तरीका
सजिलोसँग कोपिला लेख्ने तरीका
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgzbcJ7cF8_G-ReJhCQzbcBf7dLuIhFGrmEqByLWL5y0xaCMik_ZfwvD97lNgDLaCbQWduM4JdyRbprsxU6u7xRK4deMX_P-Jtl7jxK7TK2SCJYJcIpsyjDj9VtL7RXk1KK2HiZCYiVY_wB/s0/baidnath+thakur.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgzbcJ7cF8_G-ReJhCQzbcBf7dLuIhFGrmEqByLWL5y0xaCMik_ZfwvD97lNgDLaCbQWduM4JdyRbprsxU6u7xRK4deMX_P-Jtl7jxK7TK2SCJYJcIpsyjDj9VtL7RXk1KK2HiZCYiVY_wB/s72-c/baidnath+thakur.jpg
Prateek Daily । प्रतीक दैनिक
https://www.prateekdainik.com.np/2020/10/blog-post_884.html
https://www.prateekdainik.com.np/
https://www.prateekdainik.com.np/
https://www.prateekdainik.com.np/2020/10/blog-post_884.html
true
6917042177189007432
UTF-8
सबै हेर्नुहोस् केही भेटिएन थप विस्तृत जवाफ दिनुहोस् Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS सबै हेर्नुहोस सिफारिस गरिएको वर्गीकरण समाचार संग्रह खोज्नुहोस् सबै पोस्ट Not found any post match with your request गृहपृष्ठ Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec भर्खरै एक मिनेट अघि $$1$$ एक मिनेट अघि एक घण्टा अघि $$1$$ एक घण्टा अघि हिजो $$1$$ हिजो $$1$$ एक साताअघि पाँच साताअघि Followers Follow THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy