$type=ticker$count=12$cols=4$cate=0

जस्तो बीउ छरिन्छ, त्यस्तै बाली भित्र्याइन्छ

SHARE:

अनन्तकुमार लाल दास

    प्राय: विद्यालयमा शिक्षकले–कसैले केही सोध्न चाहन्छ, भनेपछि एक वा दुई विद्यार्थी उठेर त्यस्तो प्रश्न सोध्छन् जसको जवाफ उनीहरूलाई थाहा हुन्छ । के यो देखावटीरूपमा सोध्नका लागि गरिएको प्रश्न होइन ? धेरैले किन प्रश्न सोध्न रुचाउँदैनन् ? यो एउटा जटिल प्रश्न हो जसको जवाफको खोजीमा यो आलेख मार्फत् छलफल गर्ने प्रयास गरिएको छ । आश्चर्य त त्यस बेला हुन्छ, जब तपाईंलाई यो थाहा हुन्छ जवाफ जसले दिए पनि, प्रत्युत्तर, गलत जवाफ हो भन्ने आउँछ । प्राय: यस्तो घटना हाम्रो विद्यालयमा घटिरहेको हुन्छ । विद्यालयमा प्रश्न सोध्ने अधिकार शिक्षकहरूलाई मात्र हुन्छ र जवाफ पनि उनीहरूले दिएजस्तै हुनुपर्छ नत्र परीक्षामा राम्रो अड्ढ प्राप्त हुँदैन । यस परिवेशमा एउटा विद्यार्थी जो विद्यालयमा केही सिक्न आउँछ कसरी धैर्यता साथ पढिराख्न सक्छ ? दोस्रो कुरो विद्यालयमा एकतर्फी प्रश्न सोधिन्छ । प्राय: केटाकेटीहरूले प्रश्न सोध्ने छुट विरलै पाउँछन् । यदि प्रश्न गर्ने छुट दिइन्छ भने पनि त्यो वास्तविक जीवनसँग सम्बन्धित नभई पाठ्यपुस्तकको सीमित घेराभित्रको हुन्छ । यसभन्दा बाहिरको प्रश्न भनेको परीक्षामा सोधिने सम्भावित प्रश्न हुन्छ । अर्थात् विद्यालयबाट दिइने शिक्षा मात्र परीक्षा केन्द्रित हुन्छ ।
    प्रोफेसर जेनीफर हडसन भन्छन्–“जवाफबाट डराउनुहुँदैन, प्रश्न नसोध्दा डराउनुपर्छ” तर वास्तविकता विपरीत छ । आज जनता आफ्नो नेतासँग प्रश्न सोध्न डराउँछ, कर्मचारी अधिकारीसँग प्रश्न सोध्नबाट जोगिन खोज्छ, केटाकेटीहरू अभिभावकसँग प्रश्न सोध्दैनन् । यसैगरी विद्यार्थीहरू पनि शिक्षकसँग प्रश्न सोध्दैनन् । विद्यार्थीहरूको यो बानी प्राथमिक कक्षादेखि उच्च कक्षासम्म समानरूपले देखापर्छ । मलाई सम्झना छ आइएससीमा पढ्दा फिजिक्स पढाउने एकजना शिक्षकले जहिले पनि ‘एनि क्वेश्चन’ भनेर सोध्नुहुन्थ्यो । एक दिन मैले हिम्मत गरेर एकान्तमा एउटा प्रश्न सोधें । मेरो प्रश्न सुन्नासाथ उहाँले भन्नुभयो “व्हाट डू यू मीन । हम एबीसी बताएँगे ।” मेरो ज्ञानी मनले मलाई भन्यो–“पाइस् जवाफ, के कक्षाका विद्यार्थीहरू बेवकूफ छन् जो कहिले पनि प्रश्न सोध्दैनन् । मैले महसुस गरें मेरो भित्र केही भाँचिएको छ जसलाई मानिस ‘मनोबल’ भन्छन् । मेरो नजिक उभिएको सीनियरले मलाई भने–“उहाँ फिजिक्समा जति काबिल हुनुहुन्छ गणितमा त्यतिकै कमजोर । तिमीले सुनेका छैनौं पढाउँदा कति चलाकीले गणितको प्रश्नलाई ‘सिम्पल म्याथेमेटिक्स’भनेर पन्छाउनुहुन्छ ।” मसँग गल्ती के भएको थियो भने मैले ती शिक्षकसँग फिजिक्सको एउटा गणित सम्बन्धी प्रश्न सोधेको थिएँ ।
    धेरथोर विद्यालयमा आज यस्तै हुने गरेको छ । प्राय: विद्यालयमा जस्तो पढाइ हुन्छ त्यो शिक्षण सिकाइको वास्तविक प्रक्रियाबाट धेरै टाढा रही कर्मकाण्डजस्तै भएको छ । यतिकै कहाँ हो र, यसको सम्पूर्ण दोष विद्यार्थीहरूमाथि थोपरिन्छ । उनीहरूलाई काम नलाग्ने, कामचोर, मूर्ख, पढ्न नरुचाउने, टेलिभिजन र मोबाइलमा मस्त रहने दोष लगाइन्छ । कथित शिक्षा व्यवस्थाले के चाहन्छ भने विद्यार्थीहरू हुबहू त्यस्तै जवाफ दिऊन् जस्तो उनीहरूसँग अपेक्षा गरिन्छ । त्यो अपेक्षा पाठ्यपुस्तकको सीमाभित्र मात्र सीमित रहन्छ । अर्थात् प्रश्न पनि मेरो र जवाफ पनि मेरो । प्रश्नको उत्तर पनि विद्यार्थीहरूले त्यही दिनुपर्छ जुन शिक्षकले खोजेको वा लेखाएको हुन्छ । शिक्षकले यदि प्रश्न सोध्छ र जवाफ विद्यार्थीहरूले दिन्छन् भने त्यसलाई गलत भनिन्छ । प्रश्न पनि शिक्षकको र जवाफ पनि शिक्षकले खोजेजस्तो, यो कसरी सम्भव हुन्छ ?
    वास्तवमा विद्यार्थीहरूको मनभित्रबाट निस्केको कुनै पनि प्रश्न वा उत्तर निरर्थक हुँदैन तर हामी ठूलाहरूको दृष्टिकोण नै केटाकेटीहरूप्रति नकारात्मक हुन्छ । यस परिवेशमा यदि कुनै विद्यार्थीले कुनै प्रश्न गर्छ भने उसलाई नै कठघरामा उभ्याइन्छ । उसको मनोबल यति तल खसाइन्छ कि उसले प्रश्न सोध्ने फेरि हिम्मत नै गर्दैन । यस कारण विद्यार्थीहरूसँग जब प्रश्न सोध्न भनिन्छ, उनीहरू प्रश्न सोध्दैनन् किनभने शुरुदेखि नै उनीहरूलाई प्रश्न नसोध्ने वातावरणमा हुर्काइन्छ । विद्यालयमा केटाकेटीहरूसँग आज जे भइरहेको छ, त्यसबारे गहराई सम्म गएर सोच्ने वा त्यसबारे गहिरो चिन्तन–मनन गर्ने कसैलाई फुर्सद नै छैन । प्राय: केटाकेटीहरू जे प्रश्न गर्छन्, त्यसको जवाफ थोरैलाई थाहा हुन्छ । तस्वीरको दु:खद पक्ष के हो भने केटाकेटीहरूलाई जवाफको साटो ‘दण्ड’ प्राप्त हुन्छ । प्रश्नसँग जोडिएको अर्को पक्ष, प्रश्न सोध्ने ठेक्का विद्यालयले मात्र लिएको छ । प्राय: शिक्षकहरू नै प्रश्न सोध्छन् र यस्तो प्रश्न सोध्छन् जसबाट विद्यार्थीहरूलाई सोचविचार गर्ने वा तर्क गर्ने अवसर नै प्राप्त हुँदैन । अर्कोतर्फ यति छिटो–छिटो प्रश्न गर्छन् कि विद्यार्थीले साँस फेर्ने अवसर समेत पाउँदैन ।
    यहाँ के प्रश्न उठ्छ भने विद्यालयमा सोधिने प्रश्न वास्तविक जिन्दगीको प्रश्नभन्दा किन फरक हुन्छ ? केटाकेटीहरूलाई त्यस्ता प्रश्न सोध्ने अवसर किन प्रदान गरिंदैन जुन उनीहरूको आफ्नो हुन्छ ? विद्यार्थीहरूको मनमा उठ्ने धेरै प्रश्न उनीहरूको वास्तविक जीवनसँग सम्बन्धित हुन्छ, तर हामीहरूले किन त्यसलाई यो विद्यालय वा पाठ्यक्रमसँग सम्बन्धित प्रश्न होइन भनेर पन्छाइदिन्छौं ? यसो गर्नु उचित हो कि अनुचित ? विद्यालयको काम विद्यार्थीहरूको मनोबल बढाउनु हो कि खसाउनु ? विद्यालयमा सोधिने प्रश्नमाथि चर्चा गर्दा एउटा उदाहरण अनुसार एउटा विद्यालयको प्राथमिक कक्षामा एकजना शिक्षक विद्यार्थीहरूसँग सोधिरहेका थिए–नेपालको राजधानी कहाँ हो ? नेपालको प्रधानमन्त्रीको नाउँ भन । नेपालको जनसङ्ख्या बताऊ । नेपालको राष्ट्रिय जनावर कुन हो ? यस्ता प्रश्नहरूमा विद्यार्थीहरूको लागि सोचविचार गर्ने केही खास कुरो छैन । प्राथमिक कक्षाको विद्यार्थी जो भर्खर विद्यालय जान थालेको छ, उसलाई आफ्नो छरछिमेकबारे केही जान्न प्रेरित नगरी यस प्रकारको अर्थहीन प्रक्रियामा धकेल्नु कहाँसम्म उचित हो ? हुनत यस्ता प्रश्नहरूको जवाफ केटाकेटीहरूले सुग्गा जस्तो घोकेर दिन्छन् तर यसमा उनीहरूको लागि आफ्नो सोच व्यक्त गर्ने केही हुँदैन ।
    विद्यालयहरूको यस्तो निराशाजनक स्थितिको बावजुद यस्ता शिक्षक पनि छन्, जसले विद्यार्थीसँग मौलिक प्रश्न सोध्छन् वा केटाकेटीहरूलाई प्रश्न सोध्न प्रेरित गर्छन् । उदाहरणका लागि एकजना शिक्षकले एकजना विद्यार्थीलाई विद्यालय बाहिर के भइरहेको हेर्न पठाउँछ । फर्केपछि उसले –मैलै एउटा ट्रक, एउटा पसल र एउटा केटोलाई देखें, बताउँछ । त्यसपछि शिक्षकले अन्य विद्यार्थीहरूलाई ऊसँग प्रश्न सोध्न भन्छ । विद्यार्थीहरू प्रश्न सोध्छन् । ट्रकमा के थियो ? पसलेले के बेचिरहेको थियो ? केटो के गरिरहेको थियो र बाहिर गएको विद्यार्थीले अवलोकन गरेको आधारमा सोचविचार गरेर प्रश्नको जवाफ दिन्छ । यसरी ती शिक्षकले त्यस केटोलाई आफ्नो मौलिक जवाफ दिन र अन्यलाई मनमा लागेका प्रश्न सोध्न प्रेरित गर्छ । यो हो वास्तविक शिक्षा ।
    विद्यालय शिक्षाको प्रमुख उद्देश्य केटाकेटीहरूले प्रश्न सोधून् भन्ने हो । प्रश्न सोध्नु भनेको शिक्षा प्राप्त गर्ने एउटा कला हो । यहाँ के प्रश्न उठ्छ भने केटाकेटीहरूलाई यदि प्रश्न सोध्न सिकाउनु छ भने उनीहरूले आफ्नो वरिपरिको संसारबारे प्रश्न सोध्ने छुट पाउनुपर्छ । वास्तवमा भन्ने हो कुनै पनि केटाकेटी वा ठूलाले आखिर प्रश्न त आफ्नै सन्दर्भबारे गर्छन् । यसलाई विडम्बना नै भनौं किनभने शिक्षकहरूलाई पनि प्रशिक्षणको बेला यस प्रकारको प्रश्न गर्ने अवसर प्राप्त हुँदैन । यदि शिक्षकले नै शिक्षणको लागि आफूलाई तयार गर्दा प्रशिक्षण दिने संस्थाले उनीहरूलाई यस प्रक्रियाबाट गुज्रिने मौका दिंदैनन् भने त्यस्ता शिक्षकले कसरी केटाकेटीहरूलाई यस्तो मौका प्रदान गर्छन् । अर्को शब्दमा भन्ने हो भने ती शिक्षकले प्रशिक्षण दिने संस्थाबाट जे पाउँछन् त्यसकै अनुसरण गर्छन् । विद्यालयमा त्यही प्रतिविम्बित हुन्छ जुन उनीहरूले प्रशिक्षणको बेला पाएका छन् । कुरो सही पनि हो । जस्तो बीउ छरिन्छ त्यस्तै बाली भित्र्याइन्छ । प्रशिक्षणमा शिक्षकहरूको मस्तिष्कमा जस्तो विचार र अनुभव प्रदान गरिन्छ विद्यालयमा त्यही परिलक्षित हुन्छ । प्रशिक्षणबारे धेरै बहस र चर्चापरिचर्चा भए तापनि त्यसको असर परिलक्षित भएको देखिंदैन । शिक्षानीतिमा समयनुसार हेरफेर पनि गरिन्छ तर त्यसलाई व्यवहारमा ल्याउन न कुनै स्वर उठ्छ न कुनै ठोस नीति कार्यान्वयन भएको पाइन्छ ।
neelambAd
Name

(स्थानीय समाचार ,1, %प्रमुख समाचार ,1, खेलकूद ,25, मन्तव्य ,3, सम्पादकीय ,27,(७ अप्रिल–विश्व स्वास्थ्य दिवसको उपलक्ष्यमा),1,(सन्दर्भ: ५८ औं राष्ट्रिय सहकारी दिवस,1,(स्थानीय समाचार,7,%प्रमुख समाचार,3,१५ अगस्त,6,२० चैत्र २०७१),1,२०७७ सालको वार्षिक राशिफल,1,main news,8,pramuk samachar,1,recent,5,अन्तरार्टिय समाचार,10,अन्तराष्ट्रिय समाचार,105,अन्तर्राष्ट्रिय मातृभाषा दिवस,1,अन्तर्वार्ता,28,अर्थ विशेष,129,अर्थ-उद्योग-वाणिज्य,710,अर्थ–उद्योग–वाणिज्य,29,अर्थविशेष,390,असार १५: धान दिवस,1,आइतवार विशेष,441,आजको बहस,16,आयुर्वेद,77,आर्थिक समाचार,136,आलेख,3,इतिहास,11,उपन्यास,11,एकाङ्की,4,एकाङ्की नाटक,2,कथा,55,कबीरा खडा बजार,216,कविता,44,कानुनी परामर्श,61,कुरोको चुरो,41,कृति समीक्षा,3,खेलकूद,1780,खोजीनीति,2,गजब,2,गुड फ्राइडे,1,गुरुनानक जयन्ती,1,गुरुनानक देव जयन्ती विशेष,1,चिठ्ठी,1,चियोचर्चा,1,जनसरोकार,2,जीवनी,2,जीवशास्त्र,1,जीवेम शरदः शतम्,1,जीवेम शरद: शतम्,1,जैव विविधता दिवस,1,टाकन–टुकन,54,टाकनटुकन,18,तथ्याङ्क,1,दृष्टिकोण,1,धन्वन्तरि जयन्ती,1,धर्म दर्शन,5,धर्म संस्कृति,10,धर्म–संस्कृति,115,नारी हस्ताक्षर,3,नारी हस्ताक्षर,6,नियतिको फल,1,नियात्रा,2,नीति वचन,1,पाठक पत्र,54,पाठक प्रतिक्रिया,22,पाठक मञ्च,58,पाठकमंच,42,पुस्तक समीक्षा,10,पोषण,2,पोषण/आहार,3,प्रजापिता ब्रह्माबाबाको ४७ औं अव्यक्ति दिवस,1,प्रतीक दैनिक,2264,प्रमुख समाचार,3585,प्रविधि,3,प्रवृत्ति र मनोवृत्ति,2,प्रसङ्गतरङ्ग,4,प्रसङ्गवश,1,फरक,145,फरक मत,2,फिचर,456,फिचर समाचार,81,फोटो,8,बाटिका,441,बुद्ध जयन्तीको उपलक्ष्यमा,1,बेलाको बोली,1,ब्रह्मा स्मृति दिवस,1,भानु जयन्ती,1,भाषा,1,भाषा/संस्कृति,1,भ्यालेन्टाइन डे,1,मजदुर दिवस विशेषः,1,मतमतान्तर,1,मतान्तर,1,मनोरन्जन,9,मन्तव्य,483,महाभारतबाट सङकलन तथा अनुवाद,231,महाभारतबाट सङकलित,16,महाशिवरात्री,1,महिला सरोकार,1,महिला हस्ताक्षर,1,मानवीय व्यवहार,1,यात्रा,29,यात्रा संस्मरण,3,यात्रानुभव,1,युग परिवर्तन कसरी र कहिले,3,युवा आवाज,1,राशिफल,2,रोचक,18,लघुकथा,32,लोक/संस्कृति,11,लोकविश्वास,2,लोहिया जयन्ती,1,वाटिका,553,वातावरण,1,वि.सं. २०७७ सालको वर्षफल,1,विज्ञान प्रविधि,3,विज्ञापनको लागि सम्पर्क,1,विश्लेषण,1,विश्व एड्स दिवसको उपलक्ष्यमा,1,विश्व सन्दर्भ,3,व्यक्तित्व,1,व्यङग्य,27,व्यङ्ग्य,35,व्यङ्ग्यम्,5,शिक्षा नेपाल,10,शिक्ष्f नेपाल,487,सङ्कलन तथा अनुवाद,35,सन्दभ: विश्व मधुमेह दिवस,1,सन्दर्भ ः विवेकानन्दा दिवस,2,सन्दर्भ - महिला हिंसा,3,सन्दर्भ - मानव अधिकार दिवस,1,सन्दर्भ : क्षयरोग दिवस,1,सन्दर्भ : चुरे दिवस,1,सन्दर्भ : बाल दिवस,1,सन्दर्भ : रमजान,1,सन्दर्भ ६१ औं राष्ट्रिय क्षयरोग दिवस,1,सन्दर्भः अन्तर्राष्ट्रिय हिन्दी दिवस,1,सन्दर्भ गाँधी जयन्ती,1,सन्दर्भः गुरु नानक जयन्ती,1,सन्दर्भ भानुजयन्ती,1,सन्दर्भः भारतको स्वतन्त्र दिवस,1,सन्दर्भ मोती जयन्ती,1,सन्दर्भः योग दिवस,1,सन्दर्भ रक्तसञ्चार सेवा दिवस,1,सन्दर्भ विश्व रेडक्रस दिवस,1,सन्दर्भ- विश्व वातावरण दिवस,1,सन्दर्भ- श्रीकृष्ण जन्माष्टमी,2,सन्दर्भ-विश्व पर्यटन दिवस,1,सन्दर्भ– शहीद दिवस,1,सन्दर्भ: २६ जनवरी,8,सन्दर्भ: नारी दिवस,2,सन्दर्भ: बाल दिवस,2,सन्दर्भ: भारतको ६४औं गणतन्त्र दिवस,1,सन्दर्भ: भारतको ६९औं स्वतन्त्रता दिवस,1,सन्दर्भ: भारतको स्वतन्त्र दिवस,2,सन्दर्भ: रमजान पर्व,1,सन्दर्भ: रेडक्रस दिवस,1,सन्दर्भ: विश्व एड्स दिवस,3,सन्दर्भ: विश्व बाल दिवस,1,सन्दर्भ: विश्व मौसम दिवस,1,सन्दर्भ: विश्व रेडक्रस दिवस,1,सन्दर्भ: वीपी जयन्ती,1,सन्दर्भ: श्री गुरु अर्जुनदेवजी महाराज शहिदी दिवस,1,सन्र्दभ विश्व पर्यावरण दिवस,1,सम–सामयिक,1,समय–सन्दर्भ,9,समयान्तर,301,समसामयिक,28,समाचार विश्लेषण,3,समीक्षा,1,समीक्षा समाहरण,1,सम्पादकीय,3049,सरोकार,46,संस्कृति/साहित्य,3,संस्मरण,15,साहित्यवार्ता,1,साहित्यात्मक,5,सिर्सियाँ नदी प्रदूषण प्रकरण,2,स्तवतन्त्र विचार,254,स्थानीय समाचार,12448,स्मृति,2,स्वतन्त्त विचार,2,स्वतन्त्र विचार,2833,स्वान्त सुखाय,88,स्वान्तः सुखाय,14,स्वान्तः सुखायः,140,स्वान्त सुखाय:,132,स्वान्त–सुखाय,157,स्वायन्त सुखाय,22,स्वास्थ्य चर्चा,49,हाम्रो बारेमा,2,हास्य एकाङ्की,1,हास्यव्यङ्ग्य एकाÍी,1,
ltr
item
Prateek Daily । प्रतीक दैनिक : जस्तो बीउ छरिन्छ, त्यस्तै बाली भित्र्याइन्छ
जस्तो बीउ छरिन्छ, त्यस्तै बाली भित्र्याइन्छ
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhI3H8QS9EhPzdSA8MKRRxQxhcDA17rX1dWPwzNaZHCYAHe5L0s66b5uPvEDC9ww8xDEgseDh60sfhpksbciC0xHWJoie0_5zk_M0NJOkPVgNKDgeGGUqsFnXlY0HdI5e6T-gBtDGNIK5A/s200/anant+lal+das.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhI3H8QS9EhPzdSA8MKRRxQxhcDA17rX1dWPwzNaZHCYAHe5L0s66b5uPvEDC9ww8xDEgseDh60sfhpksbciC0xHWJoie0_5zk_M0NJOkPVgNKDgeGGUqsFnXlY0HdI5e6T-gBtDGNIK5A/s72-c/anant+lal+das.jpg
Prateek Daily । प्रतीक दैनिक
https://www.prateekdainik.com.np/2016/07/blog-post_853.html
https://www.prateekdainik.com.np/
https://www.prateekdainik.com.np/
https://www.prateekdainik.com.np/2016/07/blog-post_853.html
true
6917042177189007432
UTF-8
सबै हेर्नुहोस् केही भेटिएन थप विस्तृत जवाफ दिनुहोस् Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS सबै हेर्नुहोस सिफारिस गरिएको वर्गीकरण समाचार संग्रह खोज्नुहोस् सबै पोस्ट Not found any post match with your request गृहपृष्ठ Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec भर्खरै एक मिनेट अघि $$1$$ एक मिनेट अघि एक घण्टा अघि $$1$$ एक घण्टा अघि हिजो $$1$$ हिजो $$1$$ एक साताअघि पाँच साताअघि Followers Follow THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy