शीतल गिरी
मिथिलाका राजा धर्मध्वज जनक ज्ञानी, कर्मशील, प्रजापालक थिए । अन्नपात प्रशस्त फलाइ प्रजामा कुनै किसिमको दु:ख–कष्ट हुन नदिन ठाउँठाउँमा ठूल्ठूला पोखरीहरू खनाएका थिए । मुहारबाट, भेषभूषाबाट कोही पनि प्रजापालक बन्न सक्दैन । अनुमानको भरमा पनि प्रजापालक पहिचान गर्न सकिन्न । म धर्मध्वज जनकलाई उनले गरेका कार्यको आधारमा चिनाउने प्रयत्न गर्दैछु ।
ज्ञानी, कर्मशील, प्रजापालकप्रति श्रद्धा जाग्दछ । आँखा स्वाभाविकरूपले सजल विनम्रतापूर्वक झुक्दछ । सजलताका साथ जट–जटीन लोक नाट्यमा धर्मध्वज खोज्ने प्रयत्न गर्दैछु ।
आजको समयमा यो लोक नाट्य कतैकतैमात्र खेल्ने गरेको पाइन्छ ।
उहिल्यै मिथिला राज्यको ठाउँठाउँमा हाटबजार लाग्दथ्यो ।
क्रेता र विक्रेताको सभ्य भीड बजारमा देखिन्थ्यो ।
धर्मध्वज राजाको राज्यमा प्रजा सुखी थिए, दरबारको कोष भरिभराउ थियो साथै राजासँग बलियो सेना पनि थियो । कसको सामथ्र्य थियो, मिथिलासँग लड्ने ? अर्को कुरा उनले धर्म र ज्ञानले छिमेकी देशका राजा र जनताको मन जितेका थिए ।
त्यतिखेरको समयमा राजा धर्मध्वजको सम्पन्नताको चर्चा चारैतिर थियो । तर पनि सो राज्यमा एक समय अकाल पर्यो ।
जनताहरू भोकले बेहाल भए । यो कुरो थाहा पाएपछि राजाले सम्पूर्ण कर माफ गरिदिए । सोच्दथे मेरो राज्यमा कोही जनता भोकै नबसोस् । यसरी सोच्ने राजा भएको देश मिथिला थियो । जनता संस्कृत बोल्दथे–लेख्दथे । प्राकृत भाषा बुझ्दथे र छिमेकी देशकाहरूसँग प्राकृतमा बोलेर काम चलाउँथे । यसबाट कुराकानीमा केही रस र आनन्दको योग हुने गथ्र्यो । भोजन गरेर आएका पाहुनाले पनि मुख जूठो पार्नै पथ्र्यो । सो समयमा हाटबजारमा होटेलको व्यवस्था थिएन । आपैंmले पकाएर खानुपथ्र्यो ।
हाटबजार थियो, होटेल थिएन । पकाउने सामल पाइन्थ्यो, पकाएको पाइन्थेन । त्यसो भएपनि । चिन्ताको कुनै कुरा थिएन ।
भाँडाकँुडा, दाउरा, पानीको बन्दोबस्त पथिकहरूका लागि राज्यले, समाजले या धनी व्यक्तिले गरिदिएका हुन्थ्यो । विद्वान, साहित्यकार, दार्शनिक र कविहरूका वचन सुन्न चाहन्थे मिथिलावासीहरू । बीचबीचमा स्थानीयहरूले जिज्ञासा पोखेर नबुझेका कुरा प्रस्ट पार्न लगाउँथे । जनतालाई अकालबाट राहत दिलाउन राज्यको ठाउँठाउँमा ठूल्ठूला पोखरी खन्न लगाए । पोखरीको पानीले खेतमा सिंचाइ गर्न लगाए ।
राजाले प्रजाको हितको खातिर आफ्नो खजाना रित्याइदिए तर यस प्रयासबाट पनि जनताको स्थितिमा सुधार आएन ।
जनता अन्नको एक/एक दानाको लागि आपसमा झगडा गर्ने स्थिति बनिसकेको थियो । राजा, प्रजा कसैकहाँ पनि अन्नको गेडा थिएन, सिद्धिसकेको थियो । भोकले जनता मर्न थालेका थिए । जनतासरह नै दु:खकष्ट उठाइरहेका राजाले इन्द्रको आराधना गरेपछि घनघोर वर्षा भयो । राजा धर्मध्वजले जनहित निमित्त देखाएको त्याग जट–जटीन गीतिनाटकमा पाइन्छ । शायद अनिकाल छाएको देशमा बीउको लागि पनि अन्न बच्दैन होला । बडो कष्टपूर्ण थियो, त्यो क्षण । मानवको लाचारी अवस्था देखेर मृत्युदेव हाँसिरहेका थिए होला र कल्याणकारी देव कसरी उद्धार गर्ने भनेर व्यग्र थिए होला ।
यो नाच मुख्यत: बज्जिकाभाषी गाउँमा प्रहसनको रूपमा प्रचलित छ ।
यो भावनृत्य हो । जट–जटीनको कथोपकथनमा जुन अभिनयात्मकता छ, त्यो यसको नृत्यसम्पदा हो ।
मध्य तराईका गाउँघरमा अझ पनि श्रावण पूर्णिमादेखि खासगरी कार्तिक महिनाको जुनेली रातमा युवतीहरूले समूह बनाइ यो नाटक खेल्ने गर्छन् । घरको कामधन्धा सकेर बेलुकी २०–२५ जना युवतीहरू गाउँको अलि फराकिलो ठाउँमा भेला हुन्छन् र रमाइलो गरेर यो गीतिनाटक खेल्छन् ।
आकाशमा जून र तराई भूमिमा मधेसी युवतीहरू नृत्यमग्न ।
जट–जटीनको अभिनय मुख्यत: कुमारी केटीहरूद्वारा आयोजित गर्ने चलन छ ।
यो गीति नाटकमा मुख्यत: दुइटा पात्र प्रमुख हुन्छन्— जट र जटीन । जट वरको रूपमा जटीन वधूको रूपमा कुमुदिनी फूलले सिंगारिएका हुन्छन् ।
आधा जति युवतीहरू जटतिर र आधा चाहिं जटीनतर्फ भएर बाँडिएका हुन्छन् । दुवै समूह लगभग १५ फिटको दूरीमा एक अर्काको सामुन्ने उभिन्छन् र गीति नाटक शुरू हुन्छ । जटीनको समूहका सबै युवतीहरू आपसमा स्वर मिलाएर प्रेमाख्यान गाउँदै जटको समूह नजिक पुग्छन् र त्यहीं तिनीहरूको गीत सकिन्छ । अनि त्यो समूह एकापसमा हात समाउँदै आफ्नो स्थानमा पुन: फर्किन्छ । जहाँ एकता छ, त्यहाँका युवतीहरू जट–जटीन गीति नाटकमा रमाउँछन् । संस्कृति जीवित रहन्छ । एकताबद्ध भावनाले संस्कृति बचाएको हुन्छ । यसरी पुस्तौं पुस्ता संस्कार एवं संस्कृति चल्दै आएको छ । व्यक्तिगत भावनाको विकासले संस्कार संरक्षणमा अनिष्ट भित्र्याउँछ । यस कारण वर्तमान व्यक्तिवादी समाजमा मानवताको आविष्कार हुन सक्दैन, राष्ट्र–भ्रान्तिहरू परस्पर उपलब्धिमा छेकबार बन्ने गर्दछन् ।
लोकसंस्कृति अध्ययन गर्न आधुनिकताले नछोएको गाउँमा जानुपर्छ । मलाई लाग्दैन शहरमा बसेर लेखिएको लोकसंस्कृतिका पुस्तक पूर्ण सत्य हुन्छ भन्ने । लोकसंस्कृति गाउँमा खुला र व्यापक हुन्छ । वास्तवमा मलाई विस्मय भयो यति सुन्दर, यति गहिरो, यति स्वच्छ भाव गीति नाटक जट–जटीनमा छ । प्रज्ञा प्रतिष्ठानलाई हामी विद्वानहरूको थलो मान्दछौं । तर त्यहाँ पनि विद्वानको कदर हुन नसकेको पाएको छु । एउटा गिरोह छ, प्रत्येक वर्ष विभिन्न बहानामा घुमाइफिराइ बजेट पोल्टामा पारेर वास्तविक विद्वान, अनुसन्धानकर्तालाई पाखा लगाउने गर्दछ । यो तीतो यथार्थबारे पछि चर्चा गरौंला । अब लोकतर्फ फर्कौ, जट समूहले पनि त्यस्तै मीठो स्वरमा, उस्तै लयमा, रसिलो गीतबाट जवाफ दिंदै जटीनको समूहको नजिक पुग्छ र उसको जवाफी गीत पनि त्यसैगरी सकिन्छ । दुवैतर्फबाट दोहरी गीत गाइन्छ । अनेकौं किसिमका प्रश्नहरू एकदम मीठो लयमा सोधिन्छ र प्रश्नको उत्तर पनि उत्तिकै मीठो लयमा दिइन्छ ।
गीत गाउनुका साथसाथै गीतको भाव अनुसार युवतीहरूले हातले पार लाउँदै नाचेको बडो मनोरम देखिन्छ । स·ीतको आरोह–अवरोहसँग यसको राम्रो ताल मिलेको भान हुन्छ । दुवै समूहले जट र जटीनलाई आफ्नो पछाडि लुकाइ राख्छन् । आकृतिले कोमल र सुलुत्त परेका औलाहरू नचाएको मनोरम देखिन्छ । ती औंलाहरूको मदतले धेरै कुरा प्रस्टयाएको हुन्छ ।
सबभन्दा पहिले सहगान हुन्छ । सहगानको साथसाथै अभिनयको आरम्भ हुन्छ । जुहारी किसिमको यस गीति नाटकमा जट र जटीन दुई नवविवाहित युवकयुवतीको प्रेममा आधारित कथा छ । कथा अनुसार धर्मध्वज राजाको मिथिला राज्य कडा अकालको चपेटमा पर्यो ।
पारिवारिक समस्या समाधान गर्न देवकोटाको मदनझैं घरको दुई छाक जुटाउन नसक्दा भर्खर नवविवाहिता पत्नीलाई छाडेर जट विदेश जान कम्मर कस्छ र जटीनलाई फकाउँछ, सम्झाउँछ तर विदेश सँगै जाने चाहना जटीनको छ र आफ्नो पति जटलाई छोड्न चाहँदिन ।
तर पनि जटीनलाई छाडेर विदेश जान जट विवश छ र जटीन आँसु पिएर भएपनि जटलाई विदेश पठाउन विवश हुन्छिन् । र, सहमति अनुसार जट विदेश लाग्छ ।
जनतासरह नै दु:ख उठाइरहेका राजा धर्मध्वजले जनताको साथमा इन्द्रको आराधना गर्छन् र घनघोर वर्षा हुन्छ । विदेश गएका जनता पनि फर्किन्छन् । साथै जट पनि आइपुग्छ । घरमा जटीन हुँदिन । माइत गएकी हुन्छे । जटले कुनै चिठी र समाचार नपठाएको हुँदा जटीन रिसाएकी हुन्छे ।
जटीनले यस शङ्कालाई आफ्नो मधुर व्यवहारबाट समाधान गरेकी थिइन् ।
पुरुष जहाँ गएपनि रमाउँछ । घर बिर्सिन्छ र उतै घरजम गर्न खोज्छ ।
यो शङ्कामा सत्यता छ ।
चिठीपत्र नआएपछि जटीनले जटको बारेमा बुझ्न निकै प्रयत्न गरेकी थिइन् ।
जटले शृङ्गार सामान दिन्छ र फकाउँछ ।
अनि दुवै घर फर्किन्छन् र आनन्दपूर्वक बस्दछन् । जट र जटीन घर फर्कंदा कोसी नदी तर्ने बेला माझी र जटीनबीचको संवाद बडो मनमोहक छ, दोहरो अर्थ लाग्ने । यस गीति नाटकमा जटीनलाई आफ्नो घरमा रहेको अभावबाट निकै पिरोलिएको देखाइएको छ ।
अनेक कष्ट सहेको वर्णन छ ।
पति–पत्नीबीच हुने कलह पनि देखाइएको छ ।
अनि अरू ?
यो गीति नाटक वर्षा ऋतुमा पनि कृषि नै प्रमुख पेशा अपनाएको बज्जिका समाजमा अत्यन्तै उत्साहसाथ युवतीहरू खेल्ने गर्छन् ।
यस लोकनाट्यका केही गीत यस्ता छन्—
जब जब टीका मंगलिअऊ रे जटा,
टीका न काहे लाएले रे, टिकबे कारन,
जटनिआ तरस ओले रे टिकबे कारन ।
जट—
जब जब टीका ललिअऊ गे जटीन,
टीका काहे न पेन्हले गे, टिकबे कारन,
जटनी सभा में लजबएले गे, टिकबे कारन ।
जटीन—
जब जब नथिआ मंगलिअऊ रे जटा,
नथिआ न काहे लएले रे, नथिआ कारन,
जटानिआ तरस ओले रे नथिआ कारन ।
जट—
जब जब नथिआ ललिअऊ गे जटीन,
नथिआ काहे न पेन्हले गे, नथिआ कारन,
जटा सभा में लजबएले गे, नथिआ कारन ।
यसैगरी अरू अरू गहनाहरूको प्रस· जोडेर गीत गाउने गरिन्छ ।
जट—
झुक के चलिहेगे जटीनिआ, झुकके चलिहेगे,
चढल जुवानी तोहरो हउ, झुकके चलिहेगे ।
जटीन—
नहिए भुकबउ रे जटा नहिए झुकबउ रे,
हम त बाबू के दुलारी धिया आइठ के चलबउ रे ।
जट—
झुके के परतऊ गे जटीनी, झुके के परतऊ गे,
धनमा के बाल जइसन झुके के परतऊ गे ।
जटीन—
नहिए झुकबऊ रे जटा नहिए झुकबऊ रे,
हम तो भइआ के दुलारी बहिनी, आइठके चलबऊ रे ।
यसैगरि सबै नाताहरूसँग जोडेर गीत गाउने गरिन्छ ।
जटीन—
धनमा कुटइते जटा मार ले मुसरबे के मार,
मारले मुसले के मार, ओही बिओगे लाल,
जटा जाइले नइहरे हो लाल ओही बिओगे न ।
जट—
धनमा कुटइते कलिअऊ दुलरबे लाल, कलिअऊ दुलरबे लाल,
जटनी मतिजो नइहरबे लाल ओही बिआगे न ।
जटीन—
भात पकाबेके बेरिआ जटा मारले छोलनिए के मार,
मारले छोलनिए के मार ओही विओगे,
जटा जाइले नइहरे हो लाल ओही विओगे न ।
जट—
भात पकाबे के बेरिआ कलिअऊ तारो दुलरबे लाल,
कलिअऊ तोरा दुलरबे लाल, जटीनी मतिजो नइहरबे,
ओही विओगे न ।
यसैगरी अन्य बिषयका पनि गति गाउने गर्छन् ।
मिथिलाका राजा धर्मध्वज जनक ज्ञानी, कर्मशील, प्रजापालक थिए । अन्नपात प्रशस्त फलाइ प्रजामा कुनै किसिमको दु:ख–कष्ट हुन नदिन ठाउँठाउँमा ठूल्ठूला पोखरीहरू खनाएका थिए । मुहारबाट, भेषभूषाबाट कोही पनि प्रजापालक बन्न सक्दैन । अनुमानको भरमा पनि प्रजापालक पहिचान गर्न सकिन्न । म धर्मध्वज जनकलाई उनले गरेका कार्यको आधारमा चिनाउने प्रयत्न गर्दैछु ।
ज्ञानी, कर्मशील, प्रजापालकप्रति श्रद्धा जाग्दछ । आँखा स्वाभाविकरूपले सजल विनम्रतापूर्वक झुक्दछ । सजलताका साथ जट–जटीन लोक नाट्यमा धर्मध्वज खोज्ने प्रयत्न गर्दैछु ।
आजको समयमा यो लोक नाट्य कतैकतैमात्र खेल्ने गरेको पाइन्छ ।
उहिल्यै मिथिला राज्यको ठाउँठाउँमा हाटबजार लाग्दथ्यो ।
क्रेता र विक्रेताको सभ्य भीड बजारमा देखिन्थ्यो ।
धर्मध्वज राजाको राज्यमा प्रजा सुखी थिए, दरबारको कोष भरिभराउ थियो साथै राजासँग बलियो सेना पनि थियो । कसको सामथ्र्य थियो, मिथिलासँग लड्ने ? अर्को कुरा उनले धर्म र ज्ञानले छिमेकी देशका राजा र जनताको मन जितेका थिए ।
त्यतिखेरको समयमा राजा धर्मध्वजको सम्पन्नताको चर्चा चारैतिर थियो । तर पनि सो राज्यमा एक समय अकाल पर्यो ।
जनताहरू भोकले बेहाल भए । यो कुरो थाहा पाएपछि राजाले सम्पूर्ण कर माफ गरिदिए । सोच्दथे मेरो राज्यमा कोही जनता भोकै नबसोस् । यसरी सोच्ने राजा भएको देश मिथिला थियो । जनता संस्कृत बोल्दथे–लेख्दथे । प्राकृत भाषा बुझ्दथे र छिमेकी देशकाहरूसँग प्राकृतमा बोलेर काम चलाउँथे । यसबाट कुराकानीमा केही रस र आनन्दको योग हुने गथ्र्यो । भोजन गरेर आएका पाहुनाले पनि मुख जूठो पार्नै पथ्र्यो । सो समयमा हाटबजारमा होटेलको व्यवस्था थिएन । आपैंmले पकाएर खानुपथ्र्यो ।
हाटबजार थियो, होटेल थिएन । पकाउने सामल पाइन्थ्यो, पकाएको पाइन्थेन । त्यसो भएपनि । चिन्ताको कुनै कुरा थिएन ।
भाँडाकँुडा, दाउरा, पानीको बन्दोबस्त पथिकहरूका लागि राज्यले, समाजले या धनी व्यक्तिले गरिदिएका हुन्थ्यो । विद्वान, साहित्यकार, दार्शनिक र कविहरूका वचन सुन्न चाहन्थे मिथिलावासीहरू । बीचबीचमा स्थानीयहरूले जिज्ञासा पोखेर नबुझेका कुरा प्रस्ट पार्न लगाउँथे । जनतालाई अकालबाट राहत दिलाउन राज्यको ठाउँठाउँमा ठूल्ठूला पोखरी खन्न लगाए । पोखरीको पानीले खेतमा सिंचाइ गर्न लगाए ।
राजाले प्रजाको हितको खातिर आफ्नो खजाना रित्याइदिए तर यस प्रयासबाट पनि जनताको स्थितिमा सुधार आएन ।
जनता अन्नको एक/एक दानाको लागि आपसमा झगडा गर्ने स्थिति बनिसकेको थियो । राजा, प्रजा कसैकहाँ पनि अन्नको गेडा थिएन, सिद्धिसकेको थियो । भोकले जनता मर्न थालेका थिए । जनतासरह नै दु:खकष्ट उठाइरहेका राजाले इन्द्रको आराधना गरेपछि घनघोर वर्षा भयो । राजा धर्मध्वजले जनहित निमित्त देखाएको त्याग जट–जटीन गीतिनाटकमा पाइन्छ । शायद अनिकाल छाएको देशमा बीउको लागि पनि अन्न बच्दैन होला । बडो कष्टपूर्ण थियो, त्यो क्षण । मानवको लाचारी अवस्था देखेर मृत्युदेव हाँसिरहेका थिए होला र कल्याणकारी देव कसरी उद्धार गर्ने भनेर व्यग्र थिए होला ।
यो नाच मुख्यत: बज्जिकाभाषी गाउँमा प्रहसनको रूपमा प्रचलित छ ।
यो भावनृत्य हो । जट–जटीनको कथोपकथनमा जुन अभिनयात्मकता छ, त्यो यसको नृत्यसम्पदा हो ।
मध्य तराईका गाउँघरमा अझ पनि श्रावण पूर्णिमादेखि खासगरी कार्तिक महिनाको जुनेली रातमा युवतीहरूले समूह बनाइ यो नाटक खेल्ने गर्छन् । घरको कामधन्धा सकेर बेलुकी २०–२५ जना युवतीहरू गाउँको अलि फराकिलो ठाउँमा भेला हुन्छन् र रमाइलो गरेर यो गीतिनाटक खेल्छन् ।
आकाशमा जून र तराई भूमिमा मधेसी युवतीहरू नृत्यमग्न ।
जट–जटीनको अभिनय मुख्यत: कुमारी केटीहरूद्वारा आयोजित गर्ने चलन छ ।
यो गीति नाटकमा मुख्यत: दुइटा पात्र प्रमुख हुन्छन्— जट र जटीन । जट वरको रूपमा जटीन वधूको रूपमा कुमुदिनी फूलले सिंगारिएका हुन्छन् ।
आधा जति युवतीहरू जटतिर र आधा चाहिं जटीनतर्फ भएर बाँडिएका हुन्छन् । दुवै समूह लगभग १५ फिटको दूरीमा एक अर्काको सामुन्ने उभिन्छन् र गीति नाटक शुरू हुन्छ । जटीनको समूहका सबै युवतीहरू आपसमा स्वर मिलाएर प्रेमाख्यान गाउँदै जटको समूह नजिक पुग्छन् र त्यहीं तिनीहरूको गीत सकिन्छ । अनि त्यो समूह एकापसमा हात समाउँदै आफ्नो स्थानमा पुन: फर्किन्छ । जहाँ एकता छ, त्यहाँका युवतीहरू जट–जटीन गीति नाटकमा रमाउँछन् । संस्कृति जीवित रहन्छ । एकताबद्ध भावनाले संस्कृति बचाएको हुन्छ । यसरी पुस्तौं पुस्ता संस्कार एवं संस्कृति चल्दै आएको छ । व्यक्तिगत भावनाको विकासले संस्कार संरक्षणमा अनिष्ट भित्र्याउँछ । यस कारण वर्तमान व्यक्तिवादी समाजमा मानवताको आविष्कार हुन सक्दैन, राष्ट्र–भ्रान्तिहरू परस्पर उपलब्धिमा छेकबार बन्ने गर्दछन् ।
लोकसंस्कृति अध्ययन गर्न आधुनिकताले नछोएको गाउँमा जानुपर्छ । मलाई लाग्दैन शहरमा बसेर लेखिएको लोकसंस्कृतिका पुस्तक पूर्ण सत्य हुन्छ भन्ने । लोकसंस्कृति गाउँमा खुला र व्यापक हुन्छ । वास्तवमा मलाई विस्मय भयो यति सुन्दर, यति गहिरो, यति स्वच्छ भाव गीति नाटक जट–जटीनमा छ । प्रज्ञा प्रतिष्ठानलाई हामी विद्वानहरूको थलो मान्दछौं । तर त्यहाँ पनि विद्वानको कदर हुन नसकेको पाएको छु । एउटा गिरोह छ, प्रत्येक वर्ष विभिन्न बहानामा घुमाइफिराइ बजेट पोल्टामा पारेर वास्तविक विद्वान, अनुसन्धानकर्तालाई पाखा लगाउने गर्दछ । यो तीतो यथार्थबारे पछि चर्चा गरौंला । अब लोकतर्फ फर्कौ, जट समूहले पनि त्यस्तै मीठो स्वरमा, उस्तै लयमा, रसिलो गीतबाट जवाफ दिंदै जटीनको समूहको नजिक पुग्छ र उसको जवाफी गीत पनि त्यसैगरी सकिन्छ । दुवैतर्फबाट दोहरी गीत गाइन्छ । अनेकौं किसिमका प्रश्नहरू एकदम मीठो लयमा सोधिन्छ र प्रश्नको उत्तर पनि उत्तिकै मीठो लयमा दिइन्छ ।
गीत गाउनुका साथसाथै गीतको भाव अनुसार युवतीहरूले हातले पार लाउँदै नाचेको बडो मनोरम देखिन्छ । स·ीतको आरोह–अवरोहसँग यसको राम्रो ताल मिलेको भान हुन्छ । दुवै समूहले जट र जटीनलाई आफ्नो पछाडि लुकाइ राख्छन् । आकृतिले कोमल र सुलुत्त परेका औलाहरू नचाएको मनोरम देखिन्छ । ती औंलाहरूको मदतले धेरै कुरा प्रस्टयाएको हुन्छ ।
सबभन्दा पहिले सहगान हुन्छ । सहगानको साथसाथै अभिनयको आरम्भ हुन्छ । जुहारी किसिमको यस गीति नाटकमा जट र जटीन दुई नवविवाहित युवकयुवतीको प्रेममा आधारित कथा छ । कथा अनुसार धर्मध्वज राजाको मिथिला राज्य कडा अकालको चपेटमा पर्यो ।
पारिवारिक समस्या समाधान गर्न देवकोटाको मदनझैं घरको दुई छाक जुटाउन नसक्दा भर्खर नवविवाहिता पत्नीलाई छाडेर जट विदेश जान कम्मर कस्छ र जटीनलाई फकाउँछ, सम्झाउँछ तर विदेश सँगै जाने चाहना जटीनको छ र आफ्नो पति जटलाई छोड्न चाहँदिन ।
तर पनि जटीनलाई छाडेर विदेश जान जट विवश छ र जटीन आँसु पिएर भएपनि जटलाई विदेश पठाउन विवश हुन्छिन् । र, सहमति अनुसार जट विदेश लाग्छ ।
जनतासरह नै दु:ख उठाइरहेका राजा धर्मध्वजले जनताको साथमा इन्द्रको आराधना गर्छन् र घनघोर वर्षा हुन्छ । विदेश गएका जनता पनि फर्किन्छन् । साथै जट पनि आइपुग्छ । घरमा जटीन हुँदिन । माइत गएकी हुन्छे । जटले कुनै चिठी र समाचार नपठाएको हुँदा जटीन रिसाएकी हुन्छे ।
जटीनले यस शङ्कालाई आफ्नो मधुर व्यवहारबाट समाधान गरेकी थिइन् ।
पुरुष जहाँ गएपनि रमाउँछ । घर बिर्सिन्छ र उतै घरजम गर्न खोज्छ ।
यो शङ्कामा सत्यता छ ।
चिठीपत्र नआएपछि जटीनले जटको बारेमा बुझ्न निकै प्रयत्न गरेकी थिइन् ।
जटले शृङ्गार सामान दिन्छ र फकाउँछ ।
अनि दुवै घर फर्किन्छन् र आनन्दपूर्वक बस्दछन् । जट र जटीन घर फर्कंदा कोसी नदी तर्ने बेला माझी र जटीनबीचको संवाद बडो मनमोहक छ, दोहरो अर्थ लाग्ने । यस गीति नाटकमा जटीनलाई आफ्नो घरमा रहेको अभावबाट निकै पिरोलिएको देखाइएको छ ।
अनेक कष्ट सहेको वर्णन छ ।
पति–पत्नीबीच हुने कलह पनि देखाइएको छ ।
अनि अरू ?
यो गीति नाटक वर्षा ऋतुमा पनि कृषि नै प्रमुख पेशा अपनाएको बज्जिका समाजमा अत्यन्तै उत्साहसाथ युवतीहरू खेल्ने गर्छन् ।
यस लोकनाट्यका केही गीत यस्ता छन्—
जब जब टीका मंगलिअऊ रे जटा,
टीका न काहे लाएले रे, टिकबे कारन,
जटनिआ तरस ओले रे टिकबे कारन ।
जट—
जब जब टीका ललिअऊ गे जटीन,
टीका काहे न पेन्हले गे, टिकबे कारन,
जटनी सभा में लजबएले गे, टिकबे कारन ।
जटीन—
जब जब नथिआ मंगलिअऊ रे जटा,
नथिआ न काहे लएले रे, नथिआ कारन,
जटानिआ तरस ओले रे नथिआ कारन ।
जट—
जब जब नथिआ ललिअऊ गे जटीन,
नथिआ काहे न पेन्हले गे, नथिआ कारन,
जटा सभा में लजबएले गे, नथिआ कारन ।
यसैगरी अरू अरू गहनाहरूको प्रस· जोडेर गीत गाउने गरिन्छ ।
जट—
झुक के चलिहेगे जटीनिआ, झुकके चलिहेगे,
चढल जुवानी तोहरो हउ, झुकके चलिहेगे ।
जटीन—
नहिए भुकबउ रे जटा नहिए झुकबउ रे,
हम त बाबू के दुलारी धिया आइठ के चलबउ रे ।
जट—
झुके के परतऊ गे जटीनी, झुके के परतऊ गे,
धनमा के बाल जइसन झुके के परतऊ गे ।
जटीन—
नहिए झुकबऊ रे जटा नहिए झुकबऊ रे,
हम तो भइआ के दुलारी बहिनी, आइठके चलबऊ रे ।
यसैगरि सबै नाताहरूसँग जोडेर गीत गाउने गरिन्छ ।
जटीन—
धनमा कुटइते जटा मार ले मुसरबे के मार,
मारले मुसले के मार, ओही बिओगे लाल,
जटा जाइले नइहरे हो लाल ओही बिओगे न ।
जट—
धनमा कुटइते कलिअऊ दुलरबे लाल, कलिअऊ दुलरबे लाल,
जटनी मतिजो नइहरबे लाल ओही बिआगे न ।
जटीन—
भात पकाबेके बेरिआ जटा मारले छोलनिए के मार,
मारले छोलनिए के मार ओही विओगे,
जटा जाइले नइहरे हो लाल ओही विओगे न ।
जट—
भात पकाबे के बेरिआ कलिअऊ तारो दुलरबे लाल,
कलिअऊ तोरा दुलरबे लाल, जटीनी मतिजो नइहरबे,
ओही विओगे न ।
यसैगरी अन्य बिषयका पनि गति गाउने गर्छन् ।