$type=ticker$count=12$cols=4$cate=0

इतिहासको पुनव्र्याख्या

SHARE:

चन्द्रकिशोर
जनक, सीता र बुद्धलगायतलाई राष्ट्रिय विभूति मानियो तर उनीहरूको थलोको इतिहासलाई विलोपीकरण गरियो । यहाँनिर दुईथरीका गुनासाहरू देखिन्छन् । एउटाले नेपाली इतिहास केवल विजेताहरूको इतिहास भएको दाबी गर्छन् किनभने इतिहासका नाममा काठमाडौंको सत्तामा उक्लेकाहरू तथा स्वयम् काठमाडौं खाल्डोलाई नै पारम्परिक नेपाल राज्यको मूल थलो मान्दै त्यसैको केन्द्रीय तत्त्वमा इतिहास अल्झिरहेको भन्छ । दोस्रो मतले गोर्खा राज्यको विस्तार भएपश्चात् प्रतिरोधको इतिहासलाई ओझेलमा पारिएको गुनासो पोख्छन् । ती मान्यता राख्नेहरूका दृष्टिमा खासगरी चुरेभन्दा दक्षिणको मैदानी भूभागको इतिहासलाई नेपाली मूलधारको इतिहासलेखनले यथोचित “स्पेस” नदिएको आक्षेप छ । गोर्खा राज्य विस्तार जसलाई नेपालको भौगोलिक एकीकरण भएको मान्यता राख्नेहरूसमेत ठूलो सङ्ख्यामा छन् । त्यो भौगोलिक एकीकरणपश्चात् जोडिन पुगेको भूभागको इतिहासलाई ‘ब्लैक आउट’ गरियो, जसले उनीहरूको संस्कृतिमाथि प्रतिघात गर्न सकियोस् भनेर यतिखेर पुनव्र्याख्या हुन थालेको छ । परिवर्तनलाई संस्थागत गर्न तथा राष्ट्रिय एकताका नयाँ सूत्रहरू खोजी गर्ने क्रममा नेपाली इतिहासलेखनका बारेमा उठेका सवालहरूबारे फराकिलो सुनाइ हुन जरुरी छ।
    इतिहास जनताको लागि लेखिएन । इतिहास जनताको लागि जनताको हुनुपथ्र्यो । नेपालको इतिहासका बारेमा निकैपछि मात्रै वस्तुपरक अध्ययन र अनुसन्धानको क्रम आरम्भ भएको देखिन्छ । त्यसमा पनि लामो समयसम्म नेपालबारे विदेशी इतिहासकार र अनुसन्धानकर्ताहरूले मात्रै चासो देखाएका तथ्य फेला पर्दछ । नेपालको बारेमा नेपालीद्वारा समेत जुन इतिहास लेख्ने क्रम शुरू भयो, त्यसमा प्राय: नेपालको इतिहास लेखनलाई एउटा खास भूगोल केन्द्रित आग्रहबाट प्रेरित गर्दै रहे । त्यो मान्यताले नेपालको भौगोलिक अवस्थितिलाई प्रधानतत्त्व मान्दछ । ती अवधारणा अनुसार यसको उत्तर र दक्षिण दुवैतर्फ प्राकृतिक किल्लाहरू छन्, उत्तरमा हिम शिखरहरूले ढालको काम गरिरहेका छन् भने दक्षिणी सिमानातिर पनि चुरे पर्वत शृङ्खलाको अवस्थितिले प्राकृतिक संरक्षक भएर देखा परेको अथ्र्याउँछन् । हुनत उत्तरतिरको किल्लाको अनुपातमा दक्षिणतिरबाट धेरैपटक आक्रमण भएका थिए तर आक्रमण गरे तापनि भौगोलिक अवरोधले गर्दा नेपालको स्वतन्त्र अस्तित्व रहिरहेको बुझाइ छ । सन् १७६७ मा इस्ट इन्डिया कम्पनी सरकारका सेनाले किनलकको नेतृत्वमा सिन्धुलीगढीतिरबाट आक्रमण गरेका थिए तर भौगोलिक कठिनाइले गर्दा उनीहरू भाग्न बाध्य भए । यी तथ्यहरूको आधार प्रस्तुत गर्ने मनसाय नेपालको इतिहासमा भूगोलको प्रभावलाई सिद्ध गर्नुमात्र होइन, नेपाली इतिहासलेखनको सम्पूर्ण दर्शन नै यी प्राकृतिक किल्लाहरू माझ अवस्थित “पहाडी” संस्कृति र सत्ताको महिमा गानमा केन्द्रित हुन पुगेको छ ।
    नेपालको दक्षिणी भूगोलको इतिहासको निरन्तरताबारे कतिपय अवस्थामा जानीजानी मौन बस्ने काम भएको छ । खासगरी पञ्चायतको संरक्षणमा राज्य सम्पोषित इतिहासलेखनको प्रवृत्तिले यस क्षेत्रको संरचनाहरूलाई अस्वीकार गरेको पाइन्छ । यस क्षेत्रमा विद्यमान इतिहासका स्रोतहरूलाई यहाँबाट राजधानी लग्ने तथा त्यसलाई आम पहुँचबाट टाढा राखिएको भनाइ पनि छ । यतिखेर राज्य पुनर्संरचनाबारे निकै बहस चलिराखेको छ तर समग्र र सन्तुलित इतिहासलेखनबारे बहस हुन सकिरहेको छैन । न त गणतान्त्रिक नेपालले यसबारे प्रयत्न नै गर्न सकेको छ । यसले गर्दा विभिन्न समुदायले आआफ्नै तरिकाले काठमाडौंसँगको सम्बन्ध निर्धारण गर्ने नियतले आआफ्नो विगतलाई उजागर गर्न थालेका छन् । यस्ता उजागर गर्ने क्रमको सबल पक्ष भनेको आफ्नोबारे आपैंm खोजतलास गर्ने प्रवृत्ति बढ्नु हो । यसका कमजोर पक्ष भनेको यस्ता प्रयासहरूमा तथ्यभन्दा भावनाको मात्रा बढी, राजनीतिक अभीष्टको चाहना जस्ता पक्ष लुकेका छन् ।
    निश्चितरूपमा इतिहास ऐतिहासिक साधन वा सामग्रीहरूका आधारमा तयार हुने एउटा विज्ञान जस्तै विषय हो । नयाँ साधन र स्रोतहरू प्राप्त भएपछि इतिहासको स्वरूप बदलिन्छ । जसरी विगतमा काठमाडौं सम्पोषित इतिहासलेखनको क्रमले विस·ति ल्यायो । त्यसैगरी विभिन्न समुदायले “भावना” पक्षलाई प्रश्रय दिई आफ्नो विगतबारे प्रशस्तिगान गर्दा इतिहासको मर्म खण्डित हुने गरेको छ । तथ्यहीन प्रशंसा र दोषारोपण गर्ने प्रक्रियालाई स्थान दिई निर्माण गरिएको लेखनबाट इतिहासलेखनको विकासक्रमलाई टेवा पुग्न सक्दैन । गणतान्त्रिक सरकाले यस दिशामा पर्याप्त अनुसन्धानलाई प्रश्रय दिन सक्नुपथ्र्यो, जतातिर ध्यान पुग्न सकेको छैन ।
    भनिन्छ, इतिहासकारलाई इतिहासको रचना गर्ने बेलामा इतिहासको अवधारणा, इतिहासलेखनको पद्धति, इतिहासका तथ्यको अवधारणा, तथ्य चुनावको पद्धति, तथ्यको समग्र स·ठनको पद्धति एवं त्यसको स्वरूपको ज्ञान र तथ्यको प्रस्तुतीकरणको कलामा सिद्धहस्तता हुनुपर्दछ । वर्तमानमा खासगरी दक्षिणी भूगोलका बारेमा इतिहासलेखनको सबैभन्दा ठूलो व्यावहारिक कठिनाइ “स्रोत”को उपलब्धता हो । यस क्षेत्रमा साहित्यिक स्रोत त छन् तर पुरातात्विक स्रोतको कमी छ । जे जति स्रोतहरू छन्, या त ती स्रोतहरूको खोजी गरिएन या त त्यसलाई प्रयोगमा ल्याइएन । थोरबहुत पुरातात्विक उत्खनन तथा सञ्चयनले जे प्राप्त भएको छ, त्यसले या त पुरानो मान्यतालाई खण्डित गरेको छ वा त्यसलाई अझ बढी फराकिलो बनाउने काम गरिदिएको छ । नेपालीभाषी इतिहासकारलाई तराईका विभिन्न भाषामा उपलब्ध रहेका इतिहासका स्रोतहरूको अध्ययन गर्ने आफ्नै प्रकारका सीमा छन् । यसलाई अनुवाद गर्न सके बरु केही काम लाग्न सक्थ्यो होला । स्रोतहरूको सङ्ग्रह र प्रस्तुतिको पनि समस्या छ ।
    इतिहासको सरल अर्थ अतीतका घटनाहरूको एक बोधगम्य वृतान्त हो । चिरकालसम्म इतिहासको अर्थ तथ्यको विवरणमात्र मानियो । तथ्य स्वयम् आपैंmले बोल्न त सक्दैन, त्यसलाई वाणी दिने काम इतिहासकारहरूले गर्दथे । इतिहासकार क्रोसेको शब्दमा– “इतिहास मूलत: आधुनिक समस्याको पृष्ठभूमिमा अतीतका घटनाहरूलाई नियाल्नु हो तथा इतिहासकारको मुख्य काम घटनाहरूको अभिलेख गर्नुको अपेक्षा त्यसको मूल्याड्ढन गर्नु हो ।” त्यसैगरी अर्का इतिहासकार ई.एच.कारले भनेका छन्– “इतिहास अतीत र वर्तमानबीच एउटा अनन्त संवाद हो तथा इतिहासकारको मुख्य काम वर्तमानको सन्दर्भमा अतीतको अध्ययन गर्नु हो ।” हो पनि इतिहासलाई वर्तमानको चौखटमा उभिएर अतीतलाई चियाउने तथा आगतलाई वर्तमानसँग जोड्ने निरन्तरताको उपक्रमको रूपमा लिनुपर्ने मान्यता पनि पर्याप्त देखिन्छ ।
    छिमेकी भारतकै कतिपय पुस्तकालय, पुरातात्विक केन्द्र तथा अध्ययन केन्द्रहरूसँग समन्वयको खाँचो छ । इतिहासको पठनपाठनमा रुचि र जिज्ञासाको अभाव छ । इतिहास लेखकहरूमा प्रशिक्षणको सर्वथा कमी छ । त्यसैगरी शैक्षणिक स्तरभन्दा माथि इतिहासमा जनसामान्यको रुचि भेटिंदैन । नेपालका विश्वविद्यालयहरूमा शिक्षकको अनुपातमा विद्यार्थी सङ्ख्यामा कमी तथा जनसामान्यमा यसलाई केवल राजनीति गर्नेहरूका लागि मात्र काम लाग्ने विषय भनेर ठान्नु अहिलेको मुख्य चुनौती हो । आज आवश्यकता छ, यसलाई कसरी प्रोत्साहित गर्ने । अहिले इतिहासको उपयोगितालाई बुझ्ने र स्वीकार गर्ने खाँचो छ, अनिमात्र यस समस्याको समाधान हुन सक्छ । विश्वविद्यालयहरूले स्वीकृत गरेको पाठ्यक्रम र उपलब्ध पाठ्यपुस्तकहरू र बाहिर चलेको बहस र मान्यताहरूमा ठूलो रिक्तता भेटिन्छ । एक त उच्च शिक्षामा इतिहास अध्ययन गर्नेहरू प्राय: एउटा प्रमाणपत्र हात पारौं भन्ने ध्येयका हुन्छन् । इतिहास विषयमा प्राज्ञिक अध्ययन तथा अनुसन्धानमा कैरियर बनाउने सोचले भित्रिएकाहरू विरलै छन् । त्यसैगरी वर्गीय दृष्टिकोण र दलीय मान्यताहरूले पनि इतिहास अभिलेखीकरणको प्रयत्नलाई प्रदूषित गर्दै आएको छ । दल वा सरकारमा रहेका प्रभावशाली पक्षले आफ्नो अनुकूलको पक्षलाई मात्र बढी मुखर गर्ने सङ्कीर्ण कामहरू पनि विगतमा नभएका
होइनन्, त्यस अर्थमा जनताको लडाइँका प्रत्येक घुम्तीका बारेमा खुला इतिहासलेखन गर्न सक्नु अहिलेको चुनौती हो । समुदायविशेषमा रहेको स्थानीय ज्ञान, सूचना, साहित्य र सम्पदाहरूको खोजी तथा त्यसको सत्यताको जाँच गर्नु प्रारम्भिक काम हो । त्यसपछि त्यसको उचित अर्थमा प्रयोग हुनुपर्दछ । सामग्रीहरूको विश्वसनीयता महत्त्वपूर्ण पक्ष हो ।
    इतिहास विषयमा उच्च शिक्षा अध्ययन गर्नेलाई प्रोत्साहन तथा लेखनको विकासक्रमलाई टेवा दिन परियोजनाहरूको थालनी राज्यबाट हुनुपर्छ । यस कार्यमा स्वतन्त्र र स·ठित प्रयत्नहरूले पनि जन इतिहासलेखनलाई सघाउ पुर्‍याउन सक्छन् । समग्रमा गणतन्त्र नेपालमा जनताको् इतिहासलेखनका लागि अहिलेसम्मको इतिहासको प्रस्तुति गर्ने अवधारणा र प्रस्तुतिको तरिकाबारे पुनव्र्याख्या गर्नु जरुरी छ, तर यसका बारेमा पर्याप्त बहस हुनैपर्छ ।
neelambAd
Name

(स्थानीय समाचार ,1, %प्रमुख समाचार ,1, खेलकूद ,25, मन्तव्य ,3, सम्पादकीय ,27,(७ अप्रिल–विश्व स्वास्थ्य दिवसको उपलक्ष्यमा),1,(सन्दर्भ: ५८ औं राष्ट्रिय सहकारी दिवस,1,(स्थानीय समाचार,7,%प्रमुख समाचार,3,१५ अगस्त,6,२० चैत्र २०७१),1,२०७७ सालको वार्षिक राशिफल,1,main news,8,pramuk samachar,1,recent,5,अन्तरार्टिय समाचार,10,अन्तराष्ट्रिय समाचार,105,अन्तर्राष्ट्रिय मातृभाषा दिवस,1,अन्तर्वार्ता,28,अर्थ विशेष,129,अर्थ-उद्योग-वाणिज्य,710,अर्थ–उद्योग–वाणिज्य,29,अर्थविशेष,390,असार १५: धान दिवस,1,आइतवार विशेष,441,आजको बहस,16,आयुर्वेद,77,आर्थिक समाचार,136,आलेख,3,इतिहास,11,उपन्यास,11,एकाङ्की,4,एकाङ्की नाटक,2,कथा,55,कबीरा खडा बजार,216,कविता,44,कानुनी परामर्श,61,कुरोको चुरो,41,कृति समीक्षा,3,खेलकूद,1780,खोजीनीति,2,गजब,2,गुड फ्राइडे,1,गुरुनानक जयन्ती,1,गुरुनानक देव जयन्ती विशेष,1,चिठ्ठी,1,चियोचर्चा,1,जनसरोकार,2,जीवनी,2,जीवशास्त्र,1,जीवेम शरदः शतम्,1,जीवेम शरद: शतम्,1,जैव विविधता दिवस,1,टाकन–टुकन,54,टाकनटुकन,18,तथ्याङ्क,1,दृष्टिकोण,1,धन्वन्तरि जयन्ती,1,धर्म दर्शन,5,धर्म संस्कृति,10,धर्म–संस्कृति,115,नारी हस्ताक्षर,3,नारी हस्ताक्षर,6,नियतिको फल,1,नियात्रा,2,नीति वचन,1,पाठक पत्र,54,पाठक प्रतिक्रिया,22,पाठक मञ्च,58,पाठकमंच,42,पुस्तक समीक्षा,10,पोषण,2,पोषण/आहार,3,प्रजापिता ब्रह्माबाबाको ४७ औं अव्यक्ति दिवस,1,प्रतीक दैनिक,2264,प्रमुख समाचार,3585,प्रविधि,3,प्रवृत्ति र मनोवृत्ति,2,प्रसङ्गतरङ्ग,4,प्रसङ्गवश,1,फरक,145,फरक मत,2,फिचर,456,फिचर समाचार,81,फोटो,8,बाटिका,441,बुद्ध जयन्तीको उपलक्ष्यमा,1,बेलाको बोली,1,ब्रह्मा स्मृति दिवस,1,भानु जयन्ती,1,भाषा,1,भाषा/संस्कृति,1,भ्यालेन्टाइन डे,1,मजदुर दिवस विशेषः,1,मतमतान्तर,1,मतान्तर,1,मनोरन्जन,9,मन्तव्य,483,महाभारतबाट सङकलन तथा अनुवाद,231,महाभारतबाट सङकलित,16,महाशिवरात्री,1,महिला सरोकार,1,महिला हस्ताक्षर,1,मानवीय व्यवहार,1,यात्रा,29,यात्रा संस्मरण,3,यात्रानुभव,1,युग परिवर्तन कसरी र कहिले,3,युवा आवाज,1,राशिफल,2,रोचक,18,लघुकथा,32,लोक/संस्कृति,11,लोकविश्वास,2,लोहिया जयन्ती,1,वाटिका,553,वातावरण,1,वि.सं. २०७७ सालको वर्षफल,1,विज्ञान प्रविधि,3,विज्ञापनको लागि सम्पर्क,1,विश्लेषण,1,विश्व एड्स दिवसको उपलक्ष्यमा,1,विश्व सन्दर्भ,3,व्यक्तित्व,1,व्यङग्य,27,व्यङ्ग्य,35,व्यङ्ग्यम्,5,शिक्षा नेपाल,10,शिक्ष्f नेपाल,487,सङ्कलन तथा अनुवाद,35,सन्दभ: विश्व मधुमेह दिवस,1,सन्दर्भ ः विवेकानन्दा दिवस,2,सन्दर्भ - महिला हिंसा,3,सन्दर्भ - मानव अधिकार दिवस,1,सन्दर्भ : क्षयरोग दिवस,1,सन्दर्भ : चुरे दिवस,1,सन्दर्भ : बाल दिवस,1,सन्दर्भ : रमजान,1,सन्दर्भ ६१ औं राष्ट्रिय क्षयरोग दिवस,1,सन्दर्भः अन्तर्राष्ट्रिय हिन्दी दिवस,1,सन्दर्भ गाँधी जयन्ती,1,सन्दर्भः गुरु नानक जयन्ती,1,सन्दर्भ भानुजयन्ती,1,सन्दर्भः भारतको स्वतन्त्र दिवस,1,सन्दर्भ मोती जयन्ती,1,सन्दर्भः योग दिवस,1,सन्दर्भ रक्तसञ्चार सेवा दिवस,1,सन्दर्भ विश्व रेडक्रस दिवस,1,सन्दर्भ- विश्व वातावरण दिवस,1,सन्दर्भ- श्रीकृष्ण जन्माष्टमी,2,सन्दर्भ-विश्व पर्यटन दिवस,1,सन्दर्भ– शहीद दिवस,1,सन्दर्भ: २६ जनवरी,8,सन्दर्भ: नारी दिवस,2,सन्दर्भ: बाल दिवस,2,सन्दर्भ: भारतको ६४औं गणतन्त्र दिवस,1,सन्दर्भ: भारतको ६९औं स्वतन्त्रता दिवस,1,सन्दर्भ: भारतको स्वतन्त्र दिवस,2,सन्दर्भ: रमजान पर्व,1,सन्दर्भ: रेडक्रस दिवस,1,सन्दर्भ: विश्व एड्स दिवस,3,सन्दर्भ: विश्व बाल दिवस,1,सन्दर्भ: विश्व मौसम दिवस,1,सन्दर्भ: विश्व रेडक्रस दिवस,1,सन्दर्भ: वीपी जयन्ती,1,सन्दर्भ: श्री गुरु अर्जुनदेवजी महाराज शहिदी दिवस,1,सन्र्दभ विश्व पर्यावरण दिवस,1,सम–सामयिक,1,समय–सन्दर्भ,9,समयान्तर,301,समसामयिक,28,समाचार विश्लेषण,3,समीक्षा,1,समीक्षा समाहरण,1,सम्पादकीय,3049,सरोकार,46,संस्कृति/साहित्य,3,संस्मरण,15,साहित्यवार्ता,1,साहित्यात्मक,5,सिर्सियाँ नदी प्रदूषण प्रकरण,2,स्तवतन्त्र विचार,254,स्थानीय समाचार,12448,स्मृति,2,स्वतन्त्त विचार,2,स्वतन्त्र विचार,2833,स्वान्त सुखाय,88,स्वान्तः सुखाय,14,स्वान्तः सुखायः,140,स्वान्त सुखाय:,132,स्वान्त–सुखाय,157,स्वायन्त सुखाय,22,स्वास्थ्य चर्चा,49,हाम्रो बारेमा,2,हास्य एकाङ्की,1,हास्यव्यङ्ग्य एकाÍी,1,
ltr
item
Prateek Daily । प्रतीक दैनिक : इतिहासको पुनव्र्याख्या
इतिहासको पुनव्र्याख्या
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhvBHtoNtFvK6mefU4IM8PuPPwcTeKELlAzxLKIKG_xR98EdBwpytk2d9t1oZvKzaSs56Qdil-DBORqb55kHC6fadkLtVQanAh-UYzIXIYXFud2NhKnpJ0lqWp6ukHGhFK9zroNO0DZ5y4/s1600/chandrakishore.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhvBHtoNtFvK6mefU4IM8PuPPwcTeKELlAzxLKIKG_xR98EdBwpytk2d9t1oZvKzaSs56Qdil-DBORqb55kHC6fadkLtVQanAh-UYzIXIYXFud2NhKnpJ0lqWp6ukHGhFK9zroNO0DZ5y4/s72-c/chandrakishore.jpg
Prateek Daily । प्रतीक दैनिक
https://www.prateekdainik.com.np/2015/01/blog-post_784.html
https://www.prateekdainik.com.np/
https://www.prateekdainik.com.np/
https://www.prateekdainik.com.np/2015/01/blog-post_784.html
true
6917042177189007432
UTF-8
सबै हेर्नुहोस् केही भेटिएन थप विस्तृत जवाफ दिनुहोस् Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS सबै हेर्नुहोस सिफारिस गरिएको वर्गीकरण समाचार संग्रह खोज्नुहोस् सबै पोस्ट Not found any post match with your request गृहपृष्ठ Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec भर्खरै एक मिनेट अघि $$1$$ एक मिनेट अघि एक घण्टा अघि $$1$$ एक घण्टा अघि हिजो $$1$$ हिजो $$1$$ एक साताअघि पाँच साताअघि Followers Follow THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy