$type=ticker$count=12$cols=4$cate=0

भगिनी–प्रेम र सामाचकवा

SHARE:

शीतल गिरी
    भगिनी प्रेममा आधारित पर्व सामाचकवाको कथातर्फ एक दृष्टि लगाउँदै यसलाई कहिले र कसरी मनाइन्छ, त्यसबारेमा लेख्ने प्रयत्न गर्दैछु । महाभारतसँग सम्बन्ध भएको यो लोककथामा वृन्दावनको यदुवंशी राजा कृष्ण (महाभारतका नायक)की पत्नी जाम्बवती (अनार्य, भालु गोत्र भएका राजा जाम्बवतकी छोरी)को पुत्री सामा लोककथाकी नायिका हुन् र राजदरबारकी राजकुमारी सामाको बालककालदेखिको सखा (मित्र) वृन्दावनको ऋषि आश्रममा हुर्किएका चारु भन्ने वीर नायक हुन् । सामा र चारुको बाल्यकाल वृन्दावनको मुनिका आश्रममा, महलमा खेल्दै बित्यो र उमेरले दुवैमा शारीरिक परिवर्तन ल्यायो ।
    सामा भनेपछि हुरुक्क हुने थुप्रै युवकहरूमध्ये भेदियाको काम गर्ने चुडक पनि एक थियो, जो कृष्णको दाहिने हात थियो र उसको राजपाठमा उसको राम्रो दखल थियो ।
    मन नपरेको व्यक्तिलाई नाना तिकडम गरेर ऊ दण्ड दिलाउने गथ्र्यो । चारुसँग मायाप्रीतिका मीठा–मीठा कुराकानी गरी राति अबेला दरबारमा आउन लागेकी सामालाई चुडकले भेटयो ।
    उसले सामाको अगाडि चारुको बदख्वाइँ गर्‍यो, राजा कृष्णलाई चुक्ली लगाउने डर देखाउँदै धम्कायो । तर सामाले चुडकको धम्की र घुर्कीलाई रत्ती नटेरी उल्टै आफ्नो इज्जतसँग खेलवाड गर्न चाहने चुडकको गालामा चड्कन लगाइन् । सामाबाट तिरस्कृत चुडकले यदुवंशी राजा कृष्णलाई भए नभएको कुरा लगायो, चारु सामाको पवित्र प्रेमलाई नुन–खुर्सानी दली विकृत बनाएर पेस गर्‍यो ।
    यदुवंशीको परम्परागत धर्म नै थियो अविवाहित युवक–युवतीबीचको प्रेममा कुनै छेकबार नहुनु ।
    सामाकी आमा जाम्बवतीले छोरीलाई कुटीमा होइन, राजदरबारमा विवाह गरिदिने प्रयास नगरेकी होइनन् । तर कृष्णले सामा र चारुको प्रेम अध्ययन गरेका हुँदा छोरीलाई राजमहलको महारानी नबनाइ चारुको हृदयश्वरी बनाउने निर्णय लिन पुगे । अन्तत: खुब धूमधामसँग सामा र चारुको विवाह भयो । सामा पहिलेझैं वृन्दावनको ऋषि आश्रममा गई ऋषिहरूका सेवा गर्थिन् । चुडक कसरी हुन्छ, सामाको घरवास उजाड्ने धुनमा लागिरह्यो ।
    सामा र चारुबीचको प्रेम अति पवित्र थियो ।
    सामा र चारुबाट तिरस्कृत चुडक अन्यायमा परे भन्दै झूटा कुराहरू सुनाउन थाल्यो । सामाले पहिले चारुसँग अनुचित प्रेम गरी र अहिले अनुचित प्रेम वृन्दावनका ऋषिहरूसँग गर्दैछे भनी कृष्णलाई विश्वास दिलायो ।
    जबकि दरबारका अरूहरूले सामा जस्ती सद्गुणी मथुराभरिमा नभएको, साथै चुडक व्यभिचारी भएको बताए । न्याय सम्पादनमा कट्टर कृष्णले छोरीलाई चरा बन्ने शाप दिन्छन् । कृष्णलाई आफ्नो शाप फिर्ता लिन कृष्णका छोरा साम्ब, पत्नी जाम्बवती र ज्वाइँले आग्रह गरे तर उनले मानेनन् ।
    चरा बनेकी सामाको खोजमा विक्षिप्त चारु चारैतिर भौंतारिरहन्थे । एक झलक हेर्नको लागि वृन्दावनको एक/एक स्थानमा घुमिरहन्थे । सामालाई खोज्दाखोज्दै दुब्लो बनेका पागल जस्ता विक्षिप्त प्रेमी चारुलाई देखी नारद ऋषिको मनमा दया पलाएर आयो । ऋषि नारदको सल्लाह अनुसार महादेवको तपस्या गरी आफ्नो प्रेमलाई सार्थकता प्रदान गर्न चारुवक्य (चारु)ले चकवा
(चरा)को जुनी पाउँछन् । सामा र चारु चरा बनेपछि त साम्ब चुडकलाई समाती मार्न तयार भएका बखतमा नारद ऋषिकै सल्लाह अनुसार बहिनी सामा र ज्वाइँ चारुलाई पुन: मनुष्य बनाउने उद्देश्यले उनी विष्णुको तपस्यामा लीन हुन्छन् । साम्बको प्रार्थनादेखि विष्णु प्रसन्न भए ।
    विष्णुले स्वर्गको सिंहासनको प्रलोभन देखाए तर साम्बले स्वीकार गरेनन् ।
    सामा र चकवालाई पहिलेकै रूपमा प्राप्त गर्नु नै त्रिभुवनको राज्य पाउनु बराबर हो भनी बताए ।
    भगवान् विष्णु साम्बप्रति प्रसन्न भई सामा र चारुलाई पुन: मानिस बनाउने उपाय बताइदिन्छन् । परेवादेखि चुडकको हात बाँधेर अघि लगाउँदै पूर्णिमासम्म घरघरमा पुगेर सामाचकवाको प्रेमकथा सुनाउँछन् । पूर्णिमाको रात माटोको मूर्तिबाट मानवरूपमा सामा र चारु परिवर्तन भए । यो लोककथामा बहिनीलाई दु:ख पर्दा दाजुभाइले सहयोग गर्नुपर्ने भाव छ । जीवनमा सबैजसो आदर्श पक्षहरूलाई चाडपर्वसँग गाभेर राख्नु सभ्य समाजको सांस्कृतिक विशेषता हो ।
    महिलाहरूले दाजुभाइ र पतिको दीर्घायुको निमित्त मनाउने सामाचकवा पर्वको सुरुआत मूलत: भाइटीकाको दिनबाट शुरू हुन्छ ।
    विधिवत्रूपमा भने यो पर्व कार्तिक शुक्ल पञ्चमी अर्थात् छठीको खरनादेखि शुरू हुन्छ ।
    यस दिन सामाचकवाको मूर्ति बनाउन शुरू गरी हरिबोधनी एकादशीअगावै सबै मूर्ति बनाइ सिध्याइन्छ । मूर्तिहरूमा सिरिसामा, सतभैया, भमरा, झाँभी कुकुर, पेटारो आदिका अतिरिक्त ढोलक, शहनाई आदि बाजागाजा बजाउँदै गरेकाहरूका हुन्छन् । यसबीचमा प्रत्येक दिन डालोमा राखेर ती ससाना मूर्तिहरूलाई नजिकैको खेतमा लगिन्छ । भाइबहिनीबीचको प्रेमको प्रतीक यस पर्वमा घरबाट खेतसम्म सामालाई लग्दा र ल्याउँदा महिलाहरूले गीत गाउने गर्छन् । दाजुभाइप्रति आदर, सत्कार, प्रेम दर्शाउने यस पर्वको मुख्य दिन कार्तिक पूर्णिमा हो ।
    यसै दिन सामाको विसर्जन पनि गरिन्छ ।
    सामाचकवा खेलमा सहभागीहरूमध्ये कुनै एकको दाजुभाइले आफ्नो घुँडामा राखी सामा फुटालेपछि सबैले पालैपालो अन्य मूर्तिहरू फुटाल्छन् । सामा फुटाल्नुभन्दा पहिले चुगलखोरको प्रतीक चुडकको जगल्टा आगोले झोस्ने गरिन्छ । यसरी झोसिएको चुडकलाई भन्टाको बारीमा गाड्दा भन्टा बढ्ता फल्दछ भन्ने जनविश्वास पाइन्छ । यसको पृष्ठभूमिमा नराम्रो कामको सार्वजनिकरूपले बेइज्जती गर्नुपर्छ भन्ने जनविश्वास पाइन्छ ।
    यसको पृष्ठभूमिमा नराम्रो कामको सार्वजनिकरूपले बेइज्जती गर्नुपर्छ भन्ने मान्यता रहेको पाउँदछौं । सामा फुटालिसकेपछि दिदीबहिनीले दाजुभाइलाई च्युरा, गुँड, मिष्ठान, मखन, नरिवल, छोहरा आदि खान दिन्छन् । सामाचकवा पर्व रमाइलो गरी मनाइने हुँदा यसलाई सामाखेल पनि भनिन्छ । कहीं कहीं त स·ी वा नन्द–भाउजूबीच एकार्कालाई कोसेलीको रूपमा पनि सामा बनाएर पठाउने चलन रहेको देखिन्छ । अचेल बजारबाट तयारी सामा किन्ने चलन बढेको छ । तर नियम, निष्ठा र
आफ्नो संस्कृतिप्रति निष्ठावान तथा जागरूकहरूले भने आफ्नै हातले बनाउने गर्दछन् । यसलाई खेल भनिए तापनि एउटा निश्चित तिथिमा पूर्ण विधि विधानपूर्वक खेलिने र पृष्ठभूमिमा एउटा धार्मिक कथा पनि भएकोले सामाचकवाले एक महत्त्वपूर्ण स्थान पाएको छ ।
    यस पर्वले साँचो प्रेमको विजय हुने सन्देश दिनुका साथै बहिनीप्रति दाजुको अगाध स्नेह दर्शाउँछ । दाजु वा भाइले सामा फुटाल्नुलाई चरा जुनीबाट मुक्ति दिलाउने कार्यको रूपमा लिइन्छ । मूर्तिहरूमा बनाइने सतभैया चाहिँ साम्ब हो । यस पर्वको निचोड भनेको दिदीबहिनीलाई दु:ख पर्दा दाजुभाइले सहयोग गर्नुपर्छ भन्ने हो ।
गौर—८/रौतहट
हाल, काठमाडौं—३४
neelambAd
Name

(स्थानीय समाचार ,1, %प्रमुख समाचार ,1, खेलकूद ,25, मन्तव्य ,3, सम्पादकीय ,27,(७ अप्रिल–विश्व स्वास्थ्य दिवसको उपलक्ष्यमा),1,(सन्दर्भ: ५८ औं राष्ट्रिय सहकारी दिवस,1,(स्थानीय समाचार,7,%प्रमुख समाचार,3,१५ अगस्त,6,२० चैत्र २०७१),1,२०७७ सालको वार्षिक राशिफल,1,main news,8,pramuk samachar,1,recent,5,अन्तरार्टिय समाचार,10,अन्तराष्ट्रिय समाचार,105,अन्तर्राष्ट्रिय मातृभाषा दिवस,1,अन्तर्वार्ता,28,अर्थ विशेष,129,अर्थ-उद्योग-वाणिज्य,710,अर्थ–उद्योग–वाणिज्य,29,अर्थविशेष,390,असार १५: धान दिवस,1,आइतवार विशेष,441,आजको बहस,16,आयुर्वेद,77,आर्थिक समाचार,136,आलेख,3,इतिहास,11,उपन्यास,11,एकाङ्की,4,एकाङ्की नाटक,2,कथा,55,कबीरा खडा बजार,216,कविता,44,कानुनी परामर्श,61,कुरोको चुरो,41,कृति समीक्षा,3,खेलकूद,1780,खोजीनीति,2,गजब,2,गुड फ्राइडे,1,गुरुनानक जयन्ती,1,गुरुनानक देव जयन्ती विशेष,1,चिठ्ठी,1,चियोचर्चा,1,जनसरोकार,2,जीवनी,2,जीवशास्त्र,1,जीवेम शरदः शतम्,1,जीवेम शरद: शतम्,1,जैव विविधता दिवस,1,टाकन–टुकन,54,टाकनटुकन,18,तथ्याङ्क,1,दृष्टिकोण,1,धन्वन्तरि जयन्ती,1,धर्म दर्शन,5,धर्म संस्कृति,10,धर्म–संस्कृति,115,नारी हस्ताक्षर,3,नारी हस्ताक्षर,6,नियतिको फल,1,नियात्रा,2,नीति वचन,1,पाठक पत्र,54,पाठक प्रतिक्रिया,22,पाठक मञ्च,58,पाठकमंच,42,पुस्तक समीक्षा,10,पोषण,2,पोषण/आहार,3,प्रजापिता ब्रह्माबाबाको ४७ औं अव्यक्ति दिवस,1,प्रतीक दैनिक,2264,प्रमुख समाचार,3585,प्रविधि,3,प्रवृत्ति र मनोवृत्ति,2,प्रसङ्गतरङ्ग,4,प्रसङ्गवश,1,फरक,145,फरक मत,2,फिचर,456,फिचर समाचार,81,फोटो,8,बाटिका,441,बुद्ध जयन्तीको उपलक्ष्यमा,1,बेलाको बोली,1,ब्रह्मा स्मृति दिवस,1,भानु जयन्ती,1,भाषा,1,भाषा/संस्कृति,1,भ्यालेन्टाइन डे,1,मजदुर दिवस विशेषः,1,मतमतान्तर,1,मतान्तर,1,मनोरन्जन,9,मन्तव्य,483,महाभारतबाट सङकलन तथा अनुवाद,231,महाभारतबाट सङकलित,16,महाशिवरात्री,1,महिला सरोकार,1,महिला हस्ताक्षर,1,मानवीय व्यवहार,1,यात्रा,29,यात्रा संस्मरण,3,यात्रानुभव,1,युग परिवर्तन कसरी र कहिले,3,युवा आवाज,1,राशिफल,2,रोचक,18,लघुकथा,32,लोक/संस्कृति,11,लोकविश्वास,2,लोहिया जयन्ती,1,वाटिका,553,वातावरण,1,वि.सं. २०७७ सालको वर्षफल,1,विज्ञान प्रविधि,3,विज्ञापनको लागि सम्पर्क,1,विश्लेषण,1,विश्व एड्स दिवसको उपलक्ष्यमा,1,विश्व सन्दर्भ,3,व्यक्तित्व,1,व्यङग्य,27,व्यङ्ग्य,35,व्यङ्ग्यम्,5,शिक्षा नेपाल,10,शिक्ष्f नेपाल,487,सङ्कलन तथा अनुवाद,35,सन्दभ: विश्व मधुमेह दिवस,1,सन्दर्भ ः विवेकानन्दा दिवस,2,सन्दर्भ - महिला हिंसा,3,सन्दर्भ - मानव अधिकार दिवस,1,सन्दर्भ : क्षयरोग दिवस,1,सन्दर्भ : चुरे दिवस,1,सन्दर्भ : बाल दिवस,1,सन्दर्भ : रमजान,1,सन्दर्भ ६१ औं राष्ट्रिय क्षयरोग दिवस,1,सन्दर्भः अन्तर्राष्ट्रिय हिन्दी दिवस,1,सन्दर्भ गाँधी जयन्ती,1,सन्दर्भः गुरु नानक जयन्ती,1,सन्दर्भ भानुजयन्ती,1,सन्दर्भः भारतको स्वतन्त्र दिवस,1,सन्दर्भ मोती जयन्ती,1,सन्दर्भः योग दिवस,1,सन्दर्भ रक्तसञ्चार सेवा दिवस,1,सन्दर्भ विश्व रेडक्रस दिवस,1,सन्दर्भ- विश्व वातावरण दिवस,1,सन्दर्भ- श्रीकृष्ण जन्माष्टमी,2,सन्दर्भ-विश्व पर्यटन दिवस,1,सन्दर्भ– शहीद दिवस,1,सन्दर्भ: २६ जनवरी,8,सन्दर्भ: नारी दिवस,2,सन्दर्भ: बाल दिवस,2,सन्दर्भ: भारतको ६४औं गणतन्त्र दिवस,1,सन्दर्भ: भारतको ६९औं स्वतन्त्रता दिवस,1,सन्दर्भ: भारतको स्वतन्त्र दिवस,2,सन्दर्भ: रमजान पर्व,1,सन्दर्भ: रेडक्रस दिवस,1,सन्दर्भ: विश्व एड्स दिवस,3,सन्दर्भ: विश्व बाल दिवस,1,सन्दर्भ: विश्व मौसम दिवस,1,सन्दर्भ: विश्व रेडक्रस दिवस,1,सन्दर्भ: वीपी जयन्ती,1,सन्दर्भ: श्री गुरु अर्जुनदेवजी महाराज शहिदी दिवस,1,सन्र्दभ विश्व पर्यावरण दिवस,1,सम–सामयिक,1,समय–सन्दर्भ,9,समयान्तर,301,समसामयिक,28,समाचार विश्लेषण,3,समीक्षा,1,समीक्षा समाहरण,1,सम्पादकीय,3049,सरोकार,46,संस्कृति/साहित्य,3,संस्मरण,15,साहित्यवार्ता,1,साहित्यात्मक,5,सिर्सियाँ नदी प्रदूषण प्रकरण,2,स्तवतन्त्र विचार,254,स्थानीय समाचार,12448,स्मृति,2,स्वतन्त्त विचार,2,स्वतन्त्र विचार,2833,स्वान्त सुखाय,88,स्वान्तः सुखाय,14,स्वान्तः सुखायः,140,स्वान्त सुखाय:,132,स्वान्त–सुखाय,157,स्वायन्त सुखाय,22,स्वास्थ्य चर्चा,49,हाम्रो बारेमा,2,हास्य एकाङ्की,1,हास्यव्यङ्ग्य एकाÍी,1,
ltr
item
Prateek Daily । प्रतीक दैनिक : भगिनी–प्रेम र सामाचकवा
भगिनी–प्रेम र सामाचकवा
Prateek Daily । प्रतीक दैनिक
https://www.prateekdainik.com.np/2014/09/blog-post_30.html
https://www.prateekdainik.com.np/
https://www.prateekdainik.com.np/
https://www.prateekdainik.com.np/2014/09/blog-post_30.html
true
6917042177189007432
UTF-8
सबै हेर्नुहोस् केही भेटिएन थप विस्तृत जवाफ दिनुहोस् Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS सबै हेर्नुहोस सिफारिस गरिएको वर्गीकरण समाचार संग्रह खोज्नुहोस् सबै पोस्ट Not found any post match with your request गृहपृष्ठ Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec भर्खरै एक मिनेट अघि $$1$$ एक मिनेट अघि एक घण्टा अघि $$1$$ एक घण्टा अघि हिजो $$1$$ हिजो $$1$$ एक साताअघि पाँच साताअघि Followers Follow THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy